باورکن کسی برایت باقی نمی ماند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

یکم: آقای خامنه ای پس از سفر 10 روزه خود به شهر قم اخیرا جلسات تدریس”خارج از فقه” را نیز دوباره آغاز کرده و جدای از سخنرانی های رسمی خود در تشریح حدیث از امامان شیعه، نکاتی را با بسط به شرایط امروز جامعه بیان می کند که جالب توجه است.

او در یکی از این جلسات در شرح دو حدیث از امام جعفر صادق)ع) خطاب به حاضرین پای منبر گفته: “خدای متعال حفظ می‌کند آن کسی را که رفیق خود را حفظ کند.” و در ادامه متذکر شده که: “البته حفظ کردن رفیق معناش این نیست که انسان از گناه او، از خطای او دفاع کند؛ کما این‌که در این کارهای حزبی و جناحی و خطی و این چیزها معمول است که اگر خطائی هم از کسی سر بزند، چون با آنها هم‌جبهه است، هم‌خط است، هم‌حزب است، هم‌گروه است، باید بایستند پایش دفاع کنند؛ نه، این مراد نیست؛ این حفظ او نیست؛ این در واقع مخذول کردن او، بدبخت کردن اوست.”(1)

البته چه خوب که ایشان این نکته را ذکر کرده اما تنها ذکرحدیث از امام شیعیان که کافی نیست، باید اعتقاد هم باشد چون به نظر می رسد بنا بر همین تعبیرو تعابیری این چنین است که بسیاری از چهره های شناخته شده کشور آقای خامنه ای را “نهی از منکر” می کنند. تمام چهره های سیاسی منتقد سیاست های کنونی حاکمیت که ذکر اسامی شان در این مقال مثنوی هفتاد من می شود، اساسا بر همین نکته بخوبی واقفند و از روی دلسوزی از پیش از انتخابات ریاست جمهوری 88  تاکنون از ایشان، حمایت های بی دریغش از محمود احمدی نژاد و رفتار نهادهای زیر مجموعه رهبری انتقاد و اعتراض کرده اند.آنها واقفند که اگر تعریف ایشان را کنند دقیقا به کار “بدبخت کردن” شان مشغول شده اند و بنابراین می خواهند که در راه رضایت خداوند و خلقش حرکت کنند.

آقای خامنه ای همچنین درهمین جلسه به نکته خوب و قابل توجه دیگری هم اشاره کرده و در شرح دومین حدیث نیز متذکر شده که: “در کارهای مردم ریز نشو، تفتیش نکن، جزئیات را دنبال نکن…اگر بخواهی همین‌طور ریز بشوی، تفتیش کنی، دنبال کنی، کسی برایت باقی نمی‌ماند.”

شرح این حدیث از جانب ایشان هم جالب است. واقعا چه کسی در کار چه کسانی تفتیش می کند امروز؟ آیا غیر از این است که گزینه مورد نظر و حمایت ایشان(احمدی نژاد) در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با پرونده! و پوشه ها به مناظرات  تلویزیونی با کاندیداهای دیگر آمده و از روی اطلاعات غلط داخل همان پوشه که حاصل دست مفتشان نزدیک به ایشان بود بسیاری از چهره های شناخته شده کشور را به انواع مختلف متهم کرد؟ آیا غیر از این است که عده ای مفتش در نهادهای زیرمجموعه رهبری حالا در وزارت، نهاد و سازمان امنیتی-نظامی و حتی روزنامه و خبرگزاری های وابسته، به کار تفتیش زندگی و اعتقادات شهروندان مشغولند و برایشان پرونده سازی می کنند؟

پاسخ این پرسش ها بسیار شفاف است. مورد اول را که مردم حی و حاضر پای تلویزیون ها در زمان انتخابات با چشمان تعجب زده خودشان (با تکیه کلام بگم، بگم) دیدند. در ماه های پس از انتخابات هم گفته های عزیز جعفری (2) و همچنین گفته های مفتشی به نام “سردارمشفق” که تمام استناداتش از طریق شنود اشخاص و اعترافات اجباری برخی افراد در زندان برعلیه برخی شخصیت های اصلاح طلب اخذ شده است پاسخ را صریح تر می دهد.(3) حاصل همین تفتیش ها هم مدام از بلندگوهای مختلف جناح حاکم در حال تکرار شدن است و مردم شاهدش هستند. این شیوه های مفتش مابانه و پرونده سازی ها هم البته فقط شامل حال اصلاح طلبان و منتقدین شرایط فعلی نبوده و نیست بلکه امروز دیگر برای “خودی ها” شان هم پرونده سازی می کنند. شنودشان می کنند و بر همین اساس آنها را تهدید می کنند و می گویند چرا در انظار عمومی سکوت می کنید و از آقای خامنه ای حمایت نمی کنید؟! و بر همین اساس است که دایره “خودی ها” شان هر روز کوچک و کوچتر می شود. و دور نیست آن روزی که کسی دیگر از “خودی ها” باقی نماند. رواج این همه بی اخلاقی که امروز در فضای سیاسی کشور شاهد هستیم حاصل همین تفتیش ها و پرونده سازی هانیست؟

دوم:- آقای خامنه ای از نخستین سخنرانی پس از کودتای انتخاباتی خرداد 88 تاکنون، بی توجه به هشدارها و انتقاد چهره های سیاسی و مذهبی کشور در سخنرانی هایش با حمایت آشکار از محمود احمدی نژاد و دولتش از واژه “دشمن”، “دشمنان”، “خواص”، “خواص مردود شده” و “بی بصیرتها” بارها استفاده کرده و می کند. ایشان هرچند تاکنون نامی از کسی نبرده اما به تلویح معترضان به کودتای انتخاباتی و منتقدین شرایط فعلی حکومت خویش را “بعضی ها” می خواند و آنها را “دشمن و دشمنان”، “خواص مردود شده” و “خواص بی بصیرت” معرفی می کند.

سوم:- سال گذشته دو نشریه همت و موج اندیشه در امتداد یکدیگر (هر دو از طرفداران احمدی نژاد و نظام ولایی) در دو شماره عکس روی جلد و مطالبشان را در یکی به، به اصطلاح “فتنه گران” و “خواص بی بصیرت” و در دیگری به “خواص با بصیرت” اختصاص داده بودند.

روی جلد نشریه همت که به قول گردانندگانش به “فتنه گران” اختصاص داشت با تصویر بزرگی از آیت الله هاشمی رفسنجانی و عکس چهره های بسیاری از بزرگان عرصه سیاسی کشور پرشده  و مسئولان این نشریه تیتر “همه یاران هاشمی ” را برگزیده بودند. در روی جلد این نشریه عکس آقایان موسوی، کروبی، خاتمی، ناطق نوری، حسن روحانی، هادی خامنه ای، بهزاد نبوی، سیدحسین خمینی، سید حسین موسوی تبریزی، علی لاریجانی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله صانعی، آیت الله امینی و حتی واعظ طبسی، امامی کاشانی و… دیده می شد.(4)

نشریه موج اندیشه هم پس از مدتی با انتشار یکی از تصاویر آقای خامنه ای(عکسی که در آن ژستی به مثابه آیت الله خمینی گرفته شده) برای تکمیل کارنیمه تمام نشریه “همت” با تیتر درشت “امت امام خامنه ای” عکس برخی چهره های منتصب از سوی رهبر حکومت مستقر در دولت و سایر نهاد ها را منتشر کرد.(5) سردبیران این نشریه در زمینه این روی جلد پرتره هایی از عزیز جعفری، حسین طائب، حمید رسایی، روح الله حسینیان، حسین شریعتمداری، سعید حدادیان، منصور ارضی، مصباح یزدی، محمد یزدی، مسعود دهنمکی، محمود احمدی نژاد و… را منتشرکرده بودند و گویا حتی به علت کمبود چهره های حامی رهبری، تصاویر کسانی مثل حسین طائب را چند بار در روی جلد گذاشته بودند! هرچند پس از انتشار این دو شماره گفته شد که هر دو نشریه توقیف شده اند و برخی انتقادها از آنها شد اما به هر حال مطالب، تصاویر و تیترها در ذهن آنهایی که این نشریات به دستشان رسیده بود ماند. و البته افراد حاضر در “امت امام خامنه ای” با توجه به سوابق شان در انقلاب و عرصه سیاسی، حتی در منصفانه ترین نگاه هم به هیچ وجه از لحاظ وزن و قد سیاسی قابل مقایسه با افراد حاضر در “همه یاران هاشمی” نبود.

چهارم:- حدود 20 روز پیش خبرگزاری ها، روزنامه ها و سایت های وابسته به حکومت مستقر در خبری با امضای “دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران” فهرستی 72 نفره از به اصطلاح یاران آقای خامنه ای با عنوان “خواص با بصیرت” منتشر کردند که اسامی، تقریبا همانی بود که در نشریه “موج اندیشه” پیش از این منشر شده بود با این تفاوت که از همان چهره ها هم جمعی دیگر حذف شده و “خواص با بصیرت” کمتر از پیش شده بودند. (6) همین مساله هم یکی دیگر از جلوه های آن روش مفتش مآبانه و تفتیش در کار دیگران است.

وآخر اینکه:- بنا بر شرح دو حدیثی که خود آقای خامنه ای از امام جعفر صادق(ع) نقل کرده اند قابل پیش بینی است با روشی که ایشان، نهادهای زیرمجموعه رهبری و حامیانشان در پیش گرفته اند جمع “رفیقان” و “خواص با بصیرت” به زودی به چند نفر برسد! اصلا تعجب آورهم نیست فردا روزی در همین رسانه های حکومتی نوشته شود که همه “فتنه گرند” و “بی بصیرت”. به عبارتی نتیجه همان شرح حدیث امام شیعیان می شود که اگر به روش های اشتباه خودت ادامه بدهی دیگر “کسی برایت باقی نمی ماند”.

 

پانوشت:

1.     دفاع از دوست خطاکار هم حزب، بدبخت کردن اوست، شرح حدیث از سوی آیت الله خامنه ای

2.     اتهامات عزیز جعفری به اصلاح طلبان و واکنش ها- اصل اظهارات در فارس نیوز

3.     متن کامل گفته های یکی از عوامل اطلاعات سپاه با نام سردار مشفق

4.     درباره نشریه همت با روی جلد همه یاران هاشمی

5.     تصویر نشریه موج اندیشه با تیتر”امت امام خامنه ای”

6.     لیست 72 نفره خواص با بصیرت- فارس نیوز