روز بعد: شهرها خلوت، پمپ ها شلوغ

نویسنده

pompbenzinrooz.jpg

تهران خلوت خلوت شده است. دیروز می شد فاصله میدان آزادی تا تهرانپارس را 20 دقیقه ای طی کرد و این یعنی رکورد شکنی. دیروز تهران خلوت بود و بدون ترافیک. شهری شبیه یک “ابرپارکینگ”.

اولین شب سهمیه بندی خشونت آمیز و پر ضد و خورد بود. در جای جای تهران درگیری بین مردم و مردم و مامورین و مردم رخ داد. تعداد زیادی پمپ بنزین به آتش کشیده شدند. همچنین چندین بانک، فروشگاه بزرگ، اداره و… در تهران و دیگر شهرستانها از جمله اصفهان، مشهد، شیراز و… تخریب شدند.

در مورد اینکه دقیقا چه تعداد از پمپ بنزین ها و دیگر ساختمانهای دولتی و خصوصی مورد آسیب واقع شده اند آمارهای ضد و نقیض و متفاوتی ارایه شده است. برخی اعلام کرده اند تنها در تهران بیش از 40 پمپ بنزین به آتش کشیده شده؛امااین مساله مورد تائید قرار نگرفته و ارگان های رسمی از جمله آتش نشانی و نیروی انتظامی هم اعلام بی خبری می کنند.

کار آمریکا بود

دیروز عصر سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی طی فکسی که از واحد اطلاع رسانی این نیرو ارسال شد اعلام کرد: “هیچ ارگانی برای سهمیه بندی بنزین به ما اطلاع نداده و ما از این مساله خبر نداشتیم”. چنین واکنش هایی از سوی برخی از مسوولین آتش نشانی و اورژانس نیز دیده شد.

سردار احمدی این خبر را در پاسخ به انتقاد از حجم تخریب ها در غیبت نیروهای انتظامی عنوان کرد. نیروی انتظامی که پس از این مساله وارد جریان شد، در بسیاری از موارددر مواجهه با مردم خشمگین ترجیح داد نظاره گر باشد. برخوردی که البته امروز جبران شد؛ حالا دیگر مامورین در همه پمپ های بنزین مستقر شده اند.

همزمان معاون امنیت دادسرای عمومی وانقلاب تهران گفت که پرونده دستگیرشدگان دربرخی پمپ بنزین ها دادسرای ویژه امنیت رسیدگی می شود. قاضی حسن حداد با تایید دستگیری های صورت گرفته سه شنبه شب تاکید کرد: “دستگیری‌ها از طریق پلیس امنیت تهران صورت گرفته و رسیدگی به پرونده‌ی این افراد در دادسرای ویژه امنیت صورت می‌گیرد.” همزمان، علی نمازی، دادیار ویژه امنیت تهران تعداد دستگیر شدگان تهران را 80 نفر و محل نگهداری آنها را زندان اوین عنوان کرد.

اما در حالی که حتی اخبار منتشر شده در سایت های محافظه کار حکایت از آتش سوزی گسترده در پمپ بنزین ها دارند، غلامعلی حداد عادل دیروز مدعی شد: “خوشبختانه از 2700 پمپ بنزین تنها یک مورد آن به آتش کشیده شده است”. رئیس مجلس افزود: “روا نمی‌دانم کسی بگوید که این اشخاص به متن ملت تعلق داشته‌اند زیرا سهمیه‌بندی هیچ مشکلی را برای مردم ایجاد نکرده است.” وی سپس این ناآرامی ها را به دشمنان نظام مرتبط ساخت: “این ملت دشمنانی دارند که پول خرج می‌کنند و عده‌ای معدود فریب آن‌ها را می‌خورند.”

“تمدن”، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز این تخریب ها را کار اراذل و اوباش خواند و افزود: “عوامل این تخریب از دریافت کنندگان دلارهای آمریکایی هستند”.

اخبار ناآرامی ها

اخبار غیر رسمی حکایت دارد علاوه بر آتش زدن حدود 40 پمپ بنزین، به حدود یکصد ساختمان عمومی هم آسیب جدی وارد شده است. پمپ بنزین بزرگراه آیت الله سعیدی، میدان فتح، حکیمیه، خیابان دماوند تقاطع سبلان، خیابان دماوند تقاطع خاقانی، بزرگراه نیایش، میدان آزادی، ابتدای خیابان خوش و آزادی، بزرگراه رسالت، میدان رسالت، سه راه فلاح، اسلامشهر و…. از جمله پمپ های آتش گرفته است. در این میان 4 شعبه از چند بانک خصوصی هم که نزدیک پمپ بنزین ها قرار داشتند به آتش کشیده شدند. همچنین معترضین به فروشگاه شهروند خیابان حکیمیه حمله کرده و پس از شکستن در اجناس داخل آن را با خود برده اند. چند درگیری نیز در پمپ بنزین های عباس آباد، شریعتی و تهران پارس رخ داده است.

از سوی دیگر به علت جلوگیری از انتشار سریع اخبار مربوط به درگیری ها و آتش سوزی ها به درخواست وزارت اطلاعات، شورای تامین و شورای امنیت ملی از وزارت ارتباطات، سرویس پیام های کوتاه) (SMS تلفن همراه از ابتدای بامداد 6 تیر متوقف شده است.

اخباری تایید نشده نیز در مورد کشته شدن چند نفر در درگیری های پریشب شنیده می شود اما “علی نمازی” دادیار ویژه امنیت تهران بدون اشاره به درگیری های منجر به فوت اعلام کرده است: “80 نفر که اموال عمومی و خصوصی را تخریب می کردند بازداشت شده اند”.

طرحی که سرقت شد

از ابتدای صبح دیروز در مجلس شورای اسلامی درگیری های وسیعی بین نمایندگان رخ داد. این درگیری های لفظی به دلیل تلفن هایی بود که به نمایندگان می شد و مردم مراتب ناراحتی خود را اعلام می کردند.

از این رو طرحی سه فوریتی برای ارائه در مجلس از سوی چند نماینده تنظیم شد تا برای مدتی سهمیه بندی را متوقف کنند. اما این طرح در زمان دست به دست شدن بین نمایندگان مفقود شد. اما پس از مدتی معلوم شد طرح نزد توکلی، نماینده تهران است. طراحان قصد داشتند این طرح را با قید سه فوریت مطرح کنند که ناگهان گم شد.

با پایان گرفتن وقت جلسه علنی مجلس ایرج ندیمی نماینده جناح اقلیت در تذکری خواستار مطرح شدن طرح سه فوریتی توقف اجرای سهمیه‌بندی بنزین شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وقتی ندیمی در تذکری گفت: “باید مذاکرات مجلس قطع شود، تا این طرح بررسی شود” باهنر رئیس جلسه علنی مجلس در پاسخ به وی اظهار داشت که طرح سه فوریتی مزبور “ماده واحده ندارد” و “دارای خط ‌خوردگی‌های زیادی است” و باید اصلاح شود تا بعدا قابل طرح باشد.

تجمع رانندگان آژانس

در خبری جداگانه، ایسنا باانتشار گزارشی از تجمع صاحبان موسسات اتومبیل کرایه درمقابل اتحادیه این صنف از اینکه رانندگان آژانس اعلام کرده اند که تا روشن شدن تکلیف بنزین سهمیه ای خود کارنمی کنند، خبرداده است.

سهمیه ای که برای رانندگان آژانس درنظر گرفته شده، پانزده لیتر است. رانندگان آژانس ها می گویند با توجه به کارشبانه روزی آنها، عملا این میزان بنزین کفاف کارآنها را نمی دهد. با توجه به اینکه با اعلام نزخ بنزین آزاد، رانندگان مسافربرشخصی وآژانس ها مجبور خواهند بود که مابقی بنزین مصرفی خود را به قیمت آزاد تهیه کنند، ازهم اکنون می توان افزایش چمشگیری را دربهای کرایه این خودروها انتظار داشت.

رانندگان آژانس به خبرنگارایسنا گفته اند: “بنزینی که در کارت‌های ما موجود است سهمیه شخصی ما بوده و در واقع سهمیه اضافه‌ای برای ما پرداخت نشده است چون کانالی وجود نداشته که این سهمیه‌ها را به مشخصات رانندگان واقعی آژانس واریز کند و به دلیل اینکه از سوی وزارت نفت هیچ هماهنگی با اتحادیه به عمل نیامده است رانندگان واقعی آژانس عملا بی سهمیه مانده‌اند.”

هشدار به رسانه ها

در نهایت، از آنجا که سهمیه بندی بنزین واکنش ها و تبعات متفاوتی به دنبال داشته و حجم تخریب ها و ضایعات انسانی بسیار زیاد بوده، از سوی شورای امنیت ملی به تمام رسانه ها اعلام شده از انعکاس تخریب ها خودداری کنند. در این بخشنامه به رسانه ها دستور داده شده از درج هر خبری مبنی بر تخریب، کشته شدن افراد و آتش سوزی در این زمینه پرهیز نمایند.

در همین زمینه عصر دیروز خبرگزاری دانشجویان ایران به شدت تحت فشار قرار گرفت تا برخی اخبار را از روی سایت خود حذف کند. این سایت خبری به نسبت اغلب آتش سوزی ها و تخریب ها را گزارش کرده بود.

در این حال شنیده می شود که اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در تبریز هنوز اجرایی نشده است. علت این اقدام جلوگیری از هر گونه واکنش نابهنگام مردم استانهای آذری اعلام شده است. طرح اجرای کارت هوشمند سوخت نیز در تبریز بطور کامل اجرا نمی شود.

هرچند سهمیه بندی بنزین تعداد اتومبیل ها را در سطح خیابان کاهش داده است اما هنوز پمپ بنزین ها بسیار شلوغ است. در برخی موارد صف طویل اتومبیل ها برای خرید بنزین به چند کیلو متر می رسد. این صف شب گذشته در تمام پمپ بنزین های تهران دیده شده است.