برای نجات شهروند کانادایی از اعدام

نویسنده

» گزارشی از تورنتو استار اقدام دولت اونتاریو

اولیویا وارد

همسر یک شهروند کانادایی که درخواست عفو او مورد موافقت حکومت ایران قرار نگرفته بود، گفت که عدم اقدام دولت کانادا در این مورد، خطر اعدام همسرش را افزایش می دهد.

آنتونلا مگا، همسر حمید قاسمی شال که به اتهام جاسوسی در زندان اوین  در انتظار اعدام است، گفت: “دارم از نگرانی دیوانه می شوم.”

هفته گذشته به مگا گفته شد که آخرین روزنه امیدش هم بسته شده است زیرا کمیسیون عفو با درخواست تخفیف در مجازات موافقت نکرده و تلاش هایش برای وادار کردن دولت کانادا به اقدام در این مورد بی نتیجه مانده است.

روز جمعه، دایان ابلونزی، یکی از مقامات وزارت امورخارجه کانادا، در یک گفتگوی تلفنی یک ساعته با آنتونلا مگا او را مطمئن کرد که دولت کانادا از همه ابزار موجود برای کمک به قاسمی شال استفاده می کند. اما مگا گفت که بیش از یک سال است که به همسرش حکم اعدام داده اند و وضعیت حمید بدتر شده است و زمان دارد از دست می رود.

حکومت ایران در ماه گذشته ده ها نفر را  اعدام کرده است که زهرا بهرامی شهروند هلندی هم جزو این افراد بوده است که به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شد.

دولت کانادا می گوید که رابطه این کشور با ایران بسیار محدود است.

قاسمی شال، 42 ساله، فروشنده کفش در تورنتو بعد از انقلاب سال 1979 از ایران مهاجرت کرد. او بار ها بدون هیچ حادثه ای برای دیدن خانواده اش به ایران سفر کرد. اما  زمانی که در سال 2008 به دیدار مادر بیمارش رفت دستگیر و زندانی  و متهم به جاسوسی شد. حکم اعدام او در ماه نوامبر 2009 صادر شد.

گفته می شود که دستگیری او به برادرش البرز مربوط می شود که ناخدای سابق نیروی دریایی و هوادار یکی ای گروه های مخالف حکومت بود. او بعد از دستگیری برادرش حمید، دستگیر شد و بعد از 20 ماه به دلیل بیماری در زندان درگذشت.

قاسمی شال اکثر دوران زندانش را در انفرادی گذرانده و کسی از او خبری ندارد. ایران  تابعیت دوگانه را قبول ندارد و به همین دلیل اجازه دیدار با مقامات کانادایی را به او نمی دهد.

تورنتو استار، 18 فوریه