تکذیب ادعای جمهوری اسلامی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روز

کاوه محمود، سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روز تازه ترین ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر واگذاری 300 هزار هکتار زمین از سوی مسعود بارزانی به حزب حیات آزاد- پژاک را “قویا” تکذیب می کند و ادامه حملات نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به خاک عراق را بهانه ای برای نقض “حاکمیت ارضی” این کشور توصیف می کند.

خبرگزاری های دولتی جمهوری اسلامی به نقل از “یک مقام عالیرتبه نیروهای مسلح” از وا گذاری 300 هزار هکتار از زمین های کردستان عراق بدون اطلاع دولت مرکزی به حزب حیات آزاد کردستان- پژاک خبر داده اند.

این خبر در شرایطی بر خروجی این رسانه ها قرار گرفته که حملات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی بین ایران و کردستان عراق همچنان ادامه دارد.

 

تکذیب می کنیم

ایرنا، خبرگزاری رسمی  جمهوری اسلامی به نقل از”یک مقام عالی رتبه نیروهای مسلح” اعلام کرد که جمهوری اسلامی بر نابودی حزب حیات آزاد کردستان-  پژاک که  ”با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق لانه گزیده و به ملت ایران تعرض می کنند” تاکید دارد.

او گفته است: “مسوولین و بخصوص رییس اقلیم کردستان به ملت های عراق و ایران خیانت کرده و بدون اطلاع دولت مرکزی عراق در تبانی با استکبار، 300 هزار هکتار از سرزمین عراق را در اختیار گروهک تروریستی پژاک قرارداده است.”

کاوه محمود، سخنگوی رسمی حکومت اقلیم کردستان اما در مصاحبه با روز در واکنش به اظهار نظر این مقام “عالی رتبه” جمهوری اسلامی می گوید: “هر گونه واگذاری زمین به پژاک را قویا تکذیب می کنیم. اگر لازم باشد هیات رئیسه انجمن وزرا یا ریاست دیوان اقلیم کردستان عراق به صورت رسمی توضیحات خود را در این ارتباط منتشر می کند.”

آقای محمودی تاکید می کند: “این اظهارات بهانه ای برای ادامه حملات به مناطق مرزی کردسان عراق است.”

مقام “نیروهای مسلح جمهوری اسلامی”  که خبرگزاری های رسمی به نام او اشاره نکرده اند در توضیح ادعای خود گفته است که رییس اقلیم کردستان عراق “منطقه ای به وسعت حداقل 300 هزار هکتار را بدون اطلاع دولت مرکزی بغداد در اختیار این گروهک تروریستی قرارداده است و این سرزمین از نقاط مرزی دالامپرداغ تا مرز مقابل قلعه دیزه در داخل خاک عراق به طول 150 کیلومتر وبه عمق حداقل 20 کیلومتر را شامل می شود.”

اشاره این مقام  جمهوری اسلامی به مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان  است که هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای در خصوص گلوله‌باران مناطق مرزی توسط جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته بود ادامه این حملات “ناپسند” و “غیرقابل قبول” است و به روابط دو طرف لطمه خواهد زد.

طی هفته های گذشته رسانه های کردستان عراق به طور مکرر از حملات توپ‌خانه‌های جمهوری اسلامی در مناطق مرزی حاجی عمران و مناطق کوهستانی قندیل خبر دادند. آنها می گویند در این حملات روستاهای بردونه‌، کانیه‌ ره‌ش، نیرگان، بناری کودو، سه‌روی کانی سپی و به‌رد قلشتان هدف قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش‌ها تعدادی از شهروندان این مناطق هم ناچار به ترک محل سکونت خود شده و شمار چشمگیری از دام‌های آنان در این حملات کشته شده اند.

در تازه ترین گزارشPUK  میدیا، خبرگزاری رسمی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هم که از احزاب اصلی این منطقه است، از ادامه حملات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، نیروهای جمهوری اسلامی روز 20 تیرماه، به مناطق کانی رش، پرژی، قلعه قرد، گومی بیکودیان گومی کرمه سوران حمله کرده و این حملات باعث شده شماری از دامداران و ساکنان این مناطق مجبور به ترک محل زندگی خود شوند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، سال گذشته نیز بر اثر حملات توپخانه‌های جمهوری اسلامی چند تن از کودکان و افراد غیر نظامی کشته شدند و بیش از ۳۰۰ خانوار محل زندگی خود را ترک کردند.

طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی بارها به بهانه وجود نیروهای پ ک ک- حزب کارگران کردستان ترکیه و پژاک- حزب حیات آزاد کردستان به مناطق مرزی ایران و کردستان عراق حمله کرده است. اما مقامات حزب کارگران ترکیه ـ پ. ک. ک- هر گونه حضور نیروهای خود در این مناطق راتکذیب می کنند. احمد دنیز، سخنگوی ـ پ. ک. ک-  سال گذشته در این مورد به روز گفته بود: “مساله حضور نیروهای پ. ک. ک و پژاک تنها بهانه ای برای ادامه حملات از سوی جمهوری اسلامی است”.

 

پایمال کردن حاکمیت ارضی

همزمان با اعلام خبرگزاری مهر، ایسنا و ایرنا مبنی بر واگذاری زمین از طرف مسعود بارزانی به پژاک، ناظم دباغ، نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران به ایسنا خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است: “نه اقلیم کردستان و نه دولت مرکزی عراق حق چنین کاری را ندارند.”

ناظم دباغ همچنین گفته است: “بارزانی خودش نسبت به واگذاری زمین به گروه پژاک حساس است و نمی‌پذیرد که زمین‌های اقلیم را این گونه تقسیم کنند.”

اما کاوه محمود، سخنگوی رسمی حکومت کردستان عراق به روز می گوید: “حملات ایران به مناطق مرزی عملا پایمال کردن حاکمیت ارضی عراق است و مقامات این کشور در این ارتباط مواضع خود را اعلام می کنند.”

پیش از آقای محمود، نمایندگان کردستان عراق در اظهاراتی جداگانه، حملات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی را محکوم و آن را نقض حاکمیت ارضی عراق و تعرض به مرزهای منطقه کردستان قلمداد کرده بودند.

پیشتر نیز، لانه‌ محمد، نماینده‌ی مجلس عراق در مصاحبه با خبرگزاری پیامنیر با بیان اینکه این حملات باعث ایجاد “رعب و وحشت، نقض حاکمیت ارضی” می شود گفته بود: “به‌ منظور بررسی این مسئله‌ در مجلس، درخواستی تهیه‌ شد و 50 تن از نمایندگان کرد و عرب آن را امضا کردند. این مسئله‌ در مجلس مطرح شد و کمیسیون امنیت و دفاع و همچنین کمیسیون روابط خارجی مامور گفتگو با مقامات مربوطه‌ در وزارت دفاع و وزارت امور خارجه‌ شدند.”

آلا طالبانی، دیگر نماینده‌ی مجلس عراق از فراکسیون ائتلاف کردستانی  نیز در گفتگو با همین خبرگزاری اعلام کرده بود: “کمیته‌ی روابط خارجی پارلمان خواستار موضع‌گیری شفاف حکومت در مورد توپباران مناطق مرزی‌ شده‌ است.”

این عضو کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان عراق، همچنین بر ضرورت احضار سفیر کشورهای “متجاوز” به‌ وزارت امور خارجه‌ تاکید کرد.

در یکی از تازه ترین واکنش ها ژنرال جبار یاور، فرمانده کل نیروهای نظامی کردستان عراق اعلام کرده است که دو هیات متخصص برای بررسی ورود ایران به خاک این کشور به مناطق مرزی اعزام می شوند.

جبار یاوربه خبرگزاری پیامنیر گفته است هیاتی مشترک نیز از نیروهای امنیتی کردستان عراق و نیروهای حکومت مرکزی این کشور جهت بررسی حوادث چند روز گذشته به مناطق پینجوین و حاج عمران اعزام می شوند.

رسانه های عراقی اعلام کرده اند به هنگام بازدید این هیات از مناطق مرزی هم جمهوری اسلامی حملات خود را ادامه داده است.

 حسن کاظمی قمی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در عراق پیش از این درباره این حملات نظامی گفته بود: “طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت مرزهای خود حساسیت جدی دارد، اما آنچه مهم است و آنچه باید به عنوان ریشه اصلی بحران و تنش حل کنیم، وجود این عناصر تروریستی است که باید از منطقه پاکسازی شود”.