ایران، از بزرگ ترین قاچاقچیان مواد مخدر

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از ویکی لیکس:

به گزارش یکی از مدارک افشا شده در ویکی لیکس، ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای قاچاق مواد مخدر در جهان است و مسؤولان سپاه پاسداران نیز در این مسأله دست دارند. دی ولت متن چند تلگرام دیپلماتیک آمریکایی را در این باره منتشر کرده است.

در یکی از تلگرام های محرمانه به تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ که ازطرف سفارت آمریکا در باکو نوشته  شده آمده است که مقادیر کشف شده هروئین از مبدأ ایران در آذربایجان از ۲۰ کیلو در سال ۲۰۰۶ به ۵۹ هزار کیلو در سه ماه اول ۲۰۰۹ رسیده.

در این تلگراف که گزارش های محرمانه مأموران تحقیق سازمان ملل مسؤول در این پرونده نیز در آن گنجانده شده آمده است که آذربایجان یکی از مسیرهای اصلی برای صادرات هروئین [که از تریاک افغانستان ساخته شده] به سوی اروپای غربی به شمار می رود.

دیپلمات های آمریکایی همچنین می افزایند که ایران مهم ترین خریدار تریاک افغانستان و یکی از تولیدکنندگان اصلی هروئین در جهان محسوب می شود.

به نوشته تلگراف دیپلماتیک دیگری به تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹، نزدیک به ۹۵ درصد هروئین موجود در آذربایجان از ایران می آید و همین میزان از آذربایجان به سوی بازارهای اروپایی صادر می شود.

در تلگرافی به تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹ که “محرمانه” طبقه بندی شده، آمده است به گفته خلف خلف اف، وزیر وقت  خارجه آذربایجان آمده  قاچاق اینگونه مواد مخدر در دست عوامل امنیتی جمهوری اسلامی است.

به گفته آقای خلف اف، زمانی که دولتمردان آذربایجانی اقدام به دستگیری قاچاقچیان ایرانی می کردند و آنها را برای تحمل مجازات شان به ایران می فرستادند، اغلب این افراد خیلی سریع مورد عفو قرار گرفته و آزاد می شدند.

یکی از دیپلمات های آمریکایی از قول این وزیر می گوید: “گاهی افرادی را بازداشت می کردیم که چندی قبل، بازداشت و برای تحمل مجازات شان به ایران فرستاده شده بودند.”

دولتمردان افغان به اطلاع همتایان آذری خود رسانده اند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با قاچاقچیان مواد مخدر در افغانستان همکاری می کنند.

به نوشته این تلگراف ها، شنودهایی که از سوی آذری ها انجام شده نیز گواه این مسأله است که مسؤولان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به طور مستقیم در فروش و تبدیل تریاک به هروئین دست دارند.

محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل، در ماه سپتامبر تأیید کرد که ۸۹ درصد تولید جهانی تریاک از افغانستان می آید و اینکه “بخش اعظم این تولید از مرزهای ایران می گذرد”.

با این حال، محمد خزایی خاطرنشان کرد که تهران میلیاردها دلار برای مبارزه با این قاچاق هزینه کرده است.

منبع: لیبراسیون، ۲۱ ژانویه