انفجار بمب های جمهوری اسلامی در قبرس

نویسنده
نیما فرح آبادی

» 10 کشته و ده ها زخمی

انفجار سلاح و بمب های توقیف شده ایرانی در یک انبار مهمات در قبرس دست کم ده کشته و ده ها زخمی بر جا گذاشت. این حادثه همچنین باعث شد وزیر دفاع و فرمانده ارتش این کشور از سمت خود استعفا دهند.

رسانه های قبرسی و بین المللی گزارش داده اند که این انبار محل نگهداری یک محموله نظامی بود که دولت قبرس آن را در ژانویه سال ۲۰۰۹ از یک کشتی که از ایران عازم سوریه بود توقیف کرده بود.

رادیو دولتی قبرس اعلام کرده است که در جریان این حادثه دو ملوان قبرسی، دو سرباز و پنج مامور آتش نشانی جان خود را از دست داده اند. با وجود این، هنوز آمار رسمی تلفات این حادثه اعلام نشده است و احتمال می رود تعداد کشته ها و زخمی ها بیش از این تعداد باشد.

گزارش خبرگزاری ها حاکی است که این انفجار ساعت شش بامداد روز دوشنبه در پایگاه دریایی فلوراکیس در جنوب این جزیره واقع در دریای مدیترانه به وقوع پیوست و احتمال می رود که علت آن سرایت آتش به جعبه های مهمات باشد.

 

یک کشتی با بار اسلحه

یک مقام وزارت دفاع قبرس که نخواست نامش فاش شود گفته علت این حادثه احتمالا ناشی از یک “آتش سوزی جزئی” بوده که در نزدیکی محل انفجار رخ داده و سپس گسترش پیدا کرده است اما هنوز توضیحی درباره احتمال بروز خرابکاری عمدی یا تصادفی بودن این حادثه ارائه نشده است.

در زمان توقیف کشتی گفته شده بود که این محموله به طور غیرقانونی با کشتی مونچه گرسک، حامل پرچم قبرس، از ایران عازم سوریه بود که پس از چند بار بازرسی توسط ماموران قبرسی، محموله کشف و توقیف شد.

در ماه مارس همان سال، هیات منصوب شده از سوی سازمان ملل متحده اعلام کردکه ارسال این محموله ناقض تحریم تسلیحاتی ایران به عنوان بخشی از تحریم های بین المللی مصوب سال ۲۰۰۷ شورای امنیت علیه برنامه هسته ای این کشور بوده و دولت قبرس حق داشته است از حمل آن جلوگیری کند.

در نتیجه، مقامات قبرسی محموله توقیفی را که ظاهرا حاوی مقادیری مواد منفجره و بمب بود توقیف و انبار کردند و گفته می شود مواد منفجره توقیفی عامل انفجار روز دوشنبه بوده است.

در قطعنامه شورای امنیت، ایران از عرضه، فروش یا انتقال اسلحه و مواد مربوطه به سایر کشورها منع و از کشورهای عضو شورای امنیت خواسته شده است که از حمل و نقل این نوع اقلام جلوگیری کنند.

کاستاس پاپاکاستاس، وزیر دفاع قبرس، در فوریه همان سال گفته بود: “بیش از ۹۰ کانتینر از بار این کشتی حامل مواد خام قابل استفاده برای ساخت مهمات بود که پس از تخلیه در یک انبار نیروی دریایی انبار می شوند.”

 

یک “مصیبت بزرگ”

هنگام کشف این محموله، رسانه های اسرائیلی گفتند که مقصد نهایی تسلیحات و مهمات ارسالی، گروه حماس در غزه و حزب الله لبنان بودند و مقامات اسرائیلی و آمریکایی از دولت قبرس خواستند از حمل آن به سوریه جلوگیری به عمل آورند.

مقامات جمهوری اسلامی اتهام ارسال کمک تسلیحانی برای حماس و حزب الله را رد کردند و تاکید ورزیدند که این کشتی حامل اقلامی بود که به طور رسمی برای دولت سوریه حمل می شد.

مقام های قبرسی در آن زمان اعلام کردند که ارسال این مهمات ناقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل از سوی ایران بوده است.اما حسن قشقاوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران، اتهام ارسال سلاح به غزه با این کشتی را رد کرده بود.

رادیو دولتی قبرس از قول پتروس سالیکیدس، رییس گارد ملی این کشور، این انفجار را “یک مصیبت بزرگ” توصیف کرده است. یک مقام آگاه در وزارت دفاع قبرس که نخواست نامش فاش شود گفته  علت این حادثه احتمالا ناشی از یک آتش سوزی جزئی بوده که در نزدیکی محل انفجار رخ داده و سپس گسترش پیدا کرده است.

به گزارش منابع محلی، در انفجار روز دوشنبه به ساختمان ها و تاسیسات نزدیک محل حادثه خساراتی وارد آمد و یکی از تاسیسات انتقال برق واقع در این محل آسیب دید و برای مدتی، برق بخش هایی از قبرس جنوبی قطع شد.

شرکت مالک این تاسیسات گفته است که برای تامین برق مورد نیاز جزیره، از نیروگاه های کمکی استفاده خواهد کرد اما از ساکنان جزیره خواسته است در مصرف برق صرفه جویی کنند.

رادیو فردا گزارش داده تصاویر پخش شده از این حادثه در یک تلویزیون محلی، خودروهایی را نشان می داد که در حاشیه یک بزرگراه کنار این پایگاه دریایی متوقف شده و به شدت خسارت دیده اند.

 

توقیف کشتی های ایرانی

یکی از افرادی که در زمان انفجار از این پایگاه خارج شده به تلویزیون سی بی سی گفت که هنگام بروز این حادثه، احساس افتادن یک بمب روی خودروی خودرا داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تلویزیون گزارش داده که در جریان انفجار تعداد زیادی مجروح و خسارات زیادی به خانه های روستایی افراد این پایگاه وارد شده است.

پیش از این ارتش اسرائیل هم در آبان ماه 1388 اعلام کرده بود که یک کشتی باربری حامل اسلحه و مهمات ایرانی را در ۱۶۰ کیلومتری سواحل این کشور در دریای مدیترانه ردیابی و توقیف کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات وزارت دفاع اسرائیل گفته بودند این کشتی با پرچم “آنتیگوا” یکی از  جزایر کشور آنتیگوا و باربودا، حرکت می کرد.

مقام های نظامی اسرائیل در آن هنگام از توضیح بیشتر خودداری کردند، اما رسانه های این کشور خبر دادند که کشتی توقیف شده، حامل تعدادی موشک و مهمات دیگر از ایران به مقصد سوریه یا برای حزب الله لبنان بود و به بندر اَشداد در جنوب اسرائیل برده شد.

این کشتی متعلق به یک شرکت قبرسی بوده است. یکی از کارمندان این شرکت حمل و نقل که نخواست هویتش فاش شود به آسوشیتدپرس گفت این کشتی از مصر به قبرس رفته است و سپس به لبنان و ترکیه.