چین خواستار انعطاف در مذاکرات شد

نویسنده

» گزارشی از سانفرانسیسکو گیت

ناصر کریمی و بریان مرفی

چین، شریک تجاری جمهوری اسلامی از همه متحدانش خواست حتی با وجود پیام های متفاوتی که از ایران دریافت می کنند، در گفتگو های پیش رو با این کشور، “انعطاف و صداقت” داشته باشند.

این درخواست چین- که یکی از کشور های مذاکره کننده با ایران است-  بر دوش ایران و غرب بار جدیدی می گذارد و به این امید دامن می زند که این بار گفتگو ها مانند سال گذشته نیمه کاره با شکست مواجه نشود.

فرستادگان ایران و شش قدرت جهان- پنج عضو دائمی سازمان ملل و آلمان- قرار است روز جمعه در استانبول دیدار کنند و روز بعد وارد گفتگوی مستقیم شوند. برنامه گفتگو ها مشخص شده است اما به نظر می رسد دیدار روز بعد به دلیل روند کند و قدم به قدم گفتگو ها، به تعویق بیافتد.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: “ما امیدواریم که طرفین قدر این فرصت را بدانند و در گفتگو انعطاف و صداقت داشته باشند تا گفتگو ها روند سازنده اش را دنبال کند.”

چین بعنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران در پروژه های نفتی این کشور سرمایه گذاری می کند. چین و روسیه در مذاکرات حضور دارند و بارها با تحریم ایران که از سوی اروپا و آمریکا اعمال شده است، مخالفت کردند.

آمریکا و متحدانش تلاش می کنند تا بسرعت برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران را متوقف کنند؛ روندی که هم می تواند در راکتور های اتمی بکار رود و هم در تولید سلاح اتمی. ایران شدیدا این نکته را که به دنبال بمب اتمی است، تکذیب می کند.

کشورهای غربی خواستار توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم هستند که بیش از اورانیوم 3.5 درصدی است که در تهیه سوخت اتمی راکتور ها بکار می رود. آنها پیشنهاد کرده بودند که ایران اورانیوم غنی سازی شده را در کشور دیگری انبار کند. ایران گفته است از اورانیوم 20 درصد برای تحقیقات پزشکی استفاده می کند، اما غرب نگران این  است که این اورانیوم تا چند ماه دیگر بدل به سلاح اتمی بشود.

ایران چند بار نشان داده است که تمایل دارد به غنی سازی اورانیوم پایان بدهد اما به شرط اینکه در مقابل تشویق بشود. این تشویق ممکن است خارج شدن از فهرست تحریم های  اقتصادی که صادرات نفت این کشور را نشانه گرفته و پایان گرفتن تحریم های بانکی که نقل و انتقالات بانکی این کشور را در شبکه بانکی جهانی مختل کرده است باشد.

با این حال ایران، توقف کامل غنی سازی اورانیوم را عاملی برای توقف مذاکرات می داند. ایران خود را از لحاظ تکنولوژی اتمی در حدی می داند که می تواند رهبر منطقه بشود. طبق توافقنامه سازمان ملل، تاسیسات اتمی ایران باید تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

محمود احمدی نژاد در جریان دیدارش از استان هرمزگان، گفت: “هرکس بخواهد حقوق ملت ایران را نقض کند، باید تاوانش را بپردازد.”

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، علاالدین بروجردی، گفت که تیم مذاکره کننده ایرانی برای هر پیشنهادی آمادگی دارد به جز موضوع غنی سازی اورانیوم که آن را “غیرقابل بحث” توصیف کرد.

او گفت: “زمان آن رسیده است که با توجه به حسن نیت ایران، به تحریم ها خاتمه داده شود. تحریم ها هیچ ربطی به برنامه های اتمی ندارند و باید برداشته شوند.”

اگرچه اقتصاد ایران زیر فشار های بین المللی دارد له می شود اما احمدی نژاد اعلام کرد که کشور به اندازه کافی ذخیره نفتی دارد تا این مشکل را از سر بگذراند.

وی در سخنرانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: “ما به اندازه کافی ذخیره ارزی داریم و وضعیت کشور خوب است، حتی اگرنتوانیم در طول دو یا سه سال، یک بشکه نفت بفروشیم.”

ایران، دومین کشور تولید کنند اوپک، سالانه 80 میلیارد دلار نفت صادر می کند که 80 درصد درآمد کشور از فروش نفت است و 60 درصد بودجه سالانه را تامین می کند.

بیست و هفت کشور اتحادیه اروپا که خریدار18 درصد نفت ایران هستند، تحریم نفتی ایران را از ماه ژوئیه آغاز می کنند. نفت ایرانی به هیچ طریقی وارد بازار آمریکا نمی شود.

ایران اعلام کرد که فروش نفت را به یونان و اسپانیا قطع می کند. این دو کشور بیشترین ضربه را از تحریم نفتی ایران می خورند. ایران چندی پیش صدور نفت به انگلستان و فرانسه را که از اعضای دائم شورای امنیت و جزو گروه مذاکره کننده هستند، متوقف کرده بود.

سانفرانسیسکو گیت، 10 آوریل