هشدار: به ترکیه نروید

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از انفجار بمب در میان تظاهر کنندگان

به دنبال انفجار بمب در میان تظاهر کنندگان ترک و کشته و زخمی شدن ده ها نفر، ۱۵ کشور، از جمله ایران، به شهروندان خود نسبت به سفر به ترکیه هشدار دادند.

 این هشدار پس از آن داده شده که روز شنبه در حالی که مردم ترکیه در تظاهراتی اعتراضی و مسالمت آمیز در حمایت از انتخاباتی آزاد در این کشور شرکت کرده بودند، دو انفجار در ایستگاه قطار آنکارا، موجب مرگ ۹۸ نفر و زخمی شدن ده ها نفرشد. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته اما احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، انگشت اتهام را به سوی کردها و اعضای داعش نشانه گرفته است. این در حالی است که روز یکشنبه نیز پلیس ترکیه با تشییع کنندگان قربانیان این حادثه برخورد کرده و با آنان درگیر شده است. هزاران نفر از مردم آنکارا در این مراسم شرکت داشتند و علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشورشعار دادند. به نوشته خبرگزاری ها، درگیری بین تشییع کنندگان و پلیس زمانی روی داد که برخی شخصیت های نزدیک به کردها قصد داشتند در محل انفجار، تاج های گلی به نشانه ابراز همدردی قرار دهند اما پلیس مانع آنان شد.

در همین حال اخبار حاکی از آن است که ارتش ترکیه مواضع پ ک ک[حزب کارگران کردستان] در جنوب شرقی ترکیه و شمال عراق را بمباران کرده است. این در حالی است که پ ک ک از نیروهایش خواسته تا برگزاری انتخابات نوامبر، دست به عملیات چریکی نزنند مگر اینکه مورد حمله قرار گیرند.

 انفجار بمب در جمع تظاهر کنندگان ترک در رسانه های رسمی ایران، در حد انتشار عکس و خبررسانی بازتاب داشته و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، از این حادثه ابراز تاسف کرده است. او ضمن “محکوم کردن این اقدام تروریستی، مراتب تسلیت و همدردی جمهوری اسلامی” را “به دولت و ملت برادرجمهوری ترکیه و خانواده های قربانیان” اعلام کرده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز پیام تسلیتی خطاب به اردوغان منتشر کرده است.

تی نیوزاین حادثه را به “هم سویی” دولت ترکیه با “تروریست های معارض در سوریه و عراق” نسبت داده و اینکه این کشوراینک خود “قربانی تروریسم” شده است.