حجاب دستوری باعث محرومیت زنان از طلا شد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در رقابتهای بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی رخ داد

در سومین دوره پیکارهای ورزشی همبستگی کشورهای اسلامی در شهر پالم بانگ اندونزی، تیم کاتای بانوان ایران با پیروزی بر بانوان مصر (قهرمان پیشین جهان) به دیدار پایانی راه یافت، ولی به دلیل تغییر پوشش این تیم و مغایرت آن با پوشش اسلامی تصویب شده توسط سوی فدراسیون جهانی این ورزش رزمی، با اعتراض مصر و تایید هیات ژوری، ایران از حضور در فینال محروم شد و مصر به مسابقه پایانی راه یافت. این ماجرا بار دیگر در یک آوردگاه جهانی، اشگ زنان ملی پوش ایرانی در آورد.

در تیم کاتای بانوان ایران مهسا افسانه، الناز تقی پور و نجمه قاضی‌زاده حضور داشتند و در راه رسیدن به مسابقه پایانی به ترتیب ترکیه (پنج بر صفر)، عراق (به دلیل خودداری از مسابقه) و مصر (چهار بر یک) را شکست داده بودند.

نیم ساعت پس از پیروزی بر مصر، مسوولان تیم مغلوب به تغییر پوشش بانوان ایرانی و وجود پارچه ای بین کلاه و یقه آنان اعتراض کردند؛ مساله ای که در مسابقه قبلی وجود نداشت و پس از چاپ عکس بانوان ایرانی بر روی سایت فدراسیون کاراته، به دستور مرضیه اکبر آبادی (معاون وزیر ورزش در امور بانوان) عکس برداشته و دستور گذاشتن پوششی برای پوشش انتهای مو در بین یقه و کلاه صادر شد؛ امری که باعث شد محسن اشوری، دبیر فدراسیون کاراته صراحتا بگوید: “خواسته وزارت ورزش و جوانان باعث شدیک مدال طلای المپیک را از دست بدهیم.”

بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک هم در خبرگزاری مهر اعلام کرد: “تماس اکبرآبادی مدال طلا را از بانوان گرفت. چرا دیروز (دوشنبه) به حجاب ایراد نگرفتند!”

برپایه این گزارش “معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در بخش بانوان در تماس با مسوولان تیم کاتای بانوان ایران در اندونزی خواستار حضور نیافتن نفرات باقی مانده تیم در مسابقات شده بود. این درخواست در حالی به مسوولان تیم ابلاغ شد که اعضای تیم در مبارزات روز نخست از حجابی که به تصویب فدراسیون جهانی و اتحادیه آسیا رسیده بود، استفاده کرده بودند.”

در هیات ژوری، یکی از داوران، آقای “مردانی” از ایران بود که بنا بر وظیفه کاری اعتراض مصر را وارد دانست و دبیرکل کمیته ملی المپیک در این مورد گفت: “قبول دارم قوانین باید اجرا شود، اما باید بعضی از مواقع منافع کشورمان را هم درنظر بگیریم.” از سوی دیگر، علیرضا سمندر به عنوان رییس فدراسیون کاراته در ایسنا اعلام کرد که در ایران با مردانی برخورد خواهد شد.

 

انکار و تهدید اکبرآبادی، پاسخ افشارزاده

مرضیه اکبرآبادی اما در خبرگزاری فارس با تکذیب صدور این دستور، دبیرکل کمیته ملی المپیک را به پیگیری حقوقی تهدید کرده است.

اکبرآبادی همچنین ادعا کرده: “بارها به کمیته ملی المپیک نامه زدیم و به فدراسیون‌ها هم ابلاغ کردیم که لباس بانوان مانتو‌گرمکن است اما مدتی است که کمیته نمی دانم به خاطر لجبازی با نظام است یا چیز دیگر که گرم‌کن کوتاه به بانوان می‌دهد… سرداور ایرانی از لباس بانوان آن هم در مسابقات کشورهای اسلامی ایراد گرفته است.”

افشارزاده هم در همین خبرگزاری (فارس) پاسخ داد: “ما همیشه تلاش کرده ‌ایم بهترین امکانات در اختیار بانوان قرار بگیرد. درباره حذف کاتا هم باید بگویم خانم اکبرآبادی خودش با نایب‌رئیس فدراسیون تماس گرفته و درباره حجاب بانوان صحبت کرده است.”