معاون دادستان، مانع آزادی شعله سعدی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

خانواده قاسم شعله سعدی در مصاحبه با “روز” اعلام کردند دوران محکومیت این زندانی سیاسی 8 فروردین ماه به اتمام رسیده و در حال حاضر به صورت غیر قانونی او را در زندان نگه داشته اند.

فخرالسادات فهندژ سعدی، همسر آقای شعله سعدی به “روز” گفت که رشته احمدی، معاون دادستان تهران از آزادی همسرش جلوگیری کرده است.

دکتر قاسم شعله سعدی،حقوقدان، استاد دانشگاه و نماینده دوره های سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی است. او به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری،از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری، ده سال محرومیت از وکالت و ده سال محرومیت از تدریس در دانشگاهها محکوم شده و از فروردین سال گذشته در زندان اوین زندانی است.

همسرش می گوید دوران محکومیت او 8 فروردین ماه به اتمام رسیده و این استاد دانشگاه می بایست آزاد می شد اما “معاون دادستان به بهانه پرونده مربوط به ده سال پیش همسرم از آزادی او جلوگیری کرده در حالیکه شعبه 26 اظهار موقوفی تعقیب کرده و مشمول مرور زمان شده و اکنون از 8 فروردین همسرم به صورت غیر قانونی و با دستور معاون دادستان، آقای رشته احمدی در زندان است.”

قاسم شعله سعدی در سال 81 نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته بود که منجر به بازداشت و صدور حکم محکومیت یک سال و نیمه برای او در همان زمان شد.

مادر 86 ساله آقای شعله سعدی اخیرا در نامه ای سرگشاده، خطاب به آیت الله خامنه ای نوشت: “من تصور می کنم که یک اراده سیاسی برای نگه داشتن غیرقانونی فرزند اسیرم در زندان وجود دارد که اگر واقعا چنین اراده سیاسی‌ای وجود دارد تا برخلاف مقررات فرزندم را در حبس نگه دارید، صادقانه بگویم این نشان می‌دهد که شما از فرزندم می‌هراسید که اگر چنین استنباطی درست باشد خدا را سپاس می‌گویم که فرزندی به من عطا کرده که رهبر جهان اسلام از او می‌ترسد و به خاطر چنین ترسی اعلیحضرت رهبر جهان اسلام مجبور شده است او را در حبس نگه دارد زیرا قلم مستحکم او چون عصای موسی و زبان برنده اش چون ید بیضا و دانش او همچون باطل السحر است در غیر این صورت اگر توان پاسخ منطقی به پرسش‌هایش داشتید نیاز به محکومیت و حبس او نبود”.

مادر آقای شعله سعدی در این نامه با اشاره به شهادت فرزند دیگرش در جنگ ایران و عراق، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرده: “درخواست مرخصی استعلاجی برای فرزندم ندارم ولی چون به دلیل کهولت سن، بیماری، فرسودگی جسم و جان، بعد مسافت و کثرت پله های زندان اوین حتی امکان ملاقات از پشت میله های زندان هم ندارم، یا دستور فرمایید سینه مرا هم محافل خودسر بشکافند همانطور که سینه پروانه فروهر را شکافتند و مرا به گورستان ببرند تا به فرزند شهیدم اصغر بپیوندم یا مرا هم در اوین زندانی کنند تا به فرزند اسیرم بپیوندم شاید بوی پیراهن یوسفم چشم و دلم را روشن کند.”

 اکنون خانم فهندژ سعدی،همسر این نماینده پیشین مجلس به “روز” می گوید که خانواده او هرگز تصور چنین روزهایی را نداشتند و فکر نمیکردند پاسخ چند سئوال یا مصاحبه، زندان باشد.

خانم شعله سعدی، مادر همسر شما اخیرا در نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای گفته اند که دکتر شعله سعدی اکنون به صورت غیر قانونی در زندان است. وضعیت محکومیت همسرتان به چه صورتی است؟

بله همسرم از سوی قاضی صلواتی به یکسال حبس و ده سال محرومیت از وکالت و ده سال محرومیت از تدریس محکوم شده بود. 8 فروردین ماه دوران محکومیت زندان ایشان تمام شده. یعنی ایشان یکسال زندان خود را کشیده اند و می بایست 8 فروردین آزاد می شدند اما متاسفانه از آزادی او جلوگیری کردند.

چه کسی از آزادی همسرتان جلوگیری کرده و با چه استنادی؟

ده سال پیش پس از آنکه همسرم نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله خامنه ای نوشت بازداشت شد. همان زمان هم محاکمه و به یک سال و نیم حبس محکوم شد. محکومیت او در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما آقای شاهرودی که رئیس قوه قضائیه بودند دستورتوقف حکم و اعمال ماده 18 در پرونده همسرم را دادند. امری که هیچ گاه اتفاق نیفتاد و در عین حال همسرم نیز که با وثیقه آزاد شده بود همچنان وثیقه در پرونده اش ماند. اکنون بعد از ده سال و در حالیکه محکومیت جدید همسرم به پایان رسیده آقای رشته احمدی، معاون دادستان تهران با آزادی او مخالفت کرده و پرونده ده سال پیش همسرم را به شعبه 36 و برای اجرای احکام فرستاده. این در حالی است که شعبه 26 دادگاه انقلاب هم درباره آن پرونده اظهار موقوفی تعقیب داشته و در اصل آن پرونده مشمول مرور زمان شده.

با توجه به اینکه آن حکم به قول شما مشمول مرور زمان شده و دادگاه انقلاب هم موقوفی تعقیب صادر کرده فکر میکنید چرا از آزادی همسرتان جلوگیری میکنند؟

ببینید هیچ مستند و مبنای قانونی ندارند و به موارد غیر قانونی و غیر شرعی روی آورده اند. واقعا نمیدانیم این نوع رفتارهای فرا قانون و خلاف شرع چه دلیلی دارد. در این یکسال هم، چون همسرم وضعیت جسمی مساعدی نداشت براساس ماده 291 قانون خودشان می بایست آزاد می شد؛ حتی پزشکی قانونی گفته بود که او تحمل کیفر را ندارد اما نه تنها به این مساله توجهی نکردند اکنون نیز از آزادی او جلوگیری میکنند. نمیدانم شاید از آزاد بودن همسرم می ترسند، او را از حقوقش محروم کرده اند، از تدریس و وکالت محروم شده؛ شاید از قلم او می ترسند از مصاحبه های او. واقعا دلیل این رفتارهای غیر قانونی را نمیدانم.

اشاره به وضعیت جسمی نامساعد همسرتان کردید. آیا وی قبل از بازداشت مشکلی داشتند؟ بیمار بودند؟ اکنون مشکل ایشان چیست؟

نه بیمار نبودند. ده سال پیش که به خاطر نامه همسرم به رهبری، اورا بازداشت کردند در زندان از ناحیه نخاع آسیب شدید دید. فلج شده بود و همان زمان به خاطر همین فلج شدن با وثیقه آزادش کردند. الان هم وضعیت مساعدی ندارد و نخاع اش رفته رفته تحلیل می رود.به گفته پزشکی قانونی او ممکن است دچار قطعی کامل نخاع شود. گردنش هم آسیب دیده و مشکل دارد. از طرفی دست راستش را زیاد نمی تواند حرکت دهد و بالا بیاورد. کلا وضعیت جسمی اش خوب نیست و همین مساله ما را بیشتر نگران میکند که او را با این وضعیت که باید تحت درمان باشد در زندان نگه داشته اند.

این بار که همسرتان بازداشت و محکوم به زندان و محرومیت از وکالت و تدریس شد چه اتهامی متوجه او کردند و مبنای این محکومیت چه اتهامی بود؟

هیچ مبنای قانونی نداشت. مصاحبه های همسرم مبنای محکومیت او بود. گفتند با مصاحبه هایش علیه نظام تبلیغ و به رهبری توهین کرده.

خانم شعله سعدی، همسر شما دو دوره نماینده مجلس بوده، آیا تصور چنین روزهایی را داشتید؟ اینکه او را با چنین وضعیت جسمی در زندان نگاهدارند و از آزادی اش جلوگیری کنند؟

نه؛ هرگز تصور چنین مسائل و چنین روزهایی از مغز ما هم خطور نمیکرد؛ اینکه به خاطر چند سئوال از رهبری او را ببرند زندان و فلج شده تحویلش دهند. اینکه به خاطر مصاحبه هایش به زندان ببرند. ما هیچ وقت فکر نمیکردیم جواب سئوال و مصاحبه، زندان باشد و در پاسخ به پی گیریها هم اینگونه رفتار کنند تا جایی که مادر 86 ساله همسرم که بیمار هم هست دست به قلم شود و به رهبری نامه بنویسد. نامه ایشان را حتما بخوانید.

بله خوانده ام. به پی گیری هایتان اشاره کردید ممکن است بگویید در پاسخ به پی گیری های شما چه گفته اند؟ چه رفتاری داشتند؟

هیچ پاسخی نمیدهند. خوب شد پرسیدید من پیامی برای محمدجواد لاریجانی دارم که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است. لطفا منتشر کنید. سه ماه تمام به دفتر او مراجعه کردم بابت شکایتی که درباره وضعیت جسمانی آقای شعله سعدی و مسائل دیگر داشتم اما هیچ جوابی نگرفتم؛ اصلا موفق به دیدار او نشدم.یک روز که مراجعه کرده بودم مدیر دفتر لاریجانی با عصبانیت به من گفت : “شما را از هر کجا بیرون میکنند می آیید اینجا؟” گفتم بله اینجا ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است و باید بیایم. گویا به آقای لاریجانی سمت و وظیفه اش را درست تفهیم نکرده اند که وقتی از قوه قضائیه جوابی نمی شنویم باید به دفتر او مراجعه کنیم و وظیفه اش است که رسیدگی کند. خطاب به او می گویم که آقای لاریجانی شما که می گویید حقوق بشر در ایران رعایت می شود به من جواب بدهید آیا حقوق شعله سعدی هم رعایت می شود که طبق ماده 291 باید آزاد می شد تا درمان شود اما نگذاشتند؟ آیا حقوقش رعایت می شود که پرونده سابقش موقوفی تعقیب خورده اما هنوز زندان است؟ آیا حقوق شعله سعدی و شعله سعدی ها رعایت می شود که به خاطر سئوال یا مصاحبه، زندانی می شوند؟ آیا نباید قانون خودتان را اجرا کنید؟