جرزنی و تفرقه افکنی کار چه کسانی بود

نویسنده
حسین محمدی

» نقش حداد عادل روشن شد

در حالی که با اعلام چند لیست مختلف از سوی اصول‌گرایان، بحث وحدت در میان آنان منتفی شده، حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان خواستار کناره‌گیری برخی اصول‌گرایان از رقابت انتخاباتی شده و آنانی راکه به این دستور عمل نکنند تلویحا در خط آمریکا معرفی کرده است.

سخنان شریعتمداری البته با واکنش حسن غفوری فرد مواجه شده که در این باره گفته است: “آقای شریعتمداری یک نظریه دادند و مرجع تقلید نیستند که برای ما تعیین تکلیف کنند”.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کهیان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این موسسه، با اشاره به انتخابات مجلس نهم، نوشته است: “انتظار این بود- و انتظار گزافی هم نبود- که اصولگرایان در رقابت های انتخاباتی پیش روی با فهرست واحد حضور پیدا کنند ولی این انتظار علی رغم اصرار فراوان دلسوزان به نتیجه نرسید… آیا جای آن نیست که خطاب به برخی از عزیزان اصولگرا گفته شود؛ سر گردنه کشتی نگیرید! و تا دیر نشده برای پیشگیری از پراکندگی آراء، برخی به نفع برخی دیگر کنار بکشید! تکلیف شرعی که فقط ورود به مجلس نیست، گاهی اوقات تکلیف در کناره گیری برای پیشگیری از تشتت آراء نیز هست. و در این باره گفتنی های دیگری هست”.

در همین حال علی مطهری، از نمایندگان اصول‌گرای منتقد احمدی‌نژاد نیز، که ابتدا توسط هیات اجرایی ردصلاحیت شد و پس از تایید صلاحیت نیز در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان قرار نگرفت، درباره عدم ائتلاف اصول‌گرایان گفته است: “چند نفر از اعضای این ترکیب و مشخصا آقایان «زاکانی، فدایی، خاموشی و حدادعادل» با برنامه ریزی ای که داشتند و طراحی ای که در یک محفل انجام می شد، مسیر حرکت این ترکیب را به سود جمعیت ایثارگران تغییر دادند”.

پیش از این یک سایت حامی احمدی‌نژاد، درباره فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصول‌گرایان، با اشاره به نقش حدادعادل در حذف مطهری، کاتوزیان و عباس‌پور و همچنین تلاش وی برای به دست آوردن مجدد کرسی ریاست مجلس، نوشته بود: “رقابت بر سر کرسی ریاست آینده مجلس، پیش از انتخابات و از درون جبهه متحد اصولگرایی آغاز گردیده است. در همین راستا طیف زاکانی و فدایی می کوشند تا با زمینه سازی جهت کسب رای بالا در تهران برای غلامعلی حداد عادل، مسیر وی برای بازگشت به ریاست مجلس و احیانا انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند. در مقابل، اصولگرایان سنتی نیز به دنبال تثبیت ریاست علی لاریجانی بر مجلس هستند”.

مطهری اضافه کرده است که از نظر وی این‌گونه رفتارها باعث نرسیدن اصول‌گرایان به ائتلاف شده و لازم است که این افراد بعد از انتخابات مواخذه شوند.

وی همچنین درباره جبهه پایداری و سپس ارائه لیست از سوی برخی منتقدان اصول‌گرای احمدی‌نژاد گفته است: “اگر جبهه پایداری به وحدت تمکین می کرد و فهرست نمیداد، سایر گروهها هم این کار را نمی کردند. اما آنها از اول زیر بار اتحاد نرفتند. وقتی یک گروه فهرست انتخاباتی مجزا می دهد، این حق برای دیگران هم ایجاد می شود و عدالت حکم می کند که دیگران هم بتوانند لیست بدهند”.

مطهری به همراه علی عباسپور، حمیدرضا کاتوزیان و مصطفی رضا حسینی از اصلی ترین افراد این جریان هستند که گفته‌اند قصد دارند تحت عنوان “اصولگرایان منتقد دولت” یا “صدای ملت” در انتخابات رقابت کنند. ابوالحسن نواب، معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز هم که نامش در دو فهرست دیگر قرار ندارد، در این لیست است.

پس از اعلام موجودیت این جبهه انتخاباتی، سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نوشته بود علت عدم حضور این افراد در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان “بخاطر مواضع عجیب آنها در دوران فتنه و پس از آن بوده است”.

این سایت همچنین در واکنشی به خبر انتشار فهرست انتخاباتی جدید، این‌گونه اظهارنظر کرده بود: “پیش از این نیز برخی گروه های شبه اصولگرا پس از آنکه موفق به سهم خواهی از جبهه متحد اصولگرایان نشده بودند اعلام کرده بودند که بصورت مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد”. این رسانه اصول‌گرا ارائه چنین فهرستی را مصداق “جرزنی و تفرقه‌افکنی” دانسته بود.

پیش از این جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری اسامی کاندیداهای خود برای شهر تهران را منتشر کرده بودند. در فهرست منتشر شده توسط جبهه پایداری٬ ۴ نام مشترک با جبهه متحد اصول‌گرایان وجود دارد. غلامعلی حداد عادل رییس مجلس هفتم٬ مسعود میرکاظمی از وزرای سابق دولت احمدی‌نژاد، اسماعیل کوثری از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد و علیرضا مرندی نام‌های مشترک این لیست هستند.

چند ماه پیش از انتخابات، روح‌الله حسینیان اعلام کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی مایل است اصول گرایان با یک لیست وارد انتخابات شوند. اما در ماه‌های گذشته اختلافات میان دو طیف اصول‌گرایان بیشتر شد، به گونه‌ای که حمید رسایی ـ از نزدیکان مصباح یزدی درباره ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان گفت: “الان وقت وحدت نیست…. اگر ما وحدت می کردیم فشار اینها به نظام و آقا بیشتر می شد”.

این مسایل باعث شد که دیگر اصول‌گرایان نیز بحث وحدت در انتخابات را فراموش کنند. به گونه‌ای که علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، که حضور وی در جبهه متحد اصول‌گرایان از جمله دلایل عدم حضور جبهه پایداری در این تشکل بوده، درباره ارائه لیست مشترک، گفت: “اگر لیست‌ها مجزا باشند مردم بهتر می‌شناسند و این بحث‌ها سلیقه‌ای است. معقول است که هر سلیقه‌ای افراد متناسب با خود را در فهرست خود معرفی کند”.

مساله‌ای که به نوعی با تایید محمدرضا باهنر نیز همراه شد: “در تهران که شهر لیست‌ ها است باید لیست یا یک باشد و یا اینکه تلاش کنیم که اسامی مشترک‌ در آنها وجود نداشته باشد. ما سرلیست مشترک نداریم و اصولا بنده با لیست مشترک موافق نیستم لیست یا باید کاملا مشترک باشد و یا اسامی مشترک در آن وجود نداشته باشد”.