حمله مقام عراقی به ایران

نویسنده

رابین رایت – ان اسکات تایسون

موفق الرباعی، مشاور امنیت ملی عراق گفت ایران حضور خود را در عراق به طرز چشمگیری افزایش داده است و ارسال سلاح های پیشرفته تر از سوی ایران باعث بروز اصطکاک در منطقه شده است، و این ها علیه اهداف آمریکایی استفاده می شود.

رباعی در گفتگو با واشنگتن پست گفت تعداد عوامل ایرانی بازداشت شده و نیز محموله های مهمات توقیف شده در طول امسال تنها ذره ای از فعالیت های ایران را در عراق آشکار ساخته است. او گفت: “چیزی که ما توقیف کردیم خیلی ناچیز بود.” به گفته او، دخالت های ایران در عراق خصوصاً از زمان توقف گفتگوهای ایران و عراق در بغداد در ماه اوت رو به افزایش گذاشته است.

اظهارات رباعی پس از آن فاش شد که نیروهای آمریکایی در جریان عملیات یورش به یک کاروان مشکوک به قاچاق مهمات، دست کم 25 جنگجوی شیعه را کشتند و گفته شد این حمله هوایی، نیروهای وابسته به سپاه قدس را هدف گرفته بود که متهم به هدایت پنهانی عملیات نظامی در عراق هستند.

ایران به تکرار دخالت در امور عراق را انکار می کند، حتی برخی مقامات در آمریکا هم شک دارند که فعالیت های سپاه قدس در ایران تحت دستور سیاست گذاران بلند پایه در تهران انجام پذیرد. معذالک رباعی می گوید مقامات عالیرتبه ایران و از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر این کشور، سیاست های فعلی را تایید کرده اند.

رباعی که به عنوان یک مسلمان شیعه است که در گذشته ارتباط نزدیکی با ایران داشت می گوید: “در ایران سیاستی وضع می شود و بقیه آنرا زیر پا می گذارند. همه این ها از مجرای شورای امنیت ملی انجام می شود که سرپرستی آن با رهبر ایران است.”

رباعی گفت تامین سلاح از سوی ایران شامل نوعی از آر پی جی- 7 هایی است که با ارتقاء به سلاح های کشنده و ضد تانک آر پی جی- 29، قابلیت نصب کلاهک های نفوذی به تانک های آمریکایی را دارد.

ضمناً ایران جنگجویان را مجهز به موشک های 240 میلی متری کرده که قابلیت اصابت به اهداف در فاصله 25 تا 30 مایلی را دارد. این موشک ها، دوربرد ترین نوع از موشک هایی هستند که در حال حاضر در عراق علیه نیروهای ایالات متحده به کار برده می شوند. در ماه های اخیر تعدادی از این موشک ها به سوی منطقه سبز بغداد شلیک شد که دفاتر مرکزی مقامات آمریکایی و بین المللی در آنجا واقع شده است. رباعی گفت ایران همچنین موشک های پیشرفته تر زمین به هوا نیز در اختیار جنگجویان قرار داده است.

رباعی می گوید ایران از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نیز برای پشتیبانی از جنگجویان و ستیزه جویان، الان “در همه جای” عراق هست. او اضافه کرد که حتی نمی تواند نفوذ ایران به دستگاه امنیتی عراق را رد کند.

رباعی در مورد عربستان سعودی هم انتقاداتی داشت. او معتقد است عربستان از سنی مذهب در استان انبار که بزرگانشان به تازگی در برابر القاعده به پا خواسته اند، حمایت می کند و برای کمک به مصالحه بین گروه ها در عراق نیز گامی برنداشته است.

او گفت: “نقش عربستان سعودی در روند سیاسی عراق، منفی بوده است. آنها کمکی نمی کنند.”

رباعی که از سال 2003 در همه دولت های روی کار آمده در عراق خدمت کرده است، پیش بینی می کند ماه های سختی پیش رو هستند. او به واشنگتن پست گفت هر چه فشار ایالات متحده بر ایران به صورت تحریم های سازمان ملل بر سر موضوع برنامه های هسته ای بیشتر شود، در عراق هم تنش های بیشتری به وجود خواهد آمد. رباعی گفت: “ما به ازای کشمکش میان ایران و ایالات متحده، بهای سنگین پرداخت خواهیم کرد.”

او گفت برقراری دور جدیدی از گفتگوهای عمیق تر میان ایران و ایالات متحده برای برقراری ثبات در عراق اهمیت حیاتی دارد. رباعی می گوید: “دولت ایالات متحده نیاز به ارتباط جدی تری با ایران دارد، نه به خاطر وضعیت شلوغ عراق و نه به خاطر اینکه فقط آنها را مشغول نگه دارد.” به نظر وی هم واشنگتن و هم بغداد می بایست رویکرد تشویقی و تنبیهی را در پیش بگیرند تا ایران بداند به ازای مداخله در امور عراق “بد خواهد دید” و از نظر امنیتی و اقتصادی “هزینه سنگینی” خواهد پرداخت.

دیدار سوم و درواقع آخرین دیدار سفیر آمریکا در عراق، رایان کروکر، با سفیر ایران، حسن کاظمی قمی، در ششم، دیداری سخت و مشکل بود. رباعی گفت: “هر دوی آنها از روی نوشته هایشان می خواندند.”

او اضافه کرد هر چند تهران و واشنگتن، هر دو درها را برای گفتگوهای بیشتر باز گذاشته اند اما دیپلماسی اولیه آنها نزد افکار عمومی در حال حاضر افول چنین باوری را نشان می دهد. رباعی گفت: “ما اعتقاد داریم همزمان با توقف گفتگوهای آنها در ماه آگوست، ایران شروع به تقویت نظامی در آنجا کرده است.”

او گفت عراق مایل به رویارویی نظامی با ایران نیست. او همچنین در کنفرانسی در مرکز نیکسون در روز پنجشنبه گفت باید در برابر ایده بمباران ایران توسط ایالات متحده “مطلقاً گفت نه”.

رباعی گفت نظامیان ایالات متحده به همراه نیروهای عراقی می بایست امسال با یک برنامه حساب شده، بیش از شش ایستگاه امنیتی را در شهرک صدر به عنوان بزرگترین منطقه شیعه نشین بغداد مستقر سازند. گمان می رود نیروهای ویژه ارتش مهدی متعلق به مقتدی الصدر و تحت کنترل ایرانی ها در این منطقه اقدام به گروگانگیری کرده اند.

در مورد موضوع حساس داوطلب شدن هزاران جنگجوی سنی برای پیوستن به نیروهای پلیس محلی، رباعی نظامیان آمریکایی را متهم می کند که با پرداخت پول، ستیزه جویان سنی سابق را در عراق تجهیز می کند. او نگرانی خود را از اینکه این جنگجویان بیش از دولت عراق، به نظامیان آمریکا وفادار هستند، ابراز کرد.

او گفت دولت عراق می باید فرصت در اختیار داشتن آنها را داشته باشد ضمن اینکه بر نیروهای محلی هم فرماندهی کند.

به دنبال درخواست رهبران سیاسی عراق از نظامیان ایالات متحده برای توقف استخدام جنگویان داوطلب، تنش ها بالا گرفته است زیرا فرماندهان ارشد آمریکایی این اقدام را مهمترین بخش از تعهدات خود در بهبود وضعیت امنیتی عراق در شش ماه گذشته ارزیابی می کنند. هرچند دولت عراق نیز داوطلبان بسیاری که 95 در صد آنها سنی هستند را به عنوان نیروی پلیس در استان غربی الانبار استخدام کرده است، اما ثابت شده به کارگیری جنگجوهای سنی در استان های مخلوط با جمعیت شیعه نظیر دیالا، که بین ایران و عراق واقع شده، با نارضایتی های بیشتری همراه می شود.

منبع: واشنگتن پست – 6 اکتبر