بحث نزدیکی با ایران منتفی شده

نویسنده

» مقاله ای از سانفرانسیسکو کرونیکل

جوئل برینکلی

 

دولت اوباما برای بهبود روابط کشورش با ایران و کره شمالی و چند کشور دیگر تلاش می کند. اما برای اکثر این کشور ها، زمان آن رسیده است که موضوع را رها کنند و به نظر می رسد دولت اوباما هم متوجه این موضوع شده است.

درجریان تبلیغات ریاست جمهوری، جمهوریخواهان اوباما را به دلیل گفته هایش در دو سال پیش مبنی بر اینکه با کشورهایی که دشمن محسوب می شوند، بدون پیش شرط وارد مذاکره خواهد شد، مورد انتقاد قرار دادند. درآن زمان چنین انتقادی بنظر خام می آمد. اما مجادلاتی که در اطراف این بحث مطرح شد، انگار باعث شداوباما با احتیاط بیشتری به این موضوع نزدیک شود. او بارها خطاب به این کشورها گفته است که قصدش بهتر کردن روابط بعد از سال های مصبیت بار بوش است. اما بعد، همه این کشور ها یکی پس از دیگری، به اوباما فهماندند که دارد وقتش را تلف می کند.

چند ماه بعد از اینکه اوباما رئیس جمهور شد، کره شمالی با وجود اینکه آمریکا به دولت پیونگ یانگ اعلام کرده بود قصد بهبود روابط را دارد، دست به آزمایش موشکی زد. عاقبت، مشخص شد دولت اوباما از این وضع به ستوه آمده است.

هیلاری کلینتون، روز 23 ژوئیه در نشست کشورهای آسیای جنوبی در تایلند، طبق معمول دیر رسید و معلوم شد که هیئت کره شمالی هم قرار بوده سخنرانی کند. وقتی کلینتون نتوانست در سخنرانی آنها حضور پیدا کند، کره شمالی ها از جلسه بیرون رفتند. بعد در کنفرانس مطبوعاتی خود علیه او سخن گفتند.

 کلینتون هم از جانب خودش اعلام کرد آمریکا و متحدان آسیایی اش در مورد سیاست های کره شمالی، به توافق های جدید رسیده اند و قصد دارند فشار بر این کشور رابیشتر کنند؛ درست بر عکس هدف اوباما: بهبود روابط.

مسلما روابط با ایران از این بهتر نیست. قبل از  انتخابات ماه گذشته، ایران به پیام نوروزی اوباما در ماه مارس که خطاب به مردم و رهبران جمهوری اسلامی ایران، پاسخ داد.

حتی قبل از انتخابات ایران، بحث های قابل توجهی درباره روش های مناسب برای نزدیک شدن به ایران در جریان بود. درجریان تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا، کلینتون ایده نزدیک شدن به ایران را مسخره کرد.تا اینکه پاسخ وحشیانه دولت ایران به اعتراضات بعد از انتخابات نشان داد که خیلی ها مثل کلینتون فکر می کنند. چند هفته بعد از انتخابات، اوباما گفت که این  یورش،زندانی کردن و کتک زدن، او را ترسانده است. کلینتون در سفرش به آسیا گفت آمریکا اگر ایران به برنامه های اتمی ادامه بدهد سپر دفاعی در خاورمیانه را گسترش می دهد. او از توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرد. در حال حاضر کاملا مشخص است بحث نزدیک شدن  به ایران منتفی شده است.  

کسی در مناظره دو سال پیش اوباما در باره این پنج کشور سوال کرد: ایران، کره شمالی، سوریه، ونزوئلا و کوبا. یکی از این کشور ها به نظر می رسد شروع موفقیت آمیزی داشته است و آن کوبا است. دولت کوبا مثل ایران و کره شمالی هیچ علاقه ای به انرژی هسته ای یا تولید سلاح بیولوژیکی ندارد.این کشور مثل سوریه متهم به حمایت از تروریست های همسایه نیست. و برخلاف ونزوئلا دیگر قصد گسترش انقلاب سوسیالیستی را ندارد. این کشور مثل کره شمالی سلاح اتمی تولید نکرده است.

گناه کوبا این است که این کشور دولت دیکتاتوری دارد درست مثل مصر، عربستان سعودی و بسیاری از متحدان مهم آمریکا.

دولت اوباما بسیاری از سیاست های زمان بوش را تغییر داده است. سختگیری در مورد سفر کوبایی آمریکایی ها را  برداشته و مکالمات تلفنی را ساده کرده و قدم  های کوچک دیگری هم برداشته است. در اصل اوباما روابط با کوبا را از همان جایی که در زمان کلینتون قرار داشت، آغاز کرده  است.

در یک نظر خواهی سی ان ان، 71 درصد امریکایی ها به سود برقراری روابط با کوبا رای داده اند. در عین حال وضعیت مردم کوبا خراب تر شده  است. طوفان سال گذشته و بحران جهانی اقتصادی حتی طبقه مرفه را به فقر کشاند. بعضی از کوبایی ها گرسنه اند و مسلم است که این مشکل دولت کاسترو است نه اوباما. اما به عقیده من از سر گیری روابط با آمریکا می تواند دولت کوبا را مجبور کند تا در کشورشان آزادی برقرار کنند. با این کار موفقیت شان روز به روز بیشتر خواهد شد. اوباما قول داده در این مورد فکر ؛به هر حال مشکلات 50 سال پیش نباید همچنان مطرح باشد.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل 2 اوت