افراطیون خشن دشمن تراشی می کنند

نویسنده
آرش معتمد

» انتقاد عسگراولادی از طرفداران محاکمه موسوی و کروبی

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر تکاپوی تازه محافظه کاران سنتی در ارتباط با طرح وحدت ملی، یکی از اعضای نزدیک به محمد خاتمی این تلاش ها را اذعان به “معضلات جدی” دانست و از آن استقبال کرد. همزمان یکی از سران حزب موتلفه هم در اظهاراتی بی سابقه به طور تلویحی حامیان محمود احمدی نژاد را “حامیان خشن” لقب داد.

گزارش ها حاکی از آن است که جامعه روحانیت مبارز به رهبری آیت الله مهدوی کنی، کمیته ای هفت نفره برای بررسی راهکار رسیدن به طرحی که به “وحدت ملی” شهره است تشکیل داده است؛با این حال احمد سالک، سخنگوی این تشکل اصلی روحانیون محافظه کاران سنتی در گفتگو با ایلنا از فاش کردن نام اسامی کمیته مذکور خودداری کرده و پیرامون سازوکار فعالیت آن نیز توضیحات مشخصی  نداده است: “قرار شد کارشان را انجام دهند و گزارش آن را به جامعه روحانیت ارائه دهند.”

طرح وحدت ملی را نخستین بار به طور رسمی آیت الله مهدوی کنی به عنوان ابتکاری برای خارج کردن جمهوری اسلامی از بحران سیاسی که پس از انتخابات 22 خرداد به وجود آمده است مطرح کرد. اگرچه پیش از او اکبر هاشمی، رئیس مجلس خبرگان نیز در نماز جمعه هفته پایانی تیرماه به تشریح راه هایی برای برون رفت از این بحران پرداخته بود.

کارشناسان تکاپوی بخش هایی از محافظه کاران سنتی متشکل از جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه که موافق سیاست های افراطی دولت محمود احمدی نژاد و حامیان وی نیستند، مطرح کردن طرح وحدت ملی را فرصتی به منظور مهار احمدی نژاد می دانند.

 

طرح وحدت ملی، اذعان به معضلات جدی

در همین راستا روز چهارشنبه یکی از اعضای بنیاد باران وابسته به محمد خاتمی، با استقبال از فعالیت گروه منتخب آیت الله مهدوی کنی، آن را اذعان به وجود “معضلات جدی” در عرصه سیاسی توصیف کرد. حسین رسولی با ابراز بی اطلاعی از  جزئیات طرحی که مفاد  آن کاملا مبهم است، حامیان محافظه کار این طرح را نیروهای سیاسی معرفی کرد که برخلاف جریان های نزدیک به محمود احمدی نژاد، “وجود” مشکلات را انکار نمی کنند.

سخنان استاندار پیشین خراسان در حالی مطرح می شود که میرحسین موسوی از رهبران سیاسی جنبش سبز در مصاحبه هفته گذشته باسایت کلمه،  ضمن یادآوری این مهم که کسی پیرامون این طرح با وی گفتگو نکرده است، تصریح کرده بود: “هیچ طرحی بدون در نظر گرفتن مردم نمی تواند به نتیجه برسد.” اظهاراتی که از دید ناظران به عنوان تردید میرحسین موسوی در مورد کارساز بودن این قبیل طرح ها تلقی می شود.

 

افراطیون خشن دنبال دشمن تراشی

از سوی دیگر حبیب الله عسگر اولادی، از سران حزب راستگرای موتلفه که از وی به عنوان یکی از تنظیم کنندگان طرح مذکور یاد می شود، دیروز با انتقاد از طرفین بحران سیاسی به گونه ای سخن گفت که به اعتقاد ناظران سیاسی به طور تلویحی بر  ادامه اتخاذ مشی حد وسطی او دلالت دارد. عسگر اولادی در دیدار با حامیان حزب موتلفه،  افرادی را که خواستار محاکمه موسوی و کروبی هستند “افراطیون خشن” لقب داد و آنان را متهم به “دشمن تراشی” کرد.

وی  در عین حال با  انتقاد از موسوی و کروبی، ضمن آنکه نخست وزیر دوران جنگ و رئیس دو دوره مجلس را بیرون از “دایره انقلاب” عنوان کرد، اما در عین حال گفت: “ما باید کاری کنیم که این افراد به دامان انقلاب برگردند و برای بازگشت افراد به حق خشن عمل نکنیم.”

گفته می شود این سخنان پاسخی به انتقادهای تند حسین شریعتمداری از عسگر اولادی در هفته های اخیر است. هفته گذشته مدیرمسئول کیهان در مقاله ای با انتقاد از طرح وحدت ملی، به مواضع مداراجویانه عسگر اولادی در برابر موسوی و کروبی حمله کرد. نماینده آیت الله خامنه ای در کیهان از  زمان بروز ناآرامی های پس از انتخابات در چندین نوبت خواستار بازداشت سران سیاسی مخالفان دولت احمدی نژاد شده است.

طرح وحدت ملی محافظه کاران سنتی به غیر از آنکه خشم حسین شریعتمداری را بر انگیخت همچنین حملات تند روح الله حسینیان علیه مطرح کنندگان آن را نیز به همراه داشت. این نماینده  مجلس هشتم که سابقه فعالیت های امنیتی و قضایی را دارد، با “فتنه جدید” خطاب کردن طرح مذکور، حملات تندی را متوجه محسن رضائی و هاشمی رفسنجانی کرده و گفته بود: “افرادی که این طرح را مطرح کرده اند مجرمینی هستند که باید روزی به جرمشان رسیدگی شود.”