برنامه احمدی نژاد برای تسخیر مجلس آینده

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» گزارش جلسات خیابان پاستور

در حالیکه در جبهه اصلاح طلبان و مخالفان دولت ایران، هیچ نشانه ای از فعالیت های انتخاباتی به چشم نمی خورد، جریان حاکم در جمهوری اسلامی خود را برای شرکت در انتخابات مجلس نهم آماده می کند. کاری که آنگونه که یک نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرده، با ابتکار محمود احمدی نژاد انجام می شود.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز دیروز با اعلام این مطلب به خبرگزاری مهر گفت حبیب الله عسگراولادی، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل از طرف رئیس جمهور مامور شده اند تا با برگزاری “جلسات مشترک میان جریان اصولگرایی”، کمک کنند “مواضع مشترک و واحد” بیش از پیش در این جریان شکل بگیرد.

به گفته مصباحی مقدم “برگزاری جلسات مشترک میان جریان اصولگرایی با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس نهم هستیم می تواند کمک کند که مجموعه اصولگرایان همگرایی و مواضع مشترک داشته باشند و به یک لیست واحد در انتخابات مجلس برسند.”

اعضای هیات سه نفره ای که از جانب احمدی نژاد مامور شده اند تا وحدت را در میان اصولگرایان برقرار کنند، از مقامات بانفوذ جمهوری اسلامی و چهره های شاخص جریان حاکم هستند.

علی اکبر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه در دولت های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی و مشاور کنونی آیت الله خامنه ای در امور بین الملل است. با وجود این وی در جریان بندی های سیاسی بیشتر به اکبر هاشمی رفسنجانی نزدیک است. در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 ولایتی ابتدا خود را برای این مقام نامزد کرد اما با اعلام کاندیداتوری هاشمی، به نفع او از عرصه انتخابات کنار رفت.

غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم است. او در عین حال پدر همسر مجتبی خامنه ای، مشهورترین و بانفوذترین فرزند رهبر جمهوری اسلامی نیز هست.

حبیب الله عسگراولادی هم چهره محوری جریان محافظه کار و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری (ائتلاف گروه های جناح راست سنتی) است. مردی که به گفته مصباحی مقدم، جلسه اخیر چهره های شاخص اصولگرا با احمدی نژاد به درخواست او تشکیل شده بود.

 

همه مهمانان پاستور

محمود احمدی نژاد، پنجشنبه 6 آبان ماه، 15 نفر از بزرگان جریان اصولگرا را به دفتر خود در خیابان پاستور دعوت و جلسه محرمانه ای با آنها برگزار کرد.

علی اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل، شهاب الدین صدر، حبیب الله عسگراولادی، مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، محمدرضا باهنر، محسن کوهکن، علی ذبیحی، حمید رسایی، علی اصغر زارعی، عزت الله ضرغامی، محمدحسن ابوترابی، حسین فدایی، مجتبی ثمره هاشمی، حیدر مصلحی، ابراهیم عزیزی، مجید حاجی‌بابایی، محمدنبی حبیبی، لطف الله فروزنده، محمدرضا میرتاج‌الدینی، مهرداد بذرپاش و اسدالله بادامچیان حاضرین این جلسه بودند که با ریاست احمدی‌نژاد تعداد آنها به 24 نفر رسید.

آنگونه که سایت ها و خبرگزاری های داخل ایران، چند روز پس از برگزاری این جلسه گزارش دادند، هدف رئیس دولت از تشکیل این جلسه محرمانه “بررسی ساز و کارهای وحدت اصولگرایان در فعالیت‌های سیاسی آینده مانند انتخابات مجلس نهم” بوده است.

 

تجربه جبهه متحد

این تجربه یکبار پیش از آن در جریان انتخابات مجلس هشتم نیز توسط شخص احمدی نژاد و در قامت ائتلافی انتخاباتی با عنوان “جبهه متحد اصولگرایان” مدیریت شده بود.

احمدی نژاد پس از تعطیلات نوروزی سال 86، پانزده نفر از معتمدین جریان اصولگرا را که به سه طیف اصلی این جریان تعلق داشتند، به نزد خود دعوت کرد و راهکارها و تاکتیک‌های ورود به انتخابات مجلس را با آنها به بحث گذاشت.سه طیف اصلی جریان اصولگرا شامل حامیان احمدی نژاد که در آن هنگام با تابلوی “رایحه خوش خدمت” فعالیت می کردند، راست سنتی به محوریت حزب موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری و اصولگرایان تحول خواه و جمعیت ایثارگران می شوند.

اعضای جلسه 15 نفره که در واقع هیأت موسس جبهه متحد اصولگرایان بودند، عبارت بودند از: محمود احمدی نژاد، احمد توکلی، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، حبیب الله عسگر اولادی، محمد رضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، محمد رضا رحیمی، علیرضا زاکانی، حسین فدایی، محسن کوهکن و علی اکبر ولایتی.

این جمع 15 نفره به یک کار گروه 9 نفره از اعضای خود مأموریت دادند تا مدل و سازوکار رسیدن اصولگرایان به وحدت را تدوین و مشخص کنند. این 9 نفر عبارت بودند از محمد رضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، رحیمی، علی زاکانی، حسین فدایی و کوهکن. قرار بر این شد که این منشور بر مبنای بیانات رهبر انقلاب که چند ماه قبل از در دیدار کارگزاران نظام شاخصه‌های نه‌گانه اصولگرایی را تعریف کرده بودند، تنظیم و به جلسه بعدی ارائه شود.

این کار گروه نیز با برگزاری جلسات متعدد، فرآیند مورد نظر را تدوین و گزارش نهایی خود را برای تصمیم گیری به جمع 15 نفره ارائه کردند. جمع 15 نفره نیز سازوکار نهایی را تصویب و مجوز تشکیل ستاد مرکزی را صادر کرد. ساز و کاری که در واقع همان مدل مشهور 5+6 از آن استخراج شد.

تدوین منشور و همچنین توافقنامه‌ نهایی ساز و کار وحدت از نتایج این نشست ها بود. توافقی نهایی که میان عناصر حقیقی طیف‌های اصلی اصولگرا از جمله رایحه خوش خدمت، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و اصولگرایان تحولخواه شکل گرفت.

فهرست مورد توافق این جبهه موفق شد تا با کمک ردصلاحیت گسترده اکثر نامزدهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان و در میان اعتراض اصولگرایان منتقد احمدی نژاد، اکثریت مجلس هشتم را در اختیار بگیرد.

 

مدل مشابه

اکنون با گذشت سه سال و نیم از آن تجربه، اصولگرایان حاکم یک بار دیگر به دنبال تکرار آن با محوریت احمدی نژاد هستند.

سایت رجانیوز، که به عنوان سایت خبری نزدیک به دولت احمدی نژاد فعالیت می کند، درباره موضوعات مطرح شده در جلسه ششم آبان، گزارش داده: “دکتر احمدی‌نژاد بار دیگر چهره‌های اصلی جریان اصولگرا را دعوت کرد تا با شکل‌دهی یک مدل مشابه، ضمن جدی گرفتن تأکیدات رهبر انقلاب در زمینه وحدت، ساز و کارهای وحدت اصولگرایان در فعالیت‌های سیاسی آینده نیز بررسی شود.”

به گزارش رجا، “احمدی‌نژاد در پایان جلسه به‌عنوان جمع‌بندی مباحث اعلام کرده است که جلسات در بین حاضران ادامه پیدا کند و منتظر وی نباشند، چرا که ممکن است به‌دلیل مشغله زیاد اجرایی، منوط کردن برگزاری جلسات به حضور او، موجب توقف شود. با این حال، رئیس‌جمهور تأکید کرده است که جمع‌بندی‌های جلسات را در اختیار او نیز قرار دهند تا وی نیز از آن‌ها استفاده کند.”

شهاب الدین صدر، نایب ‌رئیس مجلس که در این جلسه حضور داشته نیز درباره محتوای آن گفته است: “رئیس‌جمهور در مورد علت این دعوت توضیح داد به دنبال مذاکراتی که بعضی اصولگرایان از جمله جناب آقای عسگراولادی در مورد ضرورت تعامل و همفکری بیشتر اصولگرایان در شرایط حاضر با او داشته‌اند، تصمیم گرفته از تعدادی از اصولگرایان برای شرکت در این جلسه دعوت کند و بر همین اساس ایشان اعلام کرد که این جلسه برای همفکری و تعامل بیشتر میان افراد شاخص اصولگراست.”

 

همکاری عسگراولادی و احمدی نژاد

این جلسه محرمانه تقریبا دو ماه و نیم ماه بعد از جلسه‌ای خصوصی برگزار شد که حبیب‌الله عسگراولادی با احمدی نژاد داشت.

محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و از نزدیکان عسگراولادی، پس از برگزاری آن جلسه خصوصی بدون اشاره به جزئیات آن به ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گفته بود که این جلسه به دعوت آقای احمدی نژاد و به پیشنهاد آقای عسگر اولادی بوده است تا اصولگرایان “راهکارهای عملی رسیدن به وحدت” را بررسی کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز با بیان اینکه هیات سه نفره (شامل عسگراولادی، ولایتی و حدادعادل) در تلاش است تا جلسات مشترک بعدی میان جریان اصولگرایی را برگزار کند، افزود: “امیدواریم این جلسات منجر به شکل گیری مواضع مشترک و واحد میان جریان اصولگرایی شود و همچنین به کاهش فاصله و اختلاف کمک کند.”

این نماینده شاخص مجلس با اذعان به اختلافات ایجاد شده بین اصولگرایان پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، افزود این جلسات باعث می شود که “مواضع افراد این جریان به یکدیگر نزدیک شود.”

وی تصریح کرد: “برگزاری جلسات مشترک میان جریان اصولگرایی با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس نهم هستیم می تواند کمک کند که مجموعه اصولگرایان همگرایی و مواضع مشترک داشته باشند و به یک لیست واحد در انتخابات مجلس برسند.”

 

غایبان بزرگ

ابراز امیدواری اصولگرایان به وحدت این جریان در انتخابات آینده مجلس در شرایطی است که نخستین جلسه برگزار شده این جریان با محوریت احمدی نژاد چند غایب سرشناس داشت.

به جز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که در این نشست حاضر نشد، آنگونه که نایب رئیس مجلس گفته از مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران)، محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) و احمد توکلی (رئیس مرکز پژوهش های مجلس)، اساسا دعوتی نشده بود.

با این حال آنگونه که مصباحی مقدم گفته “اصولگرایانی که در شاخص ها و کلام با یکدیگر اشتراک دارند، گرد هم آمدن آنان حول محور این شاخص ها کار دشواری نیست.”

روابط مجلس هشتم و دولت احمدی نژاد که هر دوی آنها عنوان اصولگرا را بر خود دارند، در سه سال گذشته، گاه به وضعیت بحرانی رسیده است.این اختلافات به طور مشخص پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری تشدید شد. در این مدت، دولت و رئیس آن بارها اعلام کرده اند که برخی قوانین مصوب مجلس را قبول نداشته و آنها را برای اجرا ابلاغ نمی کنند و در مقابل تعدادی از نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس هم احمدی نژاد را به “استبداد رای” متهم و او را به “برخورد قانونی” تهدید کرده اند.

نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس هشتم بارها عملکرد این مجلس را به رغم آنکه اصولگرایان در آن اکثریت هستند، علیه دولت دانسته اند.اخیرا نیز روح الله حسینیان، از نمایندگان طرفدار احمدی نژاد و مشاور امنیتی او، با تقسیم جریان حاکم در جمهوری اسلامی به دو دسته “اصولگرایان ناب” و “اصولگرایانی که گرایش های غیر نابی دارند”، از به دست گرفتن “آینده” جریان حاکم توسط گروهی که آنها را “اصولگرایان ناب” نامید، خبر داده است.