فیفا حجاب فوتبالیست های زن را می پذیرد؟

نویسنده

sheibani_b.jpg

فریدون شیبانی

سال 1385 روزهای پایانی خود را می گذراند و ورزش ایران با پشت سر گذاشتن دورانی پرماجرا در انتظار رویداد های سال آینده است. در کنار هیاهوی فوتبال، کشتی، وزنه برداری و سایر ورزشهای کم و بیش پر طرفدارتر، بی تردید جایگاه ورزش بانوان ایران جلوه ای پنهان از بعد ارزش و واقعیت خود داشت؛ هر چند بیشترین شعار ها را نیز به دنبال کشید.

ماجرای ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاهها برای تماشای مسابقه های مردان، به ویژه فوتبال، تا پایان سال پا برجا ماند و با وعده های حضور پر رنگ تر در صحنه های بین المللی زنان، گمان نمی رود پرونده آزادی حضور تماشاگران زن در ورزشگاه ها د ر جمهوری اسلامی بار دیگر بازگشایی شود.

خبر گزاری دولتی جمهوری اسلامی دیروز از زبان نایب رییس فدراسیون فوتبال در بخش بانوان اعلام کرد: 1386 سال توسعه فوتبال و ارتقای فوتسال بانوان خواهد بود.

خدیجه سپنجی وعده داد که تمامی برنامه‌های سال آینده فدراسیون فوتبال در بخش بانوان با هدف “توسعه فوتبال” و “ارتقای فوتسال” تدوین می ‌شود. این در حالی است که فدراسیون فوتبال نزدیک به یک سال است که بدون رییس و اعضای کلیدی، با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده و کمیته ویژه برگزیده از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال، تا دهم فروردین باید اساسنامه خود را به تایید فیفا، جامعه حاکم بر فوتبال جهان برساند.

خانم سپنجی بار دیگر به راه اندازی «لیگ برتر» فوتبال بانوان با حضور شش تیم باشگاهی تاکید کرده است که باید از نیمه دوم سال آینده راه اندازی شود. و همجنین به حضور تیم ملی فوتبال چمنی در مسابقه های قهرمانی بانوان غرب آسیا در اردن و انجام یک بازی در برلین آلمان اشاره دارد.

مقررات فیفا و مساله حجاب

در گفت و گوی طولانی مسوول فوتبال بانوان ایران با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، بحثی راجع به حجاب اسلامی بازیکنان فوتبال بانوان، به ویژه برای مسابقه های برون مرزی به میان نیامده است.

چندی پیش در مسابقه های رسمی برای دختران رده نونهال باشگاه های ایالت کبک کانادا، داور مسلمان مسابقه از ورود یک دختر یازده ساله مسلمان عرب تبار به زمین بازی جلو گیری کرد و ماجرای آن بازتابی گسترده داشت. مقامات برگزاری این مسابقه ها علت را نه به دلیل گرایش مذهبی دختر، که به خاطر نقض مقررات فیفا اعلام کردند. به اعتقاد داور مسلمان ومقامات کانادایی مسابقه های یاد شده، بستن روسری به شکل حجاب اسلامی می تواند با خطای بازیکن حریف و کشیدن آن از پشت سر باعث خطر قطع راه تنفس ومرگ بازیکن شود.

در صورتی که داور مسابقه و یا مقامات برگزاری مسابقه ها به همین دلیل مانع بازی بازیکنان ایرانی شوند،

مسوول فوتبال بانوان ایران چه واکنشی خواهد داشت؟ باید اضافه کرد که برای روشن شدن ماجرای پیش آمده در کانادا مقامات فوتبال این کشور از فیفا خواهان روشن شدن چگونگی «قانون بازی» شده اند. در صورتی که فیفا واکنش کانادایی ها و بروز خطر جانی برای بازیکن با حجاب را تایید کند، سنگ دیگری سر راه فوتبال بانوان ایران خواهد افتاد.

ماجرای جلو گیری از ورود بانوان تماشاگر ایرانی به ورزشگاه صد هزار نفری تهران به هنگام یک بازی ملی، پی آمدهای وسیعی داشت که ساخت یک فیلم سینمایی بر همین اساس (آفساید) با استقبال جشنواره های جهانی رو به رو شد. شاید بتوان ادعا کرد که اعتراض بانوان ایرانی به این محرومیت سر آغاز شدت گرفتن اعتراض زنان در جمهوری اسلامی و رویدادهایی شد که این روزها در سطح جهان باز تاب داشته و مورد توجه مجامع حقوقی بین المللی بوده است.

پس از انقلاب فوتبال بیش از پیش و با سرعتی باور نکردنی در میان دختران و زنان ایران رواج یافت و با فزونی روز افزون علاقمندان به تماشای آن، کم کم تمایل به بازی آن نیز نسبت به بسیاری از کشورها فزونی گرفت.

اشاره خانم سپنجی، بازیکن پیش از انقلاب تیم ملی والیبال بانوان ایران، به مقام دوم فوتبال بانوان ایران در دوره گذشته بازیهای کشورهای غرب آسیا نیز، بر همین واقعیت اتکا دارد. او می گوید: “ورزش فوتبال در میان بانوان ایران از رشد و پیشرفت خوبی برخوردار است و درحال حاضر ‪ 800 ‬تیم باشگاهی، دانشگاهی و مدارس دراین رشته فعالیت دارند.”

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در حال حاضر جو شین فنگ چینی را برای یک سال به خدمت گرفته که این مربی در حال حاضر برای مرخصی به کشورش رفته است. چین از قدرتهای برتر فوتبال زنان به شمار می رود و این ورزش در جهان روز به روز جدی تر می شود.

به گفته این مسوول ورزشی در بخش بانوان، در ایران نیز یک هزار و نهصد مربی و به همین تعداد داور فعالیت می کنند.

گسترش ورزش بانوان و حضور در عرصه های بین المللی اکنون شعار همه مسوولان رده بالای ایران است. ولی با توجه به گفته های مسوولان ورزش هایی چون تکوواندو، والیبال و اسکواش و… که حضور با حجاب اسلامی در پیکارهای برون مرزی را مجاز اعلام کرده اند، باید منتظر بود تا مشخص شود با توجه به مساله حجاب، فوتبال بانوان ما به کجا خواهد رفت.

در گفت و گوی اخیر با خبر گزاری جمهوری اسلامی خانم سپنجی اعلام کرده است که سال آینده، مسابقه برگشت سال پیش ( 1384 ) با تیم منتخب بانوان برلین در آلمان برگزار خواهد شد… و این در حالی است که برگزارکنندگان مسابقه فوتبال در فضای باز ( فوتبال روی چمن ) در برلین نمی توانند ورود مردان را به مانند تهران ممنوع سازند.