گربه پارسی مسافر فضاپیما شد

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور

روز دوشنبه مسؤول آژانس فضایی ایران اعلام کرد که پس از موفقیت پرتاب میمون به فضا در ماه ژانویه، اکنون در نظر است تا یک گربه پارسی به فضای زیرمداری پرتاب شود.

این خبر ازسوی “بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات” [PETA] مورد انتقاد قرار گرفت و از آن به عنوان “عقب گرد و بازگشت به فنون ابتدایی” یاد کرد.

این پرواز جزئی از برنامه جاه طلبانه فضایی ایران محسوب می شود که چندین بار به تعویق افتاده و در نظر دارد از هم اکنون تا سال ۲۰۲۰ انسان به فضا بفرستد.

محمد ابراهیمی، رییس سازمان تحقیقات هوانوردی در نزد آژانس فضایی، به خبرگزاری رسمی ایرنا اعلام کرد یک گربه پارسی، که به عنوان سمبل ایران شناخته می شود، در میان دیگر حیوانات، مانند خرگوش و موش، کاندیدای اصلی برای این پرواز است.

آقای ابراهیمی تاریخ دقیق پرتاب موشک کاوشگر را که قرار است این حیوان را حمل کند مشخص نکرد. او صرفاً گفت که این پرتاب قبل از مارس ۲۰۱۴ انجام خواهد شد. 

این مسؤول اخیراً اظهار داشته که آخرین آزمایش ها برای گزینش این حیوان در جریان است.

“بنیاد رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات” نسبت به این ایده اعتراض کرده و خاطرنشان ساخته که سازمان های فضایی اروپایی و آمریکایی “ارسال حیوان به فضا را متوقف کرده اند؛ نه تنها به این دلیل که این یک اقدام اخلاقی نیست، بلکه به این دلیل که حیوانات در مقایسه با انسان نمونه های درستی محسوب نمی شوند”.

بن ویلیامسون، سخنگوی این بنیاد، در بیانیه ای به فرانس پرس نوشت: “آزمایش منسوخ ایران که شبیه سناریوی کارتونی میگ میگ و کایوت است، درواقع بازگشتی است به سوی فن آوری های ابتدایی سال های ۱۹۵۰.”

جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در اواخر ماه ژانویه میمونی را در یک کپسول تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری به فضا فرستاده و زنده بازگردانده. اولین اقدام از این دست که در سپتامبر ۲۰۱۱ انجام شده بود، به شکست انجامید.

ایران تاکنون از سال ۲۰۰۹ سه ماهواره و در فوریه ۲۰۱۰ یک “کپسول” حاوی موش، لاک پشت و حشرات به فضا پرتاب کرد.

برنامه فضایی ایران ازسوی جامعه بین المللی تحت کنترل است، چرا که نگران انحراف نظامی آن می باشد.

کشورهای غربی مظنون به آن هستند که ایران درتلاش است تا برنامه موشک های بالستیکی دوربرد خود را که قادرند کلاهک های غیراتمی یا اتمی حمل کنند گسترش دهد. به علاوه پرتاب تمامی ماهواره ها ازسوی ایران نیز مورد اعتراض قرار گرفته.

به همین دلیل، برنامه بالستیکی ایران بارها ازسوی شورای امنیت سازمان ملل محکوم شده است.

منبع: نوول ابزراتور، ۱۶ سپتامبر