جنگ پنهان آغاز شده

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از تنش میان ایران و اسراییل

روند اجرا همان است. یک موتورسیکلت اقدام به چسباندن بمبی به یک خودروی دولتی می کند و سپس با سرعت از محل دور می شود. دانشمند اتمی ایرانی در ماه ژانویه بدین شکل توسط موساد به قتل رسید. و روز دوشنبه نیز به همین روش همسر یکی از کارکنان سفارت اسراییل در دهلی نو زخمی شد. همان روز بمب دیگری در اتومبیل یکی از کارمندان سفارت اسراییل در تفلیس گرجستان یافت شد و قبل از انفجار خنثی گردید. اسراییل بدون اینکه منتظر نتیجه گیری ها بماند، جمهوری اسلامی را مسؤول این عملیات دانست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز چهارشنبه در برابر پارلمان اسراییل گفت: “ایران بزرگ ترین صادرکننده تروریسم در جهان است و تعادل جهانی را برهم می زند.” او در ادامه گفت: “امروز فعالیت های تروریستی ایران برای همه آشکارشده. ایران به جان دیپلمات های بی گناه در سراسر جهان افتاده.” همان روز سه ایرانی به دنبال یک سری انفجار در مرکز یکی از محله های بانکوک در تایلند دستگیر شدند.

 

سپاه پاسداران

یکی از ایرانیان دستگیر شده به نام سعید مرادی ۲۸ ساله پاهای خود را در انفجار ازدست داد. دومین ایرانی در زمانی که دستگیر شد که می خواست ازطریق هواپیما کشور را ترک کند و سومین مظنون نیز قبل از بازداشت به مالزی فرار کرد. اگر سوراپونگ توویچایکول، رییس دیپلماسی تایلند، مشخصاً نگفته که این اقدامات “تروریستی” بوده و از سوی تهران هدایت می شده، ولی یک منبع اطلاعاتی تایلندی که نخواسته نامش ذکر شود به فرانس پرس تأیید کرده که بازداشت شدگان “یک گروه سوءقصدکننده بوده اند که هدف شان دیپلمات های اسراییل، ازجمله سفیر اسراییل بوده است”.

حکومت تهران نیز به نوبه خود قاطعانه اتهاماتی را که علیه اش مطرح شده تکذیب کرده و گفته که اینها “توطئه صهیونیستی” است. به علاوه، سران جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که “آماده اند تا در این زمینه با دولت تایلند همکاری کنند”. علی آلفونه، کارشناس امور مربوط به ایران در مؤسسه آمریکن اینترپرایز در واشنگتن دراین باره به لوپوئن می گوید: “کاملاً محتمل است که جمهوری اسلامی از یکی از شاخه های سپاه پاسداران در خارج از کشور برای انجام این عملیات استفاده کرده تا پاسخ سوءقصدهای اسراییل را داده باشد.”

 

اعتبار و وجهه

درحقیقت، سوءقصد علیه مهندس اتمی مصطفی احمدی در تاریخ ۱۱ ژانویه در مرکز تهران به شدت بر وجهه مأموران امنیتی جمهوری اسلامی خدشه وارد کرده و آنها مجبور شده اند تحت فشارهای داخلی پاسخگو باشند. با این حال، این کارشناس معتقد است که حملات اخیر به صورت مستقیم ازسوی پاسداران انجام نشده، بلکه توسط گروهک های کوچک محلی که نسبتاً کم تجربه اند انجام شده. علی آلفونه می گوید: “مهم ترین چیز برای سپاه پاسداران موفقیت در این عملیات نبود، بلکه این بود که به تل آویو نشان دهد که می تواند به آماج های اسراییلی در خارج از ایران دسترسی داشته باشد. اگر این عملیات توسط سپاه پاسداران یا حتی حزب الله لبنان انجام شده بود، نتیجه بسیار مرگبارتر بود.”

با این حال می توان ارتباطی میان ترور دو سال پیش رییس نظامی حزب الله لبنان توسط اسراییل ترسیم کرد؛ تا جایی که یکی از شهروندان لبنانی به نام حسین آتریس که مظنون به انفجار بمبی در بانکوک بوده، در ماه ژانویه توسط پلیس تایلند دستگیر شد. روز چهارشنبه نخست وزیر اسراییل از جامعه بین الملل خواست که “اقدامات ایران را به شدت محکوم کنند و محدودیتی برای تهاجم های این کشور قائل شوند که درغیراین صورت دامنه آنها گسترش خواهد یافت”.

یاکوو کاتز، کارشناس دفاعی اورشلیم پست به فرانس پرس گفت: “اسراییل از این حملات به نفع خود استفاده خواهد کرد، به ویژه به منظور برخوردار شدن از یک حمایت بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران.” آیا جمهوری اسلامی با حمله به دیپلمات های اسراییل چماق را خود به دستان کشورهای غربی داده تا تنبیه شود؟

منبع: لوپوئن، ۱۵ فوریه