اعترضات دانشجویان در غرب و جنوب تهران

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» پنجمین "سه شنبه سبز" در دانشگاه آزاد

در پنجمین هفته از آغاز سال تحصیلی، دانشجویان دانشگاه آزاد در غرب و جنوب تهران دست به تجمع اعتراضی زدند و به سردادن شعار درحمایت از جنبش سبز پرداختند.

 طبق خبرهای منتشر شده، در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بالغ بر دو هزار تن از دانشجویان در اقدامی خود جوش و مسالمت جویانه در صحن و محوطه این دانشگاه دست به تجمع زده و همراه با دانشجویان معترض واحد مرکز این دانشگاه در غرب تهران، پنجمین سه شنبه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید راسبز کردند.
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در حالی دست به تجمع زدند که نیروهای امنیتی، اعضای بسیج دانشجوئی و دفاتر حراست در واحد تهران مرکزی این دانشگاه روز گذشته با برقراری تدابیر شدید امنیتی، تهدید دانشجویان و همچنین صدور احکام تعلیق از تحصیل، سعی در ممانعت از برگزاری پنجمین تجمع اعتراضی دانشجویان این واحد کرده بودند.
 با این حال باز هم شمار کثیری از دانشجویان واحد مرکزی این اقدامات را نادیده گرفته و با شعارهائی در دفاع از دانشجویانی که با حکم محرومیت از تحصیل روبرو شده بودند، به مدت یک ساعت مقابل دفتر ریاست واحد مرکز تجمع کردند.

رفتار مسالمت آمیز تجمع کنندگان

دانشجویان واحد جنوب، تجمع آرام خود را در پاسخ به فراخوان هفته گذشته دانشجویان معترض واحد مرکزی تهران در اعتراض به دولت کودتا، و با سردادن شعار “الله اکبر” و خواندن سرود “ای ایران” شروع کردند.  دقایقی بعد از شروع این تجمع و در پی اطلاع رسانی فعالان دانشجویی در واحد های مختلف دانشگاه آزاد، صدها دانشجوی معترض دیگر از سایر واحد ها خود را به دانشجویان تجمع کننده واحد جنوب تهران رساندند و شمار دانشجویان تجمع کننده به بیش از دو هزار تن افزایش پیدا کرد. برگزار کنندگان تجمع به دلیل ازدحام بیش از حد انتظار مجبور شدند تجمع را از صحن داخلی دانشگاه به محوطه باز دانشگاه بکشانند.

به گزارش منابع دانشجویی به محض آن که اعضای بسیج دانشجویی و نیروهای امنیتی مشاهد کردند که صدها دانشجوی دیگر خود را به این تجمع رسانده اند و تجمع به محوطه بیرونی دانشگاه کشیده شده، شروع به رعب آفرینی دراطراف تجمع کردند و تا پایان تجمع به فیلمبرداری و گرفتن عکس از دانشجویان معترض ادامه دادند.
 این منابع تاکید دارند مانند تجمعات دانشجویان واحد مرکزی دانشگاه آزاد در غرب تهران، برگزار کنندگان این تجمع نیزبرنامه خود را طوری تنظیم کرده بودند که دانشجویان معترض حضور نیروهای بسیجی و امنیتی و هرگونه واکنش احتمالی آنان را نادیده بگیرند و به هیچ عنوان اجازه ندهند تجمع به خشونت کشیده شود.

 

شعارها و خواسته های دانشجویان

 دانشجویان با بیان این که برگزاری هرگونه تجمع و اعتراض مسالمت آمیز را حق طبیعی خود می دانند، شعارهایی نظیر: “مرگ بردیکتاتور”، “نصرمن الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب”، سردادند و خواستار حمایت دانشجویان سایر دانشگاه های آزاد در شهر های مختلف از خود شدند.

در بخش دیگری از این تحصن از مواضع و دیدگاه های آیت الله منتظری و صانعی تقدیر شد و در حمایت از این دو مرجع تقلید نیز شعار دادند: “روحانی واقعی، منتظری، صانعی”. بخش دیگری از تجمع دانشجویان به حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای اصلاح طلب اختصاص یافت و بارها شعار “یا حسین، میرحسین” و “کروبی کروبی، حمایتت می کنیم” شنیده شد.
 دانشجویان معترض که از خبر صدور حکم تعلیق از تحصیل شماری از دانشجویان واحد مرکزی دانشگاه آزاد و همچنین جداکردن کلاس های درس دختران از پسران اطلاع پیدا کرده بودند، در بیانیه پایانی تجمع خود ضمن محکوم کردن این موارد و با تاکید بر این که تا رسیدن به خواسته های خود و آزادی اسرای جنبش سبز و دانشجویان دربند به تجمعات آرام خود ادامه خواهند داد، با سر دادن شعار “دانشجو دستگیر بشه، دانشگاه تعطیل می شه” نسبت به هرگونه برخورد کمیته های انضباطی و محافل امنیتی با شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی هشدار دادند.
 .
 

صدور احکام بدون مهر و امضا

 ساعتی قبل از آغاز تجمع دانشجویان واحد تهران جنوب، منابع دانشجویی از صدور حکم تعلیق موقت از تحصیل برای شمار از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مرکزی تهران خبر دادند. بر پایه این خبرها تعدادی از دانشجویان واحد تهران مرکز از سوی کمیته انضباطی این واحد با احکام سه ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات و دست کم ده تن نیز با احکام دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات روبه رو شده اند.

منابع دانشجویی ضمن محکوم کردن احکام صادره، اشاره دارند که این احکام به صورت فله ای و طبق تاریخی که به وضوح در آن ها مشخص است در روز 29 مهرماه سال جاری صادر شده اند که مصادف با سالروز وفات امام ششم شیعیان و تعطیل رسمی می باشد. همچنین این احکام فاقد هر گونه مهر و امضای شناخته شده  می باشند و شماره دانشجوئی در آن با نام دانشجویان تطابق ندارد.
منابع دانشجویی یادآور می شوند که طبق آئین نامه های کمیته های انضباطی، صدور بیش از دو ترم محرومیت موقت از تحصیل در صلاحیت کمیته های بدوی انضباطی نیست. از سوی دیگر این احکام به دلیل شرکت دانشجویان در تجمعات سه شنبه ها صادر شده، در حالی که بعضی از دانشجویان محروم شده در هیچ یک از این تجمعات شرکت نداشته اند.
 گفتنی است که به دنبال تداوم و گسترش اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، روز گذشته دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه اقدام به جدا کردن کلاس های دانشجویان دختر و پسر کرد. این اقدام بلافاصله با واکنش و اعتراض دانشجویان و اساتید این دانشگاه روبه رو شد.

شنیده می شود که دانشجویان دختر و پسر دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد در نظر دارند طی روزها آینده به اقدامات اعتراضی علیه این تفکیک جنسیتی بپردازند.