انقلاب جدید و اختلاف در میان انقلابیون قدیمی

نویسنده

» تحلیل میدل ایست آنلاین از مناقشات داخلی رهبران ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین  ایران، پس از آنکه مدت کوتاهی را در بازداشت پلس تهران به سر برد، روز یکشنبه آزاد شده است.

در این گزارش آمده است که فائزه هاشمی درحال رهبری گروهی از ضد انقلابیون و اغتشاشگران دستگیر شد،  ولی ادعا کرده بود که برای خرید لباس به خیابان ولی عصر مراجعه کرده بود.

خبرگزاری فارس و خبرگزاری دولتی ایرنا پیش تر ادعا کرده بودند دستگیری فائزه هاشمی به دلیل “رفتار تحریک کننده” بوده است.

ایرنا نوشت فائزه “چندین بار در گردهمایی های غیرقانونی” و نا آرامی های متعاقب انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به مقام ریاست جمهوری در سال 2009 حضور داشته است.

آیت الله رفسنجانی یک روحانی بانفوذ است که ریاست دو نهاد قدرتمند در جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام  را برعهده دارد اما  چندی است زیر  تیغ انتقاد محافظه کارانی قرار گرفته که از او می خواهند میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت را محکوم کند. 

این روحانی که قبلاً دو دوره ریاست جمهوری کشور را نیز برعهده داشته، در جریان انتخابات سال 2009 و پس از آنکه خود در سال 2005 در رقابت با افراط گرایان شکست خورد، به طور غیرمستقیم از موسوی در برابر احمدی نژاد حمایت کرده بود.

گفته می شود فائزه دختر او و مهدی هاشمی پسر او که در لندن به سر می برد،  در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در ستادهای انتخاباتی و نهادهای تبلیغاتی میرحسین موسوی شرکت داشتند.

رفسنجانی در ماه های گذشته فاصله خود را با رهبران مخالف  بیشتر کرده است و تظاهرات ضددولتی روز دوشنبه را که از سوی معرضان برگزار شد، محکوم کرد. اما این تمهیدات نتوانسته است اسباب رضایت محافظه کاران را فراهم کند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی که ریاست آن برعهده رفسنجانی است، به  دلیل بی تفاوتی رفسنجانی در برابر مخالفان در چند روز اخیر، وی را هدف انتقادات علنی خود قرار داده است.

محمد رضا باهنر نماینده بانفوذ مجلس نیز روز یکشنبه گفت رفسنجانی برای تعیین موضع خود “کمتر از یک هفته” زمان دارد، در غیراینصورت او “مشروعیت” لازم برای ریاست بر دو نهاد قدرتمند رژیم را از دست خواهد داد.

رفسنجانی علاوه بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس خبرگان را نیز برعهده دارد که نهاد مسؤول انتخاب و نظارت بر رهبر در ایران است.

در همین حال، روز دوشنبه حضور گسترده پلیس مانع از آن شد که معترضان ضد دولتی دست به یک گردهمایی بزرگ در تهران بزنند.

این تظاهرات از سوی گروه های متحد با موسوی و کروبی ترتیب داده شده بود.

هدف از این گردهمایی، برگزاری یابود هفتیمن روز قتل دو نفر در جریان تظاهرات روز دوشنبه هفته قبل در تهران و نمایش “حمایت گسترده” از دو رهبر مخالفی بود که ایستادگی آنها در برابر دولت، ارکان رژیم اسلامی را به لرزه درآورده است.

تهران در سال 2009 و پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد به ریاست جمهوری از یک سو و خودداری موسوی و کروبی از پذیرش رسمی پیروزی وی، به صحنه تظاهرات مرگبار ضددولتی تبدیل شده بود.

هر دو رهبر مخالف در جریان انتخابات سال 2009 رقیب محمود احمدی نژاد بودند.

منبع: میدل ایست آنلاین- 20 فوریه 2011