نمایش فیلم هالوکاست برای مردم ایران

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از پخش فیلم نسل‌کشی از یک شبکه فارسی زبان

لیزا دفتری

روز جمعه، یک شبکه ماهواره‌ای ایرانی مخالف دولت که در لندن مستقر است فیلم «نسل‌کشی»، یک مستند برنده اسکار در مورد هالوکاست را به نمایش گذاشت. این فیلم با زیرنویس فارسی پخش شد و اقدامی علیه دیدگاه رژیم ایران در مورد انکار هالوکاست محسوب می‌شود.

تهیه‌کننده این فیلم که یک سازمان حقوق بشر یهودی است زمان پخش برنامه را با روز جهانی هالوکاست در 27 ژانویه هماهنگ کرده بود. این فیلم در سراسر جهان پخش شده است، اما ایرانی‌ها اولین بار بود که این فیلم را می‌دیدند. این فیلم در شبکه ماهواره ای سیمای آزادی پخش شد.

آبراهام کوپر، مدیر مشترک مرکز ویزنتال که تهیه کننده این فیلم است، به همراه مدیر و بنیانگذار مرکز ماروین هایر، پخش فارسی این فیلم را به طور مستقیم از دفتر خود در لس‌آنجلس تماشا کرد.

هایر گفت: “این برای رژیم ایران یک تسویه حساب محسوب می شود. آن‌ها می‌خواهند جامعه را ببندند. می‌خواهند هالوکاست را کتمان کنند، حالا همه مردم‌شان می‌توانند حقیقت را ببینند و آیت‌الله‌ها و احمدی‌نژاد کاری نمی‌توانند بکنند.”

در سال 1977 هایر، مرکز سایمون ویزنتال را در لس‌آنجلس پایه‌گذاری کرد و آن‌را به افتخار شکارچی نازی‌های نام‌گذاری کرد. این مرکز کمپینی را شروع کرد تا به شکار نازی‌های مشکوک به جنایات جنگی ادامه دهد.

 هایر گفت، حمله با استفاده از حقیقت، می‌تواند در برابر تمام آن اظهارات در انکار هالوکاست که شنیده‌ایم عمل کند. در حالیکه موضوع اصلی این مستند یهودیان است، اما بطور غیر مستقیم مشکل بزرگتری در ایران را هدف قرار می‌دهد و به وضعیت جاری مردم ایران اشاره دارد.

این مرکز مراقب بود که پخش این فیلم با پارازیت و جلوگیری از نمایش فیلم مواجه نشود.

“نسل‌کشی” خیزش ضدسامی‌گرایی را از زمان صدر مسیحیت تا دوران نازی ثبت می‌کند. اورسون ولز و الیزابت تیلور روی فیلم حرف می‌زنند. در صحنه شروع فیلم، سایمون ویزنتال که در سال 2005 درگذشت، در یک اردوگاه کار در اتریش، که چهل سال پیش از آن آزاد شد، ظاهر می‌شود.

ویزنتال که 89 نفر از اعضای خانواده‌اش را در هالوکاست از دست داده است می‌گوید: “متاسفانه من نمی‌توانم فراموش کنم. برای من انگار همین دیروز بود. من آن‌جا بودم، جوان بودم، تازه ازدواج کرده بودم.”

هایر می‌گوید: “ملاها نمی‌توانند آن را کتمان کنند. این فیلم‌ها را یهودی‌ها نگرفته‌اند. خود نازی‌ها گرفته‌اند.”

حاخام‌های مرکز سایمون ویزنتال اعتقاد دارند که این فیلم بیش از دادن اطلاعات به ایرانی ‌ها در مورد هالوکاست است؛ آنها می‌گویند شباهت‌های نازی‌ها و رژیم این کشور به اندازه‌ای است که ایرانی‌ها را متعجب می‌کند.

هایر می‌گوید “مردم ایران این موضوع برایشان آشناست چرا که همین دو روز پیش دو دزد را در ملاء عام به دار آویختند. در سطحی انسانی کسانی که رنج می‌برند و تحت فشار قرار دارند با دیگرانی که در رنج هستند احساس نزدیکی می‌کنند.”

منبع: فاکس نیوز - 26 ژانویه