دانشگاه با اعتراض آغاز شد

نویسنده

daneshgah563.jpg

سعیده ملکوتی

دانشجویان دانشگاه تهران دیروز در آغاز سال تحصیلی جدید، در اعتراض به وضعیت نامناسب خوابگاه ها و امکانات رفاهی این دانشگاه دست به اعتراض صنفی زدند.

بر اساس گزارش خبرنامه امیرکبیر “جمعی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب سرویس های رفت و آمد، در تقاطع خیابان های طالقانی و قدس تجمع” کردند. در ادامه این گزارش می خوانیم: “دانشجویان که جمعیتی بیش از ۱۰۰ نفر دارند در نزدیکی در شرقی دانشگاه تهران در تقاطع خیابان های طالقانی و قدس نشسته اند و این خیابان را مسدود کرده اند.”

به موجب این گزارش “دانشجویان عنوان می کنند تا زمانی که مسئولین دانشگاه تهران در خصوص وضعیت سرویس های رفت و آمد پاسخ ندهند به این تجمع ادامه خواهند داد. دانشجویان تجمع کننده نسبت به کاهش ساعات ارائه سرویس، تفکیک جنسیتی سرویس های رفت و آمد و فرسودگی اتوبوس ها اعتراض دارند. دانشجویان هر سال از صبح تا ساعت ۶ بعد از ظهر می توانستند از سرویس ها استفاده کنند و اتوبوس ها هم وضعیت مرتبی داشتند اما به گفته متحصنین امسال سرویس ها وضعیتی در شان دانشجو ندارند و فقط ۴ ساعت” دایر هستند.

سایت شهرزاد نیوز هم در همین ارتباط گزارش دیگری منتشر کرده که بر اساس آن “این تجمع از ساعت نه صبح شنبه، 14 مهر آغاز شد و تا ساعت ده و سی دقیقه ادامه داشت. یک شب پیش از تجمع در خوابگاه های دانشجویان دانشگاه تهران فراخوان هایی بر روی برد نصب شد که با دست نوشته شده بود و در آن از دانشجویان دعوت شده بود در اعتراض به وضعیت سرویس های دانشجویی، ساعت نه صبح در مقابل در شرقی دانشگاه تهران تجمع کنند”.

این در حالی است که “سرویس های دانشجویی تا پایان سال تحصیلی گذشته از ساعت شش و سی دقیقه صبح تا شش و سی دقیقه بعدازظهر دانشجویان را در مسیر میان خوابگاه تا دانشگاه جا به جا می کردند اما از اول مهر که دانشگاه تهران سال تحصیلی جدید را آغاز کرد، ساعت کاری سرویس ها کمتر شد. این روزها سرویس های دانشجویی از ساعت هفت صبح کار خود را آغاز می کنند و ساعت ده صبح جا به جا کردن دانشجویان را متوقف می کنند. پس از یک وقفه پنج ساعته کار سرویس ها این بار از ساعت سه بعدازظهر آغاز و تنها تا ساعت شش ادامه پیدا می کند.”

همین گزارش به نقل از یکی از دانشجویان شرکت کننده در تجمع اعتراضی می نویسد: “تعداد سرویس ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته و همین تعداد اندک سرویس ها نیز مشمول تفکیک جنسیتی شده است. دانشجویان دانشگاه تهران مجبورند با سرویس های جداسازی شده ای رفت و آمد کنند که هم کم شده و هم شش ساعت کمتر از گذشته در خیابان های تهران حرکت می کنند.”

همچنین “قدیمی بودن و کیفیت پایین اتوبوس هایی که به عنوان سرویس مورد استفاده قرار می گیرد، یکی دیگر از مسائلی است که دانشجویان به آن معترض شده اند.”

گزارش ها حکایت از آن دارد که خیابان طالقانی تهران صبح روز شنبه یکی از پر ترافیک ترین روزهای خود را تجربه کرد؛ چون دانشجویانی که با خواندن فراخوان دست نویس در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند، پس از پانزده دقیقه با حرکت به سمت تقاطع خیابان قدس و طالقانی اقدام به مسدود کردن خیابان طالقانی کردند.

در گزارش شهرزاد نیوز آمده است: “نیروی انتظامی بلافاصله در محل تجمع حاضر شد اما تنها به محاصره تجمع کنندگان بسنده کرد و با آنها برخوردی نکرد. به نظر یکی از دانشجویان فعال در تجمع مسئولان نهادهای انتظامی و امنیتی در سال های گذشته آموخته اند که در صورت برخورد خشونت آمیز با اعتراضات صنفی باید خود را برای مقابله با اعتراضاتی وسیع تر و سیاسی تر آماده کنند.”

بنابرهمین گزارش «زیویار»، رییس دفتر زنجانی رییس دانشگاه تهران، پس از یک ساعت و نیم در جمع معترضان حاضر شد تا با دادن قول های مساعد به تجمع پایان دهد.

این در حالی است که ظاهرا پیش از این دانشجویان معترض “یک بار قول مساعد زیویار را باور کرده بودند و تجربه این را داشتند که قول های او لزوما عملی نمی شود”.

در تابستان گذشته وقتی خوابگاه های دانشگاه تهران در آستانه 18 تیر برای دو هفته تعطیل شد و دانشجویان کوی دختران دانشگاه تهران چند تجمع در اعتراض به این اتفاق برگزار کردند، زیویار با حضور در جمع آنان قول داد که از تعطیلی کامل خوابگاه ها جلوگیری و سعی کند دانشجویانی که محلی برای اسکان دو هفته ای ندارند، در خوابگاه بمانند. با وجود این خوابگاه های دانشگاه تهران در آن دو هفته به طور کامل تعطیل شد.

با این حال دانشجویان معترض اینک در انتظارند تا وعده های زیویار تحقق یابد.