مسئول فیلترینگ: مردم گزارش مشکل را دادند

نویسنده
نازنین کامدار

» رفع فیلتر و فیلتر مجدد فیس بوک

رفع فیلتر چند ساعته از فیس بوک در شامگاه دوشنبه، با تعجب و همزمان استقبال کاربران این شبکه اجتماعی در ایران مواجه شد و بسیاری از آنان در صفحات خود اعلام کردند که بدون استفاده از هیچ نوع فیلترشکنی توانسته اند به این سایت دسترسی یابند.

کاربران اما با ابراز خشنودی از رفع فیلتر فیس بوک، آن را با سخنان هفته گذشته سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه “اگر مصادیق مجرمانه در فیس بوک برطرف شود، مشکلی برای رفع فیلتر وجود ندارد”، مرتبط ندانسته و مسئولان نیز آن را ناشی از تغییر«آی اس پی» معرفی کرده اند.

این رفع فیلتر اما موقتی بود و صبح دیروز، سایت فیس بوک مجددا بر روی کاربران ایرانی اش مسدود و موجب شد تا آنان برای استفاده از فیس بوک مجددا به سراغ فیلترشکن ها بروند.
استفاده کاربران عادی از فیس بوک از طریق فیلتر شدن در حالیست که مقامات بلند پایه دولتی نیز در این شبکه اجتماعی حضور فعال دارند و معلوم نیست که نحوه اتصال آنها به فیس بوک به چه صورتی انجام می گیرد.
فیلترشدن مجدد فیس بوک، همزمان بود با اظهارات عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که رفع فیلتر را ناشی از نقص فنی دانسته و مدعی شده که “مردم با تماس های خود این مشکل را گزارش دادند”.

 او در مصاحبه با خبرگزاری مهر مدعی شده: “عدم فیلتر فیس بوک در شب گذشته ظاهرا به دلیل اشکالات فنی بوده و کمیته فنی در حال بررسی این موضوع است. دیشب ما دنبال قضیه بودیم ظاهرا اشکالات فنی در برخی از ISP بوجود آمده و ما دنبال علت آن هستیم.به هر حال اگر تخطی شده است که انشاالله این طور نباشد و قصور باشد. اما طبق ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه ای حتی قصور هم در اجرای دستورات باعث مسئولیت کیفری برای ارائه دهندگان خدمات اینترنت می شود.”

او افزوده: “ما داریم بررسی می کنیم که به هر حال از طریق کدام یک از این شرکت ها این موضوع انجام شده است.ما دیشب حدود ۷ و ۸ شرکت را بررسی کردیم مشکلی نبود، اما مردم گزارش می دادند و می گفتند مشکل وجود دارد و سایت ها هم به این مسئله پرداختند. ساعت ۱۲ دیشب شرکت ارتباطات زیرساخت قرار شد علت را بررسی کند.یک گروه فنی هم گذاشتیم که این موضوع را بررسی می کند و اگر ببنیم قصوری در این زمینه بوده برخورد می کنیم و هنوز مطمئن نیستیم دقیقا مشکل از چه منابعی بوده است”.

او در حالی از دسترسی آزادانه مردم به فیس بوک با عنوان “مشکل” یاد کرده و مدعی شده که “مردم گزارش این مشکل را دادند” که سایت های خبری گزارش های متعددی از استقبال عمومی از رفع فیلتر فیس بوک منتشر کرده اند.

 انتشار سخنان این مسئول فیلترینگ، با خشم گسترده ای در سایت های خبری داخلی مواجه شده و از وی بارها در کامنت کاربران سایت هایی نظیر “فرارو” به عنوان “سانسورچی”، “حامی ساندیس خورها” و… یاد شده است.

او در حالی این ادعا را مطرح کرده که حتی صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه و از بستگان رهبر حکومت ایران، از رفع فیلتر فیس بوک ابراز خشنودی کرده و به شهروندان تبریک گفته است.

به گزارش سایت “آی تی خبر”، صادق خرازی نوشته بود: “فیس بوک هم ظاهرا رفع فیلتر شد.جهان تکنولوژی و انفورماتیک مرز نمی شناسد و نمی شود با مقتضیات زندگی انسان انتزاعی برخورد کرد.آغازی مبارک در فرخنده شب میلاد”.

همزمان سایت “ارتباط آنلاین” از موافقت بیش از ۵۷ درصد شهروندان از حضور اعضای کابینه در فیس بوک خبر داده و نوشته است: “موافقان فعالیت مسئولان دولتی در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک معتقدند که حضور وزیران در این شبکه ها فرصتی را ایجاد می کند که مردم حرف​های خود را بدون واسطه به مسئولان بگویند و این موضوع به حل مشکلات موجود در جامعه کمک می کند. مخالفان این موضوع نیز دلایل متفاوتی را دارند، از جمله اینکه با توجه به ادبیات رایج در فضای مجازی شبکه های اجتماعی، حضور در فیس بوک در شان وزیران نیست و نباید مسئولان وارد بازی​ای شوند که به سود غرب است. بسیاری از کاربران نیز به ابهامات حقوقی حضور در فیس بوک اشاره کرده و معتقدند با توجه به این که مسئولان اجرایی رده بالا در این شبکه اجتماعی عضویت دارند فیلتر بودن آن معنایی ندارد و مسئولان باید در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهند. «لزوم رفع تبعیض میان کاربران عادی و وزرا»، «رفع فیلتر از شبکه​های اجتماعی دیگر همچون توییتر علاوه بر فیس بوک» و «اصلاح قوانین فیلترینگ سایت​ها» از مواردی است که کاربران در این زمینه اعلام کرده اند”.