مقاومت روسیه و چین در مقابل تحریم ایران

نویسنده

rei_b.jpg

اولین لئوپولد

دیپلمات ها می گویند که کشورهای غربی که خواستار اعمال تحریم های شدیدتری از سوی سازمان ملل علیه برنامه های اتمی ایران هستند، سعی داشته اند که با مصالحه بر سر بعضی از موارد، بر اعتراض چین و روسیه غلبه کنند، اما در جلسه روز دوشنبه، همچنان با مقاومت آنها مواجه بوده اند.

آنها می گویند که درحالی که اقداماتی برای منع اختیاری سفر مقامات ایرانی صورت گرفته است، پیشنهاد هایی برای سختگیری بیشتر درمورد منع اجباری سفرهای این مقامات، درج نشده است.

این مذاکرات رو به پایان بود که مقامات آمریکایی پیشنهاد سخنرانی احمدی نژاد در مقر سازمان ملل را کوچک شمردند و تام کیسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دراین باره گفت: «من نمی دانم این اقدام چه فایده ای دارد».

تلویزیون دولتی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت گفته است: «رئیس جمهور ایران قصد دارد در نشست احتمالی شورای امنیت سازمان ملل، درباره برنامه اتمی ایران صحبت کند و از حق ملت ایران برای استفاده از صلح آمیز ازفن آوری هسته ای، دفاع کند».

کیسی، سخنگوی واشنگتن، گفت: «توضیح درباره حق ایران از استفاده مصلح آمیز از انرژی هسته ای، موضوعیت ندارد و موضوع اصلی نگرانی جامعه جهانی از برنامه های اتمی ایران و دستیابی این کشور به سلاح اتمی است».

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و همچنین آلمان، بر روی قطعنامه ای کار می کنند که امیدوارند با رای موافق هر 15 کشور عضو شورای امنیت، مواجه شود.

دو هفته گفتگو در نیویورک، به منظور تنبیه بیشتر تهران که از غنی سازی اورانیوم دست برنداشته است صورت گرفت، در ارائه یک قطعنامه با شکست مواجه شد. آمریکا ایران را متهم کرده است که قصد تولید سلاح اتمی دارد، اما ایران می گوید که این برنامه صرفا برای تولید انرژی است.

تحریم های گسترده تجاری در نظر گرفته شده و نمایندگان کشورهای عضو می گویند که محدودیت دادن وام های دولتی به ایران، به نتیجه رسیده است.

اما موضوع های مورد بحث، پیشنهاد قطع کردن ضمانت نامه های صادرات و بسط دادن لیست سیاه مقامات رسمی، گروه ها و موسسات تجاری که سرمایه هایشان باید بلوکه بشود، مثل شرکت های وابسته به سپاه پاسداران، است.

گروه 5+1 تقریبا در مورد تحریم خرید و فروش سلاح، به نتیجه رسیده اند، اما چین معتقد است که این تحریم ها باید به گروه محدودتری از سلاح ها، محدود شود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز یکشنبه اعلام کرد که «روند گفتگو ها به کندی پیش می رود و رسیدن به توافق قدم به قدم صورت می گیرد».

این قطعنامه به دنبال قطعنامه روز 23 ماه دسامبر می آید که طبق آن تحریم های تجاری درمورد مواد اولیه و فن آوری هسته ای اعمال شده و سرمایه های بعضی از اشخاص و گروه ها و موسسات تجاری ایرانی، بلوکه شده بود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کردند که احمدی نژاد حق دارد که اگر دلش می خواهد، در مقر سازمان ملل سخنرانی بکند. طبق آیین نامه شورا، حداقل نه نفر از اعضا باید موافق این سخنرانی باشند و در این مورد حق وتو وجود ندارد.

آقای وانگ، سفیر چین در سازمان ملل گفت: «هر عضوی حق دارد به شورای امنیت بیاید. بامزه خواهد بود اگر او بیاید، به خصوص حالا که بحث در رابطه با تصویب این قطعنامه است».

برای رفتن احمدی نژاد به سازمان ملل، آمریکا باید ویزا صادر بکند و وولف، می گوید که هنوز هیچ درخواستی را دریافت نکرده است.

منبع: رویترز، 12 مارس 2007