چین، بزرگترین شریک تجاری ایران

نویسنده

» گزارش الجزیره

به گزارش رسانه‌های ایران، چین در ده ماه گذشته بیش از ۱۳ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی با ایران داشته و تبدیل به بزرگترین شریک تجاری این کشور شده است.

بنا به گزارش گمرک ایران، در این مدت صادرات ایران به چین حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و این کشور حدود ۵.۹ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی به چین صادر کرده است.

بنا بر این گزارش واردات از چین به ۷ میلیارد دلار رسیده که گواه دیگری است بر اینکه اقتصاد ایران پس از مذاکرات با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای خود رشد زیادی داشته است.

چین مدت‌های زیادی است که مشتری نفت خام ایران است و متهم به این شده که در قاچاق محصولات تحریمی به خارج از ایران نقش داشته است. به گزارش مقامات ایرانی، این شامل بیش از ۵۵۰ میلیون دلار تجارت با آمریکا می‌شود.

بیش از ۲۳ درصد صادرات غیرنفتی ایران به سمت چین می‌رود و حدود ۲۰ درصد صادرات چین به تهران می‌رسد.

بنا به گزارش ایسنا، اقلامی که بیشترین حجم صادرات به چین را دارند، شامل سنگ آهن، متانول، پروپان، پلی اتیلن، استایرین، بوتان، اتیلن گلیکول، پاراگزیلین، سنگ کروم، مرمر و مس تصفیه‌شده است.

ایران بیشتر قطعات راه‌آهن و لوکوموتیوهای مترو، لوله های نفت و گاز، مدول‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی، قطعات خودرو، پلی استایرین، موز و خودرو از چین وارد می‌کند.

از کاخ سفید در مورد روابط رو به گسترش ایران و چین سئوال شد، اما مقامات کاخ سفید از دادن پاسخ خودداری کرده اند. وزارت بازرگانی نیز پاسخی به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر نداده است.

مایکل روبین، مشاور سابق پنتاگون گفت، گسترش روابط تجاری بین چین و ایران به بهبود اقتصاد این کشور کمک می‌کند. وی گفت: “درحالیکه بسیاری از مخالفان با تحریم‌های موجود که در آن چینی‌ها و روس‌ها خلاء آمریکا و اروپا را پر کرده‌اند، مخالفت کرده‌اند، باید در نظر داشت که روابط با چین کافی نبود تا از انقباض ۵.۴ درصدی ایران در سال گذشته جلوگیری کند. ۷ تا ۲۰ میلیارد دلار دیگر در بانک‌ها که پس از کاهش تحریم‌ها آزاد می‌شود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید، وضعیت را تغییر خواهد داد. جالب این است که تنها برنامه اوباما در ایران جواب داده است.”

صادرات نفت ایران نیز پس از کاهش تحریم‌های آمریکا طبق توافق اولیه افزایش یافته است. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت خام به ۱.۲۳ میلیون بشکه رسیده که این مقدار در ماه دسامبر ۱.۰۶ میلیون بشکه بوده است.

هیات‌های تجاری بین‌المللی نیز برای افزایش روابط تجاری و بازرگانی به ایران سفر کرده‌اند.

با اینکه این قبیل فعالیت‌ها مدت‌ها غیرقانونی بوده ، توافق اولیه اجازه میزان محدودی روابط تجاری با ایران از جمله در زمینه طلا، نفت و بخش پتروشیمی را داده است.

منبع: الجزیره، 23 فوریه 2014