تحریم‌ها کمرشکن است

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراف‌های پیاپی مسئولان نظام:

در حالی که مقامات جمهوری‌اسلامی پیش از این مدعی بودند  تحریم‌ها اثری بر کشور ندارد٬ وزیر صنعت و معدن دولت احمدی‌نژاد در جلسه‌ای با “مبلغان ماه رمضان” این تحریم‌ها را کمرشکن نامیده است.

مهدی غضنفری٬ همچنین ضمن اشاره به تفاوت دور جدید تحریم‌های غرب علیه ایران با تحریم‌های گذشته٬ گفته است: “دشمن دست روی شریان‌های اصلی اقتصاد کشور گذاشته و دست به تحریم همه جانبه زده است”.

این چندمین بار است که یکی از مقامات جمهوری‌اسلامی نسبت به تحریم‌ها هشدار می‌دهد. در سال‌های گذشته محمود احمدی‌نژاد قطعنامه‌های شورای امنیت پیرامون تحریم ایران را “کاغذپاره” نامیده بود. محمدرضا نقدی٬ فرمانده بسیج٬ نیز گفته بود که جمهوری‌اسلامی از تحریم‌ها استقبال می‌کند٬ زیرا این مساله باعث پیشرفت کشور خواهد شد.

محمود بهمنی٬ مدیرکل بانک مرکزی نیز گفته بود که بر اثر تحریم‌ها کشور چند سالی در وضعیت سختی خواهد بود و ایرانیان وضعیت “شعب ابی طالب” را خواهند داشت. تشبیهی که با واکنش رهبر جمهوری‌اسلامی روبه‌رو شد؛ او با انتقاد از این سخنان٬ گفت که وضعیت کشور همانند جنگ‌های خیبر و بدر - در صدر اسلام - است.

اکنون اما وزیر صنعت٬ معدن و تجارت می‌گوید: “در دنیا سابقه ندارد بانک مرکزی کشوری را تحریم کنند، اما آن‌ها این کار را کردند و ممکن است حتی دست به تحریم‌های بیشتری از جمله تحریم لجستیکی بزنند… ما امروزه در یک درگیری جدی و خطرناک هستیم، باید توجه داشت که مقابله با دشمن نیاز به تدبیر و هوشمندی بالایی دارد”.

تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی باعث آن شده است که قیمت بسیاری از کالاها در کشور نرخ رشد تصاعدی داشته باشد. وضعیتی که غضنفری این‌گونه آن را توضیح می‌دهد: “ریشه پدیده گرانی با پیچیدگی‌های خاصی همراه است که البته ما نمی‌توانیم همه جزییات مسایل را رسانه‌ای کنیم”.

به گفته وی “کمیته‌های مقاومت در مقابله با تحریم” در همه وزارتخانه‌ها تشکیل شده تا “کالاهای اساسی مردم” را تامین کند.

پیش از این و هم‌زمان با آغاز تحریم خرید نفت ایران٬ گزارش شده بود که برخی از کارکنان اقتصادی دولت اقدام به برگزاری جلسه‌ای برای پیدا کردن راهکارهای مقابله با تحریم‌ها کرده بودند.

به پیشنهاد این افراد دولت تصمیم گرفته است که برای مقابله با تحریم‌های نفتی، مالی و بیمه٬ از این راهکارها استفاده کند: “حذف دلار و یورو از مبادلات نفتی، تشکیل سندیکای بیمه نفتکش‌ها، افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، کاهش تولید نفت از میادین مستقل”.

سردار رستم قاسمی، وزیر نفت - محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی- شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، طراحان این راهکارها بوده‌اند.

فشار اقتصادی روزهای گذشته باعث شد که هفته گذشته یدالله جوانی٬ مشاور عالی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران ضمن تایید این شرایط و گرانی های ۷۰ درصدی به دولت محمود احمدی نژاد هشدار داده که تلاش کند تا “اتفاق بدی نیافتد” او گفت که “در آمد مردم ثابت مانده است ولی در عین حال شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در سطح عمومی هستیم. باید دولت کنونی تمام اهتمام خود را در مقطعی که دشمنان کمر بسته اند تا به مردم فشار بیاورند بسیج کند تا اتفاق بدی نیافتد ولی طبیعی است که افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشکل خواهد کرد”.

برخی از دست‌اندرکاران امور اقتصادی دولت در هفته گذشته اقدام به برگزاری جلساتی با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و ائمه جمعه کرده‌اند و قرار است با مراجع تقلید نیز دیداری داشته باشند.

موج بی سابقه گرانی، تورم و افزایش بیکاری که از واپسین ماه های سال ۹۰ اوج گرفته و از نخستین ماه سال جاری همچنان به شکل بی سابقه ای روند صعودی را طی می کند موجب شده تا محمود احمدی نژاد و دولت وی در برابر موجی از انتقاد و اعتراض قرار بگیرد؛ موجی که این بار نه تنها از سوی مردم و منتقدان بلکه از سوی متحدان و حامیان دیروز وی هم مطرح می شود.رسانه های حکومتی هر روز انتقاد ده ها تن از نمایندگان مجلس، روحانیان وابسته به جناح حاکم، ائمه جمعه منصوب آیت الله خامنه ای، و حتی شماری از مراجع تقلید و اینک مقامات ارشد سپاه پاسداران را از گرانی و تورم منتشر می کنند.

حجت الاسلام علی سعیدی نیز هفته گذشته با ادعای اینکه محاصره اقتصادی یکی از راه های “دشمنان” برای “ساقط کردن نظام اسلامی” است،اعلام کرده بود که “تلاش های دولت برای مقابله با گرانی ها” ناکافی بوده است.

این در حالی است که داوود احمدی‌نژاد٬ بازرس سابق نهاد ریاست‌جمهوری٬ تاکنون چندین بار اطرافیان احمدی‌نژاد - که از آن‌ها با عنوان جریان انحرافی یاد می شود - را مسوول این گرانی‌ها معرفی کرده است. وی گفته که این افراد قصد دارند با این ترفند بر مردم فشار بیاورند “تا آن‌ها در خیابان علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دهند”.

حسین  شریعتمداری٬ مدیرمسوول روزنامه‌ی کیهان نیز٬ که توسط آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت منصوب شده٬ پیش از این نوشته بود که جریان انحرافی تلاش دارد با موثر نشان دادن تحریم‌ها٬ راه مذاکره با آمریکا را باز کند.