به اعتصاب خاتمه دهید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در خواست بیش از ۷۰ روزنامه نگار از کبودوند

بیش از ۷۰ روزنامه نگار با انتشار نامه‌ای از محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار دربند که بیش از پنجاه روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد خواسته‌اند با پایان دادن به اعتصاب خود “نگرانی عمیق دوستان، خانواده و همکاران” را خاتمه بخشد.

همزمان سازمان عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران روز سه شنبه، ۲۷ تیرماه، در بیانیه مشترکی ضمن در خواست از مقامات جمهوری اسلامی برای آزادی “فوری و بدون قید و شرط” محمد صدیق کبودوند اعلام کردند: “دولتمردان مسئول به خطر افتادن جان او در اثر ادامه اعتصاب غذایش هستند”.

 

همکاران کبودوند: در کنار شما ایستاده‌ایم

همسر محمدصدیق کبودوند، دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که در اعتراض به شرایط زندان اوین و عدم برخورداری از حقوق اولیه یک زندانی، از پنجاه روز پیش دست به اعتصاب غذا زده، گفته است که وضع جسمانی همسرش وخیم‌تر شده.

آقای کبودوند در آغاز پنجاه و یکمین روز اعتصاب غدای خود، دست به اعتصاب خشک زده بود، اما‌ بعد از دو روز اعلام کرد اعتصاب خشک را متوقف کرده وهمچنان به اعتصاب‌تر ادامه می‌دهد.

فرزند کبودوند٬ به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است و این زندانی سیاسی خواستار آن است که مسئولان با اعطای مرخصی به او٬ امکان ملاقات با فرزندش را برای وی فراهم کنند.

کبودوند خود نیز به ناراحتی ریوی مبتلاست و در طول سالهای گذشته دو بار در زندان دچار سکته شده است.

بنا بر قوانین بین المللی و جمهوری اسلامی مقامات قضایی باید خدمات مورد نیاز درمانی را در اختیار زندانیان قرار دهند.

پریناز باغبان حسنی، روز سه شنبه، ‌۲۷ تیرماه به روز گفته بود: “اطلاع تازه‌ای از آقای کبودوند نداریم. اما وضعیت جسمانی او به شدت وخیم شده و از ناراحتی‌های دستگاه گوارشی و عفونت شدید کلیه رنج می‌برد”.

محمدصدیق کبودوند از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تاسیس “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” و فعالیت در آن به تحمل ده سال و همچنین به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شده و بیش از پنج سال است در زندان به سر می‌برد.

اعتصاب این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر با واکنش شمار زیادی از نهادهای جهانی و ایرانی مدافع حقوق بشرروبرو شده است.

در همین راستا روز سه شنبه، ۲۷ تیر ماه بیش از ۷۰ روزنامه نگار ضمن نامه ای از وی خواستند که به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.

در بیانیه این روزنامه نگاران مقیم داخل و خارج کشور آمده است: “ما به عنوان بخشی از جامعه روزنامه‌نگاری ایران٬ نگران تاثیرات منفی و نامطلوب تصمیم شما٬ بر سلامتیتان هستیم؛ تصمیمی که می‌دانیم از سر آگاهی اتخاد شده و از نظر ما نیز قابل احترام است. اما آن‌چه ضروری و فوری است، حفظ سلامتی و بازگشتتان به زندگی عادی و ادامه فعالیت‌هایتان است.”

آقای کبودوند که به همراه چند روزنامه نگار دیگر از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه “پیام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌کرد، در فروردین سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را تشکیل داد.

او در سال‌های گذشته برنده چند جایزه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری از جمله جایزه هلمن همت سال ۲۰۰۹ شده است. او در‌‌‌‌ همان سال در بریتانیا به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد.

همکاران وی در نامه خود گفته‌اند: “شما باید بمانید و با سربلندی و در اوج، شاهد برآورده شدن آرمان‌ها و آرزوهای بلند و انسانی خود برای مردمتان باشید. اطمینان داشته باشید که همکاران و دوستان شما نیز در این عهد تا انتها در کنار شما ایستاده‌اند.”

 امضا کنندگان این نامه همچنین خواستار آزادی کبودوند، دیگر روزنامه نگاران دربند و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌اند.

 

جمهوری اسلامی مسئول جان کبودوند

در نمونه‌ای دیگر از واکنش‌ها به وضعیت کبودوند، روز سه شنبه، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل، گفت: “محمد صدیق کبودوند یک زندانی عقیدتی است که تنها به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری و استفاده مسالمت‌آمیز از آزادی بیان خود در زندان به‌سر می‌برد. در وهله اول او اصلاً نباید دستگیر می‌شد و اکنون نیز باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شود تا بتواند در این دوران ناگوار در کنار خانواده‌اش باشد”.

در بیانیه مشترک عفو بین المللی، فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با اشاره به بیماری‌های کبودوند آمده وضعیت او از زمان شروع اعتصاب غذا به شدت رو به وخامت رفته است.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران نیز گفته است تا زمان آزادی محمد صدیق کبودوند “مسئول هرگونه خطر احتمالی برای جان وی دولتمردان جمهوری اسلامی هستند”.

به گفته دکتر لاهیجی براساس مقررات حداقل سازمان ملل برای رفتار با زندانیان، دولتمردان ایران ملزم هستند فوراً خدمات درمانی لازم را در اختیار محمد صدیق کبودوند قرار دهند. آن‌ها باید به آزار دادن این پدر از طریق جلوگیری از دیدار او با فرزند بیمارش پایان دهند.

در روزهای گذشته دیگر سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز و همچنین کمپین حمایت از محمد صدیق کبودوند هم خواستار رسیدگی به حقوق این روزنامه نگار و آزادی او شده‌اند.

در ایران هم‌اکنون دست کم ۳۰ روزنامه‌نگار و ۲۴ وب‌نگار در زندان بسر می‌برند.