تحریم اسکار به خاطر نژاد پرستی

نویسنده

موضع‌گیری نسبت به تبعیض در هالیوود و نبود نامزدهای سیاه‌پوست در فهرست کاندیداهای اسکار روز به روز بیش‌تر می‌شود.

جنجال بر سر مساله تبعیض نژادی در اسکار ادامه دارد و برخی چهره‌های مشهور سیاه‌پوست گفته‌اند مراسم امسال را تحریم می‌کنند. بلافاصله بعد از اعلام نامزدهای اسکار 2016 چهره‌هایی مانند اسپایک لی فیلمساز سیاه‌پوست سرشناس و جادا پینکت اسمیت همسر ویل اسمیت گفتند در اعتراض به عدم حضور کاندیداهای سیاه پوست در مراسم اهدای جوایز شرکت نمی‌کنند.

موضع‌گیری نسبت به تبعیض در هالیوود به بهانه نبود نامزدهای سیاه‌پوست در فهرست نامزدهای اسکار بیشتر هم شده و از جمله جولی دلپی بازیگر فرانسوی که دو بار برای فیلم‌های «پیش از غروب» و «پیش از نیمه‌شب» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه بوده، گفته که در این حرفه هیچ‌چیز بدتر از زن بودن نیست و او گاهی آرزو کرده که کاش آفریقایی-آمریکایی بوده است. همچنین مارک رافالو دیگر بازیگر مشهور آمریکایی هم به نژادپرستی سفیدپوستان در آمریکا حمله کرده است.

امسال برای دومین دوره پیاپی، آکادمی از انتخاب بازیگران رنگین‌پوست به عنوان کاندیدای اسکار خودداری کرد. خیلی‌ها انتظار داشتند بازی ویل اسمیت در «ضربه مغزی» مورد توجه اعضای آکادمی قرار بگیرد، همانطور که در مورد اجرای مایکل بی. جردن و تسا تامپسن در «کرید» چنین انتظاری می‌رفت و یا بازی ادریس البا در «هیولاهای بی‌ریشه» و همچنین بازیگران «یکراست بیرون از کامپتن». تمام نامزدهای امسال در رشته بازیگری سفیدپوست هستند.

با وجود جنجال‌هایی که در یک هفته اخیر رخ داده، اعضای آکادمی هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده‌اند. مراسم اهدای جوایز هشتاد و هشتمین دوره اسکار 28 فوریه (بامداد دوشنبه 10 اسفند) برگزار می‌شود و به صورت زنده از شبکه «ای‌بی‌سی» روی آنتن می‌رود.