ایران به دنبال انتقام از خاورمیانه

نویسنده

» مقاله تلگراف درباره مقابله بغداد با تهران

ریچارد اسپنسر

ایاد علاوی با حزب ملی گرای العراقیه برنده انتخابات پارلمانی مارس عراق شد اما به نظر می رسد در نتیجه ائتلاف تحت حمایت ایران، از صحنه قدرت کنار زده شده است. وی پس از دیدار محمود احمدی نژاد از لبنان در هفته گذشته، صدای اعتراض خود را بلند کرد.

احمدی نژاد بر حمایت کشورش از حزب الله، گروه شبه نظامی شیعه لبنانی، در نبرد علیه اسرائیل پافشاری کرد. در عین حال به نظر می رسد ایران به گروه های تروریستی سراسر منطقه و از جمله عراق نیز کمک مالی می کند.

آقای علاوی در مصاحبه با سی ان ان گفت: “ما می دانیم که متأسفانه ایران مشغول دسیسه در منطقه است و سعی می کند از طریق بی ثبات کردن عراق، لبنان و فلسطین، کل منطقه را بی ثبات کند.”

وی گفت: “متأسفانه عراق و در نگاه کلی تر، خاورمیانه، قربانی تروریست هایی شده است که مسلماً از سوی ایران حمایت مالی می شوند و تحت پشتیبانی دولت های متعددی در منطقه هستند.”

آقای علاوی اکنون برای بقای سیاسی خود مبارزه می کند. وی پس از کسب 91 کرسی از 325 کرسی پارلمان، دو کرسی بیشتر از ائتلاف حاکمیت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر فعلی کشور، بر حق خود برای تشکیل دولت جدید پافشاری کرد.

 اما حزب حاکمیت قانون به عنوان بزرگترین گروه شیعه در کشور به سایر احزاب شیعه متوسل شد. این حزب ماه گذشته از ائتلاف با گروه طرفدارصدر، حزب خشونت گرای مخالف ایالات متحده به رهبری روحانی تندرو مقتدی صدر، خبر داد.

طرفداران صدر همواره اعلام کرده اند که تحت نظارت هیچ “نیروی خارجی” قرار ندارند اما آقای صدر اکنون در ایران زندگی می کند و مشغول تحصیل است و مقامات ایران نقش بسیار مؤثری در سازماندهی ائتلاف وی با حزب مالکی برعهده داشتند.

اکنون کافی است آقای مالکی تنها با احزاب شبه مستقل منطقه خودمختار کردنشین توافق کند، احزابی که قبل از انتخابات نیز برای بازگشت به صحنه قدرت حاضر به ائتلاف بودند.

ممکن است سخنان تند و تیز آقای علاوی علیه ایران، در واقع خطاب به کردها باشد.

آنها قبلاً اعلام کرده بودند تنها به دولتی ملحق می شوند که در برگیرنده قومیت های مختلف از جمله نمایندگانی از اقلیت سنی باشد. اغلب سنی ها نیز از حزب العراقیه حمایت می کنند.

از سوی دیگر، ایران خود سرگرم سرکوب جدایی طلبان کرد در امتداد مرزهایش است.

با این حال، آقای علاوی که خود را شیعه می انگارد نزدیکی بسیاری به عربستان سعودی و سایر کشورهای سنی خاورمیانه دارد. این کشورها از قدرت گرفتن ایران نگران هستند.

تلاش های دیپلماتیک آقای احمدی نژاد در ماه های گذشته از طریق تقویت روابط با سوریه و ترکیه و نیز پشتیبانی از حزب الله و حماس سبب به حاشیه رفتن اتحاد کشورهای سنی شده است. 

شاید دیدار اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه از عربستان و دیدار مالکی از ایران در جهت نهایی کردن شرایط رهبری مالکی بر دولت جدید باشد.

عربستان سعودی و سوریه هر دو به مالکی بی اعتماد هستند اما ممکن است با ادامه حکومت وی بر عراق کنار آمده باشند. 

سفیر ایران در عراق اظهارات آقای علاوی را رد کرد.

حسن دانایی فر گفت: “این اظهارات نادرست هستند. وی این اظهارات را در آستانه سفر به سایر کشورها عنوان می کند و همگی بی اساس هستند.”

وی گفت: “این سخنان قدیمی شده اند و این دوستان بارها سخنانی را به زبان آورده اند که هیچکس به آن گوش نمی دهد.”

 

منبع: تلگراف- 18 اکتبر