اعتراض شدید خاتمی به دادگاه نمایشی

نویسنده

» نگاه فاینانشیال تایمز به شکاف در قدرت در ایران

نجمه بزرگمهر

محمد خاتمی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب پیشین،  محاکمه 100 نفر از شخصیت‌های مخالف را در تهران «نمایش» خواند؛ در حالیکه مخالفان او خواستار محاکمه وی به همراه دیگران هستند.

تصمیم بی‌سابقه پایان هفته مبنی بر محاکمه  سیاستمداران ارشد – از جمله معاون رئیس‌جمهور پیشین و سخنگوی مجلس – در تهران، بزرگترین نشانه از شکاف در رژیم اسلامی از زمان انتخابات مناقشه‌آمیز 22 خرداد بوده است.

این واقعه موجب افزایش جو ناآرامی پیش از مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در روز چهارشنبه شده است.

آقای خاتمی گفت که این محاکمه خلاف قانون اساسی است و تصریح کرد که «اعترافات» متهمان «نامعتبر» است و تحت فشار انجام گرفته است.

محمد علی ابطحی، معاون رئیس‌جمهور پیشین و مشاور آقای کروبی یکی از افراد حاضر در دادگاه بود. او در اعترافات خود گفت، آقای خاتمی با اتحاد با رئیس‌جمهور پرنفوذ اسبق اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، نامزد شکست خورده ریاست جمهوری، با کمک غربی‌ها اعتراضات پس از انتخابات را برای تضعیف حکومت ایران طرح‌ریزی کرده بودند.

حسین مرعشی همقطار نزدیک آقای رفسنجانی گفت: «اگر جمهوری اسلامی به نقطه‌ای رسیده است که شخصیت‌هایش در چنین رده‌ای درگیر کودتا با همکاری غربی‌ها شده ا‌ند، واقعا باید برای ایران افسوس خورد.»

روزنامه کیهان، سخنگوی اصولگرایان رادیکال که تحت نظارت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اداره می‌شود، روز یکشنبه گزارش داد که در دادگاه «اسناد خیانت خاتمی و موسوی فاش شد».

کیهان مقصر ناآرامی های پس از انتخابات را که حداقل 20 کشته و صدها زندانی بر جای گذاشت «رهبران اصلی» و نه تنها «عناصر میانی» خواند و گفت (رهبر) قبلی – یعنی آقای خاتمی – باید برای پایان دادن به مناقشه بر سر انتخابات محاکمه شود.

همچنین خبرگزاری فارس که توسط اصولگرایان اداره می‌شود، گفتگوها با تحلیلگران و سیاستمدارانی که خواستار محاکمه رهبران اصلاح‌طلب هستند را منتشر کرد.

آقای مرعشی تهدید اصولگرایان را نادیده گرفت و گفت آنها «آخرین پرده از تردستی خود را» ارائه کردند و ابراز داشت که «این نمی‌تواند ادامه پیدا کند» زیرا جامعه ایران چنین ادعاهایی را خریدار نیست. «تمام این‌ها توسط گروهی رادیکال انجام می‌شود که می‌خواهند به هر قیمتی حکومت کنند.»

باوجودیکه ایران سابقه پخش اعترافات زندانیان سیاسی را داشته است، اما تصاویر تلویزیونی سیاستمداران ارشد که برخی از آنها اخیرا دارای پست‌های مهم بوده‌اند، با یونیفورم‌های خاکستری زندان بسیاری از ایرانی‌ها را مبهوت کرد.

این اولین بار بود که برخی از این افراد که بلافاصله  پس از انتخابات 22 خرداد دستگیر شده بودند، دیده می‌شدند. بسیاری از آنها نحیف به نظر می‌رسیدند.

کیفرخواست 57 صفحه‌ای ادعا می‌کند که این 100 متهم که روز پنجشنبه به دادگاه بازمی‌گردند، سعی در براندازی جمهوری اسلامی از طریق «کودتای مخملین» داشته‌اند که نمونه آن در انقلاب‌های رنگین اروپای شرقی دیده شده است.

این محاکمه و زمانبندی آن درست چند روز پیش از تحلیف آقای محمود احمدی‌نژاد، میزان شکاف در ساختار قدرت رژیم را که پس از انتخابات ایجاد شده است نشان می‌دهد.

برخی می‌گویند این بخشی از تلاش رژیم برای دستیابی به حقانیت برای دولت آقای احمدی‌نژاد است که چهار سال دوم او این هفته رسما آغاز می‌شود.

اما آقای موسوی روز یکشنبه این «محاکمه دروغین» را محکوم کرد و گفت «تدارکی خام» برای تحلیف دولت بعدی است.

 

منبع: فایننشیال تایمز، 2 اوت