تلاش رقبا برای انشعاب اصلاح طلبان

نویسنده

آرش سمیعی

با آغاز نیمه دو سالی که در روزهای پایانی آن قرار است انتخابات مجلس هشتم برگزار شود، جنگ روانی اصولگرایان علیه اصلاح طلبان نیز وارد مرحله‌ای جدید شده است. در این دور، بازوهای رسانه‌ای، حزبی، سیاسی و نظامی اصولگرایان به سازماندهی حملات همه‌جانبه‌ای علیه اصلاح طلبان پرداخته‌اند که در روزهای اخیر با نطق پیش از دستور دبیرکل جمعیت ایثارگران در مجلس و نیز خبرسازی‌های پیاپی خبرگزاری‌های رسمی وابسته به اصولگرایان علیه جریان اصلاح طلب به اوج رسید.

حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران و عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان که از تهران به مجلس هفتم راه یافته است، روز سه شنبه در نطق پیش از دستور به شدت به اصلاح طلبان حمله کرد و آنها را به “ایجاد بحران در راستای اهداف استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل”، جاسوسی مدرن در پوشش تشکل‌های مدنی و غیر دولتی (NGO)، انتقال اسرار نظام به دشمنان، تخریب دولت نهم، تلاش برای تغییر جهت انقلاب، ایجاد تشنج و… و در نهایت چند بار به “خیانت” متهم کرد.

اصلاح طلبان که در نطق پیش از دستور فدایی، گناه همه بحران‌های سال‌های اصلاحات از جمله حادثه کوی دانشگاه، حادثه قتلهای زنجیره‌ای، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، از بین بردن نمادهای ارزشی جامعه و صدها موضوع دیگر به گردن ایشان انداخته شد و حتی حذف “عناصر موثر” از طریق راه‌اندازی بحث عالیجناب سرخپوش متهم شدند، به سخنان این نماینده محافظه کار واکنش نشان دادند.

“محمدعلی سعدایی”، نماینده اصلاح طلب مردم در مجلس ششم، این سخنان را “نشان‌دهنده هراس جناح راست از رأی مردم در انتخابات مجلس هشتم و بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت” دانست و گفت: “اتهام راه‌اندازی فجایع جانگاهی مانند حمله به کوی دانشگاه تهران یا قتل‌های زنجیره‌ای به اصلاح‌طلبان آن هم توسط جناح راست هم مایه تأسف و هم خنده‌آور است.”

“جلال جلالی زاده”، دیگر نماینده اصلاح طلب مردم کردستان در مجلس ششم نیز در واکنش به فدایی به این مقدار بسنده کرد که “قضاوت نهایی درباره عملکرد اصلاح‌طلبان و اقتدارگرایان بر عهده مردم است” و افزود: “بد نیست آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان مدعی حمایت از ایشان پاسخ دهند که نتیجه آن همه وعده‌هایی که احمدی‌نژاد در دوران تبلیغات انتخابات به مردم کردستان داد چه شد؟”

اما در همین حال “ناصر قوامی”، رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم، خواستار واکنش عملی اصلاح طلبان شد و از ایشان خواست در واکنش به اتهامات فدایی، بیانیه‌ای را تنظیم و به رئیس مجلس ارایه کنند تا وی طبق قانون آن را از تریبون مجلس قرائت کند.

گفتنی است بر اساس ماده 77 آیین نامه داخلی مجلس، اگر از تریبون مجلس به کسی توهین یا نسبت ناروایی داده شود، وی حق دارد به میزان اتهامی که به وی منتسب شده، پاسخ خود را از همین تریبون (بسته به تشخیص رئیس مجلس، به طور شفاهی یا کتبی) اعلام کند.

قوامی در واکنش به نطق توهین‌آمیز فدایی، همچنین گفت: “این اتهامات تازگی ندارد و در زمان مجلس ششم نیز مرتبا تهمت‌های ناروایی را به اصلاح‌طلبان میزدند و بحث آمریکایی بودن نمایندگان و چمدان‌های دلار را مطرح می‌کردند. اکنون هم که تریبون مجلس را در دست دارند و به آن کار ادامه می‌دهند. متأسفانه اینان خود را مسلمان و متعهد می‌دانند. اما من نمی‌دانم که چگونه یک انسان متعهد و مسلمان می‌تواند این سیل اتهامات را به سوی سالم‌ترین و متعهدترین نیروهای این کشور سرازیر کند.”

خبرسازی علیه اصلاح طلبان

بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی اصلاح طلب معتقدند جریان اصولگرا که در ماه‌های اخیر، ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی را همراه با بار سنگین ناکامی دولت و مجلس یکدست از حل مشکلات عمومی کشور تجربه کرده و در همین حال با وجود تلاش‌های بسیار از برقراری وحدت نسبی در درون جبهه اصولگرایان نیز ناکام بوده است، به فرافکنی روی آورده و با استفاده از تریبون‌های گسترده و فضای نابرابر رسانه‌ای در صدد انتقال توجهات به سمت اصلاح طلبان و القای اختلاف درون این جریان بوده است.

از این روست که در ماه‌های اخیر، سایت‌های خبری اصولگرا و خبرگزاری‌های وابسته به این جناح، به خصوص “خبرگزاری مهر” و “خبرگزاری فارس” به طور گسترده و عجیبی به خبرسازی درباره وجود اختلاف در درون جبهه اصلاحات و گروه‌های پیرامونی می‌پرداختند.

شایعه وجود “کمیته تصمیم” در جبهه اصلاحات که توسط خبرگزاری مهر ساخته شد و اگرچه از اساس تکذیب شد اما هنوز هم در رسانه‌های اصولگرایان تکرار می‌شود، از این جمله است. اما در دور جدید حملات اصولگرایان به اصلاح طلبان، ایجاد خبر و شایعه درباره وجود جریان‌های موازی و ستادها و لیست‌های متعدد در جریان اصلاح طلب به موارد پیشین اضافه شده است.

خبرگزاری اصولگرای فارس دو روز پیش خبری منتبشر کرد مبنی بر اینکه “ستاد “اصلاح طلبان معتدل خط امامی”، سومین ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان پس از ستاد انتخاباتی اعتماد ملی و ستاد ائتلاف اصلاح طلبان خواهد بود.”

این خبر که به نقل از یک “منبع آگاه” اما بی‌هویت منتشر شده بود، در ادامه خبرسازی‌های رسانه‌ای اصولگرا درباره جدایی حزب اعتماد ملی از جریان اصلاح طلب بود که اگرچه بارها از سوی این حزب تکذیب شده، اما باز هم بنا به رویه پیشین از سوی رسانه‌های اصولگرا تکرار می‌شود. حزب اعتماد ملی از ابتدا تصریح کرده است که همانند دیگر احزاب اصلاح طلب، یک ستاد حزبی برای فعالیت در انتخابات تشکیل خواهد داد اما لیست انتخاباتی این حزب با جریان اصلاح طلب متفاوت نخواهد بود. غیر از اعتماد ملی، چند حزب دیگر اصلاح طلب نظیر مشارکت، مجاهدین، کارگزاران، گروه‌های خط امام، حزب اسلامی کار و احزاب کوچکتر دیگری هم تشکیل ستاد حزبی مستقل خود را تاکنون اعلام کرده‌اند؛ بودن اینکه این کار به معنای انشقاق در اصلاح طلبان تلقی شود.

اکنون خبرسازی جدید خبرگزاری فارس نیز که احمدی نژاد آن را “یک چیز دیگر” خوانده بود، باید چیزی از همین جنس ارزیابی شود؛ گو اینکه فعالان انتخاباتی اصلاح طلبان نیز این خبر را کاملا دروغ و “فارس” را یک “بنگاه خبرپراکنی” نامیده‌اند.

در این خصوص “علی تاجرنیا” نماینده اصلاح طلب مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه اصلاحات گفت: “خبرگزاری فارس، اصلا خبرگزاری نیست، یک بنگاه خبرپراکنی است و اخبارش را نیز با یک سری اهداف خاص و ویژه برای ایجاد جنگ روانی در مجموعه اصلاح‌طلبان شکل می‌دهد. تاکنون هیچ تشکل شناخته‌شده‌ای از جبهه دوم خرداد جدا نشده‌است.”

“محمدرضا تابش” نماینده اصلاح طلب مجالس ششم و هفتم نیز خاطرنشان کرد: “سیاست خبرگزاری فارس، دل‌خوش کردن به ایجاد اختلاف در میان اصلاح‌طلبان و سرپوش گذاشتن بر روی اختلافات فراوان اصولگرایان است. در مورد خبر انشعاب جدید هم باید گفت هیچ انشعابی در جبهه اصلاحات رخ نداده است. ممکن است تا زمان انتخابات دور هشتم مجلس شورای اسلامی، ده‌ها ستاد دیگر هم در شهرستان‌ها تشکیل شود، اما این‌ها هیچ‌کدام انشعاب نیست، و همه این ستادها و گروه‌ها در جهت همگرایی حرکت می‌کنند.”

اما با وجود همه این تکذیب‌ها، بسیاری از ناظران معتقدند رسانه‌های محافظه کار باز هم به تکرار اینگونه خبرها ادامه می‌دهند و خواهند داد، همانطور که در موارد قبلی اینگونه عمل کرده‌اند. و به نظر می‌رسد ریشه ارزیابی و نگرانی تحلیل‌گرانی که آن نماینده شاخص اصولگرا را پشت تریبون فرستادند تا به اصلاح طلبان حمله کند و خبرهای اینچنینی را نیز می‌سازند و منتشر می‌کنند، همان باشد که آن نماینده اصلاح طلب گفت: “هراس از رأی مردم در انتخابات مجلس هشتم به بازگشت اصلاح‌طلبان”.