پشت ویترین

نویسنده

کجا می روی؟

هنریک سینکیویچ

ترجمه: حسن شهباز

687ص‏، نهران: نشر ماهی، 1389، چاپ اول

این کتاب، یک رمان تایخی خواندنی درباره زندگی «نرون»، قیصر ستمگر و دیوانه روم است.«کلادیوس سزار دروسوس گرمانیکوس» معروف به «نرون»، به گفته عموم تاریخ نویسان، یکی از بی رحم ترین و ستمکارترین مردان روزگار است که از بدو خلقت بشر تا امروز، تاریخ کم تر نظیر او را می شناسد. «هنریک سینکویچ»، خالق این اثر، یک نویسنده لهستانی است که در سال 1905، موفق به دریافت جایزه ادبی نوبل شد.

 

 

پشت دریچه جهان

 شعرهای چاپ نشده عمران صلاحی

352ص، تهران: انتشارات مروارید، 1389، چاپ اول

مجموعه حاضر با بررسی دقیق کل شعرهای«عمران صلاحی» و رجوع به یادداشت ها و علامت گذاری های شاعر در کنار دست نوشته هایش گردآوری و تدوین شده است. این مجموعه که شامل شعرهای منتشر نشده«عمران صلاحی» است، به ترتیب تاریخ سرایش شعرها تنظیم شده است تا به شناخت روند و مراحل شکل گرفتن ریتم و زبان شعری خاص این شاعر فقید کمک کند. شعرهای این مجموعه، گاه قالب غزل و قصیده دارند و گاه به شکل نیمایی، هجایی و سپید سروده شده اند.

 

 

حقوق اساسی یا اصول مشروطیت

منصورالسلطنه عدل

به اهتمام: علی اصغر حقدار

282ص،‌ تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

رساله«حقوق اساسی یا اصول مشروطیت»، یکی از نوشته هایی است که در تاریخ قانون خواهی ایرانیان و مشروطه طلبان از جایگاه خاصی برخوردار است. «منصور السلطنه عدل» که خود دانش آموخته حقوق در اروپا و متصدی چندین مقام قضایی بوده، در این رساله، اصول پایه ای و اولیه مشروطیت را با موادی از قانون اساسی تازه تاسیس ایران تطبیق داده و متنی ارزشمند و دقیق نوشته است. او در این رساله، موادی از قانون اساسی ایران را که متناقض با اصول مشروطیت بوده، با تکیه بر یافته های حقوقی اش شناسایی وبازگو کرده است.  

 

 

مغولان در تاریخ

برتولد اشپولر

ترجمه، توضیحات و تعلیقات: عبدالرسول خیراندیش

234ص،‌ تهران: نشر آبادبوم، 1389، چاپ اول

در این کتاب، پرفسور«برتولد اشپولر»، پژوهشگر نامدار آلمانی، کوشیده است به شکل فشرده اما دقیق و جامع، شکل گیری و گسترش و تحولات امپراطوری مغول را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش های «اشپولر» در زمینه مغول شناسی، ضمن تمرکز بر تاریخ سیاسی و نظامی مغولان، به طور گسترده به مباحث تاریخ تمدن و فرهنگ نیز می پردازد. او برای نشان دادن عناصر فرهنگی سازنده تمدن عصر مغول، به میزان زیادی به مطالعات تطبیقی و نیز پیوندها و ارتباطات میان تمدن ها توجه می کند؛ لذا همواره در نگاه «اشپولر» به تاریخ مغول، می توان گرایشی به تاریخ جهانی را مشاهده کرد. در واقع او تاریخ مغولان را هر چند کمتر به عنوان یک تاریخ زنده می بیند، اما آن را در مفهومی گسترش یافته مورد بررسی قرار می دهد.

 

 

میراث صحنه: زندگی تئاتری جمشید لایق

غلام حسین دولت آبادی، مینا رحمتی

232ص،‌ تهران: انتشارات افراز، 1389‌، چاپ اول

این کتاب، زندگینامه هنری«جمشید لایق» است. او در کنار هنرمندانی چون «جعفر والی»،«علی نصیریان»، «عزت الله انتظامی»، «هوشنگ لطیف پور»،«فهیمه راستکار»،«بیژن مفید» و…، از آغازگران تئاتر نوین ایران بعد از کودتای 28 مرداد 1332 به شمار می رود. حضور در گروه تئاتری «شاهین سرکیسیان» و گروه هنر ملی، بازی در بسیاری از مهم ترین نمایشنامه های تاریخ ادبیات نمایشی ایران و هم کاری با برخی از کارگردانان برجسته و ارزشمند تئاتر ایران، «جمشید لایق» را در جایگاه ویژه ای قرار می دهد. کتاب حاضر که به صورت گفتگو تنظیم و تدوین شده است، تصویری روشن و مستند از زندگی تئاتری این هنرمند برجسته تئاتر ایران و فضای هنری که در آن زیسته است، ارائه می کند.

 

 

چراغی در باد

 گزارش زیباشناختی و باورشناختی بیست غزل حافظ                          

میرجلال الدین کزازی

240ص، تهران: نشر قطره، 1389، چاپ اول

این کتاب، سومین دفتر از مجموعه ای به قلم نویسنده است که به گزارش و بررسی غزل هایی از«حافظ» از دیدگاه زیباشناسی و باورشناسی می پردازد. دفترهای اول و دوم این مجموعه با عنوان های «دیرمغان» و«پند و پیوند»، در سال های گذشته چاپ و منتشر شده است. در «چراغی در باد»، بیست غزل «حافظ»، بررسی و تفسیر شده است.

 

 

نقد برتر

 مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره جشنواره نقد کتاب

336ص، تهران: خانه کتاب، 1389، چاپ اول

این کتاب، شامل مجموعه مقالات برگزیده در«ششمین دوره جشنواره نقد کتاب» است. در این دوره، با بررسی 835 مقاله منتشر شده در 117 نشریه، 18 منتقد برگزیده در زمینه نقد کتاب معرفی شدند. عناوین برخی از مقالات این مجموعه و نویسندگان آنها عبارت انداز:«گذری بر کتاب حقوق مالکیت ادبی و هنری؛ نوشته ستار زرکلام/پژمان محمدی»،«بررسی و نقد کتاب هنر استدلال:روشی نو در آموزش منطق؛ تالیف غلامرضا ذکیانی/رضا محمد زاده»،«بررسی امکان وقوعی ترجمه فارسی کتاب وجود و زمان هیدگر، چنان که بسزای چنین کتابی بود/پرویز ضیاء شهابی»،«قرآن کریم با ترجمه صالح نجف آبادی/جویا جهانبخش»،«نگاهی به کتاب دین زردشتی: دیرینگی و نیروی دوام آن/عسگر بهرامی»،«نقد و بررسی کتاب دموکراتیزاسیون در ایران؛ نوشته علی ساعی/علی شریفی»،«نقد و بررسی کتاب توسعه از رهگذر رسانه شنیداری؛ نوشته سید احمد خاتون آبادی/نسترن خواجه نوری» و«اندیشه در محاق ایدئولوژی: نقد و بررسی کتاب نظریه حکومت قانون در ایران؛ نوشته سید جواد طباطبایی/حجت فلاح توتکار».

 

 

خلسه خاطرات

 تحلیل و بررسی آثار گلی ترقی

نویسنده: شهلا زرلکی

136ص،‌ تهران: انتشارات نیلوفر، 1389، چاپ اول

در این کتاب، آثار «گلی ترقی» بررسی و تحلیل شده است. نخستین اثر این نویسنده، مجموعه داستان «من هم چه گوارا هستم»، در سال 1350 منتشر شد. به دنبال آن، آثار ارزشمند دیگری از او، چون رمان«خواب زمستانی»، داستان «بزرگ بانوی روح من»،«خاطرات پراکنده»، قصه کودکانه«دریاپری، کاکل زری» و مجموعه داستان های«جایی دیگر» و«دو دنیا»، در فاصله سال های 1351 تا 1381 روانه بازار نشر شد. کتاب حاضر شامل چهار فصل است. فصل اول درباره مرگ اندیشی و ترس از گذار زمان است که با استناد به دو کتاب«من هم چه گوارا هستم» و«خواب زمستانی» شکل گرفته است. فصل دوم، فصل کتاب های نانوشته است. این فصل به بیماری مسری و رایجی می پردازد به نام کم کاری یا یبوست نویسندگی که شاید نام دیگرش تنبلی نویسندگی باشد. موضوع فصل سوم، چهره سه گانه زن در آثار«گلی ترقی» است. فصل چهارم به موضوع گذشته گرایی یا همان نوستالژی و انواع و اقسام آن و البته پیوندش با مقوله مهاجرت می پردازد. کتاب هایی که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته اند، بیشتر آثاری هستند که نویسنده پس از مهاجرت به فرانسه در سال 1357 نوشته است.

 

 

مطبوعات ایرانی

سید فرید قاسمی

800ص،‌ تهران: نشر علم، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقاله ها، گزارش ها و یادداشت های نویسنده درباره گوشه هایی از تاریخ مطبوعات ایران، از گذشته های دور تا زمان حاضر است. نوشته های گوناگون این مجموعه خواندنی در یازده  فصل با این عناوین گردآوری شده است: «تاریخک»، «سرآغاز»، «خطابه»، «تک نگاری»، «آ‎غاز گران»، «تجلیل»، «دریغ»، «یاد»، «گوناگون»، «نظر» و «گفت و گو». گفتنی است که نویسنده کتاب حاضر، از پژوهشگران و صاحب نظران برجسته تاریخ روزنامه نگاری و مطبوعات در ایران است. از این رو، مقاله ها و گزارش ها و یادداشت های گردآوری شده در این مجموعه، دارای نکات تازه و خواندنی درباره مطبوعات ایرانی در دوره های مختلف و شخصیت های تاثیرگذار این حوزه است. عناوین بعضی از نوشته ها عبارت انداز:«فارسی نویسی مطبوعاتی در جهان»، «نثر روزنامه ای و نخستین ویراستاران مطبوعاتی»، «روزنامه نگاری در تبریز»، «شب نامه نگاری»، «مقاله نگاری»، «مجله آرایی ایرانی»، «چاپ و نشر دارالفنون»،‌«آیین اسلام»، «اخترشمال»، «اخوت»، «اشراق»، «انقلاب سرخ»،‌«درفش کاویانی»، «میرزا محمد صالح شیرازی کازرونی»، «میرزا محمد جعفر ادیب شیرازی»، «محمد حسن اعتماد السلطنه»، «عبدالحسین آذرنگ»، «ایرج افشار» و…

 

 

هرازگاهی بنشین

 مجموعه داستان فریبا منتظر ظهور

118ص،‌ تهران: انتشارات مروارید، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از هفده داستان کوتاه است. این داستان ها، از جهتی به هم پیوسته اند و نگاه جستجوگرانه و موشکاف نویسنده را منعکس می کنند؛ نگاهی که گاه به دنبال موضوع و گاه به دنبال چیستی و چرایی مضامین است. در حقیقت، داستان های این مجموعه را می توان به گونه ای انعکاس واقعیت اجتماعی در ذهن و اندیشه نویسنده و پرداخت آن دانست. در داستان های گوناگون کتاب که واقعیت محور و اجتماعی اند، با نگاهی متفاوت به زن نگریسته شده است. شخصیت های زن در این مجموعه، از چهار دیواری خانه و آشپزخانه بیرون آمده و وارد اجتماع شده اند. آنان، دختران مادرانی سنتی و مادران دخترانی خواهان تحول هستند. از این رو، در مرحله ای از گذار به سر می برند که در آن به ناچار به نقد سنت ها می پردازند. این زنان، اغلب خسته و درمانده و سرشار از پرسش اند.