اولین تهدید برای خاورمیانه

نویسنده

» مقاله ای از بوستون گلوب درباره نقش منطقه ای ایران

متیو لی

آمریکا و اسرائیل اعلام کردند که ایران یکی از “بزگترین چالش” ها برای ثبات در منطقه است و بار دیگرتعهد خود را در مورد جلوگیری کردن از تولید سلاح اتمی توسط ایران را بار دیگر یادآوری کرد.

مقامات رسمی آمریکا و اسرائیل بعد از گفتگو در واشنگتن در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که برنامه های اتمی ایران در کنار حمایت های این کشور از گروه های ضد اسرائیلی، نگرانی بزرگی است و آنها متعهد شده اند تا ایران را از دستیابی به سلاح های اتمی بازدارند. این موضوع بخشی از گفتگو های استراتژیک آمریکا و اسرائیل در دیدار های شش ماهه دو کشور بود.

در این بیانیه که با امضای معاون امنیتی وزارت امورخارجه آمریکا، جیمز اشتاینبرگ و معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، دانیل ایالون منتشر شده است، آمده است: “ایران به عدم همکاری با مجامع بین المللی در مورد برنامه های اتمی اش ادامه می دهد و همچنان از گروه های تروریستی حمایت می کند و این نگرانی بزرگی برای دوکشور و همه جامعه بین المللی محسوب می شود.”

در این بیانه آمده است: “تلاش های مستمر مجامع بین المللی در مورد اقدامات ایران از طریق فشار آوردن و گفتگو منجر به تغییر محاسبات استراتژیک ایران و جلوگیری از تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی نشده است.”

اسرائیل، ایران را یک تهدید شوم می داند و آمریکا رهبری تلاش های بین المللی برای فشار آوردن به ایران در مورد برنامه های اتمی اش را دارد. غرب معتقد است که این برنامه ها پوششی است که ایران از آن برای تولید سلاح اتمی استفاده می کند. ایران این گفته را رد می کند و می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

ملاقات روز دوشنبه بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی در حالی صورت می گیرد که گفتگو های صلح اسرائیل و فلسطین به دلیل اینکه اسرائیل قبول نکرد که به محاصره غزه پایان بدهد، متوقف مانده است. دیدار مقامات دو کشور در مورد این موضوع نبود. اگرچه هر دو نماینده گفته اند که کشورهایشان به روند صلح اعراب و اسرائیل متعهد هستند.

دو کشور بار دیگر اعلام کردند که بر تعهدشا ن بر ادامه تلاش برای ایجاد صلح بین اسرائیل و فلسطین و بین اسرائیل سایر همسایگانش پایبند خواهند بود.

 

بوستون گلوب، 18 اکتبر