دانشجویان به دانشگاه برگردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقاد شورای دفاع از حق تحصیل از ستاره دار شدن ده‌ها نفر دیگر

یک تشکل مدافع حقوق دانشجویان محروم از تحصیل با انتقاد از سیاست‌های دولت در راستای محرومیت تحصیلی اعلام کرده که مستندات متعددی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور به دست آورده که نشان می‌دهد، فعالین دانشجویی از دریافت کارنامه علمی کنکور کار‌شناسی ارشد محروم و یا در روزهای قبل از اعلام نتایج این کنکور احضار، بازجویی و تهدید شده‌اند.

شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویان ایران، در دومین بیانیه خود طی یک ماه گذشته سازمان سنجش کشور را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده است این نهاد تحصیلی که “طبق قانون باید یک نهاد علمی بی‌طرف باشد و به داوری علمی بین داوطلبان آزمون‌های کشوری بپردازد، به شعبه‌ای از دفا‌تر بازجویی وزارت اطلاعات و دیگر نهاد‌های امنیتی بدل شده است.”

این شورا، که به انتشار گزارش‌هایی دوره‌ای در مورد نقض حقوق دانشجویان در ایران می‌پردازد، روز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه گزارش تازه‌ای را منتشر کرده و در آن فهرستی از اسامی دانشجویان محروم شده از تحصیل در دانشگاه‌های مختلف ایران را اعلام کرده است.

 

محرومیت قطعی ۲۲ داوطلب

بر اساس گزارش تازه شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویان ایران ده­‌ها فعال دانشجویی از دریافت کارنامه علمی اولیه کنکور کار‌شناسی ارشد سال ۹۱ محروم شده‌اند. این کارنامه علمی حاوی نمرات علمی، درصد دروس امتحانی و رتبه داوطلبان در گرایش انتخابی آنان است. بر اساس این کارنامه، رتبه علمی و امکان انتخاب رشته داوطلبان فراهم می‌شود.

شورای دفاع از حق تحصیل می‌گوید در فایل اینترنتی ده­‌ها تن از فعالین دانشجویی که از حق تحصیل محروم شده‌اند به جای درج نمره و رتبه علمی آنان، با این توضیح که پرونده آنان نقص دارد از دانشجویان خواسته شده که دفتر سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند.

شورای دفاع از حق تحصیل، در سال ۱۳۸۶ و از سوی تعدادی از دانشجویانی که به خاطر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود در معرض محرومیت دائم یا موقت از حق درس خواندن در دانشگاه قرار گرفته بودند، تشکیل شد.

این شورا می‌گوید در سال ۹۱ به صورت شفاهی به دانشجویان ستاره دار گفته شده است که به دلیل نداشتن شرایط عمومی از تحصیل محروم هستند و به همین خاطر کارنامه علمی آن‌ها اعلام نمی‌شود.

با این حال این تشکل دانشجویی گفته است که یک هفته پس از اعلام نتایج کنکور سراسری کار‌شناسی ارشد، “مستندات قطعی عدم ارایۀ کارنامه به ۲۲ داوطلب این آزمون” را دریافت کرده است.

بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی نهاد‌های مدافع حقوق دانشجویان در سالهای گذشته بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نسبت به محرومیت تحصیلی دانشجویان فعال یا متعلق به اقلیت‌های مذهبی از تحصیل محروم شدند.

تبعیض و محرومیت تحصیلی در جمهروی اسلامی بار‌ها از سوی نهادهای حقوق بشری محکوم شده است.

ماه گذشته ۱۷ سازمان مدافع حقوق بشر طی بیانیه‌ای با انتقاد از فقدان آزادی تحصیلی و علمی در ایران از مقامات جمهوری اسلامی خواستند به تعهدات بین المللی خود برای پاسداشت حق تحصیل و آزادی علمی عمل کند.

سازمان عفو بین الملل، بنیاد عبدالرحمن برومند، عرصه سوم، مادهٔ ۱۹ جامعه بین المللی بهاییان، کمیته گزارشگران حقوق بشر، موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، دیده‌بان حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران جمله امضا کنندگان این بیانیه بودند.

 

آزادی زندانیان و رفع محرومیت تحصیلی

شورای دفاع از حق تحصیل نیز نزدیک به یک ماه پیش در بیانیه‌ای جداگانه با انتقاد از سیاست‌های کامران دانشجو در وزارت علوم، تحقیقات فناوری اعلام کرده که دولت از طریق اعمال “آپارتاید آموزشی” به دنبال اجرای انقلاب فرهنگی دوم است.

در این گزارش یادآوری شده بود که اعمال اینگونه سیاست‌های تحصیلی به ویژه طی سه سال گذشته شتاب بیشتری گرفته و صد‌ها دانشجو به واسطه احکام کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها و کمیته انضباطی مرکزی مستقر در وزارت علوم و روند غیرقانونی ستاره دار کردن دانشجویان در کنکور کار‌شناسی ارشد، از تحصیل محروم شده‌اند.

این تشکل دانشجویی در بیانیه اخیر خود اعلام کرده که مقامات جمهوری اسلامی خواسته است روند محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل و ستاره‌دار کردن فعالان دانشجویی را متوقف، دانشجویان زندانی و به ویژه دانشجویان محروم از تحصیل که تنها به دلیل مطالبه حق اولیه تحصیل در زندان‌های کشور به سر می‌برند را آزاد و امکان ادامه تحصیل دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل را می‌سر کنند.

تعداد زیادی از دانشجویان ستاره‌دار علاوه بر محرومیت تحصیلی با تهدید، بازداشت و زندان و صدور احکام سنگین نیز روبرو هستند. در میان آن‌ها مجید دری، ضیاء نبوی، مهدیه گلرو که هم اکنون در زندان هستند و شمار دیگری از فعالان مدافع حقوق دانشجویان محروم از تحصیل در جریانات قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و به دنبال اعتراض به انکار موضوع دانشجویان “ستاره دار” از سوی محمود احمدی‌نژاد در جریان مناظره‌های تلویزیونی بازداشت شدند.

شماری از آن‌ها در روزهای منتهی به انتخابات، با تجمع در برابر وزارت علوم، صدا و سیما، دانشگاه تهران و برخی از میادین تهران نسبت به سخنان احمدی‌نژاد اعتراض کردند و پس از انتخابات و در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی نیز، ۱۰ تن از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل بازداشت شدند.

هم اکنون نیز دانشجویانی مانند سعید جلالی فر، مجید توکلی، عماد بهاور، افتخار برزگریان، کاوه رضایی، آرش صادقی، علی اکبر محمد‌زاده، معین غمین و علی عجمی علاوه بر محرومیت از حق تحصیل همچنان در زندان به سر می‌برند.

شورای دفاع از حق تحصیل در بیانیه اخیر خود خواهان بازگشت صد‌ها تن از دانشجویانی به دانشگاه است که طی روندی غیرقانونی از سال ۸۵ تا کنون از حق اولیه و انسانی تحصیل محروم شده‌اند، دانشجویانی که یا ستاره دار شده‌اند یا به واسطه احکام کمیته‌های انضباطی از تحصیل محروم شده‌اند.