نماینده ای که تهدید به قتل کرد: مگر صالحی مورچه است که بشود کشت؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

مخالفان توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ دست به هرکاری زدند تا از تصویب کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام جلوگیری کنند، تذکر دادند، نطق کردند، اخطار دادند، فریاد زدند و حتی تهدید به قتل کردند، اما کلیات این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که از سوی روح الله حسینیان تهدید به قتل شده، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور گفته که صالحی و ظریف تهدید به اعدام شده اند، کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل هم خبر داده که به جز روح الله حسینیان، دخیل عباس زارع زاده هم بارها صالحی را تهدید به قتل کرده.

موبایل روح الله حسینیان خاموش است اما دخیل عباس زارع زاده در مصاحبه با روز می گوید که او صالحی را تهدید به قتل نکرده و در این زمینه اعاده حیثیت خواهد کرد. در مقابل او صالحی را متهم به مظلوم نمایی و ایجاد تشنج در مجلس می کند و می گوید: صالحی و انصاری دروغ می گویند.

 

آقای زارع زاده شما آقای صالحی را تهدید به قتل کردید؟

بنده شدیدا تکذیب می کنم، من یک کلمه توهین به آقای صالحی نکردم.

 

ا ما آقای پیرموذن به سایت تابناک گفته است که شما در حین سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی، بارها او را تهدید به قتل کرده اید.

 هرکسی نقل کرده تکذیب می کنم و شکایت می کنم. هر سایتی زده باشد بنده اعاده حیثیت می کنم، شکایت می کنم و محکم هم پایش می ایستم.

 

درباره آقای حسینیان چطور؟ آقای صالحی در صحن علنی مجلس اعلام کرد که او را تهدید به قتل کرده.

آقای حسینیان، حسینیان است. بنده زارع زاده هستم. بنده ضامن رفتار دیگران نیستم.

 

در جایگاه نمایندگی مجلس در این مورد چه فکر می کنید؟  

ایشان باید خودش پاسخگو باشد. اولا تهدید به قتل نکرده، خیلی بزرگ اش نکنند. در محاوره گاهی وقت ها بحث مبالغه هم است. اقای صالحی یک شخصیت بسیار محترم و یک دانشمند قابل احترام کشور است و ما هم برای جایگاه ایشان ارزش قائل هستیم و هیچ کسی هم ایشان را تهدید به قتل نکرده و نخواهد کرد. بحث اینجا است که آقای صالحی تشریف آوردند و موضوعی را که بین دو نفر اتفاق افتاده بود در صحن علنی مجلس مطرح کردند؛ آن هم در فضای بحث بسیار سرنوشت ساز فرجام. این واقعا داشت مجلس را به تشنج می کشید و ایشان رفته بود به بیراهه، حالت مظلومیت به خودش گرفته بود و ما هم به او تذکر دادیم که آقای صالحی مجلس جای احساسی نیست، اینجا جای تصمیم گیری برای یک ملت و یک امت است.

 

یعنی تهدید به قتل یک مقام مسئول از سوی یک نماینده مجلس، موضوع بین دو نفر است؟

آقا حالا شما بحث تان شده با یک نماینده، بیرون از گود، شما برو جواب خودش را بده. قوه قضائیه وجود دارد، جاهای دیگر هم است. اینطور مباحث احساسی را ایشان بیاورد به صحن مجلس و کار را بکشد به بیراهه، کار بسیار ناشایستی است و ما هم به او تذکر دادیم.

 

البته آقای انصاری گفته که آقای ظریف هم تهدید به قتل شده و سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم اعلام کرده که..

آقا چرا بزرگ اش می کنند؟ تهدید به قتل یعنی چی؟ مگر بچه بازی است؟ آقای حسینیان مگر می تواند به این راحتی تهدید به قتل کند؟ اصلا در مملکت ما بحث تهدید به قتل آن هم مقامات کشوری مگر می شود؟ یک مشت آدم بیکار دنبال سوژه های عجیب غریب می گردند، دارند می سازند شما چرا باور می کنید؟ سایت ها چرا اینجور منتقل می کنند؟ مگر بچه بازی است؟

 

یعنی آقای صالحی و آقای انصاری و آقای کمالوندی دروغ می گویند؟

بابا تهدید به قتل (پوزخند)! بله که دروغ می گویند. اگر عنوان تهدید به قتل است دقیقا دروغ است.

 

پس عنوان چیست؟ این جمله که شما را می‌کشیم و در رآکتور اراک رویتان سیمان می ریزیم تهدید به قتل نیست؟ چیست از نظر شما؟

بابا، خانم، تهدید به قتل این است که تو را ترور می کنیم، تو را فلان می کنم. این یک چیزی از روی عصبانیت گفته. نه؛ کسی بنا نیست کسی را بکشد. آقای صالحی مگر مورچه است که راحت بشود کشت. چی می گویید شما؟ جمع اش کنید بروید دنبال کارتان خداحافظ.

 

گفتند می کشیم و سیمان می ریزیم

در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به عنوان نماینده دولت و در دفاع از برجام پشت تریبون رفته بود گفت: “الان یک برادر عزیزی آمده اینجا و با قسم جلاله می گوید که شما را می‌کشیم و در رآکتور اراک رویتان سیمان می ریزیم.”

هرچند برخی از نمایندگان همزمان با صحبت های صالحی، او را دروغ گو خواندند اما کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل به سایت تابناک گفته است که “این تهدید از سوی روح الله حسینیان صورت گرفته و به جز روح الله حسینیان، دخیل عباس زارع زاده نیز بی احترامی زیادی به صالحی کرد و در حین سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی، بارها وی را تهدید به قتل کرد، البته من و آقای جلالی، نزدیک ایشان ایستاده و مراقب بودیم تا آسیبی به وی نرسد”.

مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت هم با تایید این مساله به خبرگزاری ایلنا گفته : “آقای صالحی و ظریف را تهدید به اعدام کردند و گفتند ما شما را اعدام می کنیم و در رآکتور اراک دفن می کنیم و رویتان سیمان می ریزیم”.

او در عین حال گفته است که “به این تهدیدها عادت داریم”.

خبرگزاری ایلنا همچنین گزارش داده است که در جریان صحبت‌های علی‌اکبر صالحی در صحن علنی مجلس، فرج‌الله عارفی و دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی و حجت الاسلام نبویان قصد هجوم به جایگاه ناطق و جلوگیری از ادامه صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی را داشتند که برخی نمایندگان با مداخله مانع این کار شدند.

براساس گزارش این خبرگزاری عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن و کاظم جلالی در دو سمت جایگاه ایستادند تا صحبت‌های صالحی به اتمام برسد و همچنین اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.

غلامرضا تاجگردون اما در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که روح الله حسینیان قصد عصبانی کردن صالحی را داشته. او نوشته: “از حسینیان سوال کردم چرا این حرف را زدی؟ گفت می خواستم عصبانیش کنم که موفق شدم.”

علی اکبر صالحی اما به فرد دیگری هم اشاره کرده که از تریبون صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته صالحی ۱۰ سال دیگر زنده نیست. هرچند او اسمی نیاورده اما بیژن پیروز، رئیس مرکز مطالعات بین الملل دانشگاه تهران چنین حرفی زده بود.

 

طرح اما میان جنجال ها تصویب شد

کلیات طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام اما با همه حواشی و جنجال های روز گذشته مجلس با ۱۳۹ رای موافق٬ ۱۰۰ مخالف٬ ۱۲ ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر و ۲۵۲ رای ماخوذه تصویب شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز اعلام کرده بود که متن طرح به اطلاع آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی رسیده اما او نظری نداده است. لاریجانی همچنین گفته که شب قبل متن طرح را با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم بررسی کرده است.

یک هفته قبل گزارش نهایی کمیسیون برجام مجلس درباره توافق هسته ای در صحن علنی مجلس قرائت شده بود؛ گزارشی که بسیاری از مفاد متن توافق ایران و گروه ۵+۱ را منفی تلقی کرده بود.

دیروز اما روح الله حسینیان، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی و حمید رسایی در مخالفت با طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام سخن گفتند. حسینیان گفت: “دست‌های پشت پرده می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند.”

کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل اما در موافقت با این طرح گفت: “هر روز تأخیر در تصویب برجام ۱۰۰ میلیون یورو به کشور ضرر می‌زند.”