پروژه تبلیغاتی غیرقابل اجرا

نویسنده

train450.jpg

حمید احدی

در حالی که دولت در گزارش خود به مجلس ادعا کرده که در طرح های عمرانی جلوتر از برنامه چهارم توسعه عمل می کند و فهرستی از این گونه برنامه ها را در ضمیمه گزارش رییس جمهور ذکر کرده، برنامه های تبلیغاتی یکی بعد دیگری بر آب می افتد. از آن جمله است قطار سریع السیر مشهد و خطوط هوائی بین شهری .

روز دوشنبه بیش تر روزنامه های هوادار دولت از حضور معاون اول رییس جمهور و افتتاح قطار سریع تهران – مشهد که این فاصله را در دو ساعت و نیم می پیماید خبر داده و با چاپ عکس های تزئینی از این گونه قطارها که در اروپا مشغول به کارند، چنین الغا کرد که طرح عمرانی بزرگی به نتیجه رسیده است. اما هنوز روز به پایان نرسیده بود که با کنجکاوی خبرنگاران مقامات آگاه در وزارت راه اعلام داشتند که اجرای این طرح به علت هزینه بسیار با مشکل روبروست. از طرف دیگر استان قدس رضوی اظهار امیدواری کرد که پنج میلیارد دلار هزینه این طرح بلندپروازانه که توجیه اقتصادی هم ندارد، از محل کمک و اعتبارهای خارجی تامین شود.

در همین جا بود که روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی هم ناگزیر افشا کرد که طرح تبلیغاتی دولت احمدی نژاد از طرح های قدیمی است که در آرشیو سازمان برنامه خاک می خورده و به علت هزینه بالا بایگانی شده بود و اینک هم مراحل اولیه طرح آن شروع شده است.

یکی از کارشناسان قدیمی وزارت راه در گفتگوئی با “روز” گفت که طرح نوعی قطار سریع السیر میان تهران و مشهد از سی سال قبل مطرح بود و از زمان استانداری عبدالعظیم ولیان مقدماتی مانند قرارداد با شرکتی آلمانی هم به اجرا در آمد اما با تغییر دولت هویدا آشکار گردید که بانک مرکزی باید این اعتبار را تضمین کند و کارشناسان آلمانی نشان داده اند که این سرمایه گذاری [ تشخیص آن زمان یک میلیارد و دویست میلیون دلار بود] توجیه اقتصادی ندارد.

از قضا، مراسم روز دوشنبه نیز تفاهمنامه ای بین ایران و آلمان بود برای ساخت خط آهن مغناطیسی امضا کردند که با ساخت آن، قطارهایی با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت، مسیر تهران ـ مشهد را خواهند پیمود.

استاندار خراسان رضوی در مراسم انعقاد این تفاهمنامه در سخنانی گفت: تفاهمنامه طرح قطار سریع السیر مشهد ـ تهران میان نمایندگان یک شرکت آلمانی و وزارت راه و ترابری منعقد شده میزان سرمایه گذاری در اجرای آن ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو است.

وی اضافه کرد: بازپرداخت این سرمایه گذاری حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ ساله است و پیش بینی می شود با اجرای این طرح قطار سریع السیر مشهد ـ تهران قابلیت جابه جایی ۱۰ میلیون مسافر را در طول سال داشته باشد.

گفتنی است بر خلاف تبلیغات اولیه آشکار گردید که اینک مراحل مطالعه شروع می شود و شرکت آلمانی هیچ تعهدی برای تامین اعتبار به عهده نگرفته و یک منبع آگاه در وزارت راه و ترابری درباره طرح قطار سریع السیر تهران - مشهد به خبرنگار «ایران» گفت: اجرای این طرح با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز بسیار مشکل است. وی با اشاره به این که حرکت قطارهای سریع السیر در مسیرهای طولانی مرسوم نیست، اظهار داشت: قطارهای پرسرعت حداکثر در مسیرهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر حرکت می کنند و استفاده از این قطارها در مسیری به طول حدود ۹۰۰ کیلومتر تاکنون سابقه نداشته است.

این مقام با اشاره به علت مسکوت ماندن طرح در سال های گذشته تاکید کرد که مسئولان استان معتقدند که می توانند برای اجرای این طرح حدود ۱‎/۵ میلیارد دلار اعتبار دریافت کنند، اما اختصاص چنین اعتباری قطعاً به مصوبه مجلس نیاز دارد.


همزمان با ماجرای قطار تهران – مشهد، یکی دیگر از پروژه هائی که بنا به گزارش دفتر معاون اجرائی رییس جمهور حاصل سفرهای استانی و تصمیم های گرفته شده در آن است از حالت وعده به عمل نزدیک شد و نخستین پرواز از اراک به مشهد که وعده آن به مردم اراک داده شده بود به پرواز در آمد. اما نماینده اراک در مجلس نخستین کسی بود که به صدا در آمد و از اصرار مقام های ارشد استانداری اراک برای پرواز هواپیمای اراک - مشهد با سه مسافر انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه ایران عباس رجایی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به خبرنگاران گفت این پرواز نه تنها اتلاف بیت المال بود، بلکه نشانگر فقدان راهبرد مسئولان در تصمیم گیری ها است. چرا که این پرواز از روز شنبه شروع شده و تنها سه مسافر در آن بود.

با گفته این نماینده مجلس آشکار گردید که پرواز اراک به مشهد هم از پروژه های تبلیغاتی است.


د