تقویت موشکی حماس و حزب الله

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از ارسال موشک از تهران

یک فرمانده سپاه پاسداران ایران روز شنبه گفت، حزب‌الله، جنبش نظامی شیعه لبنان، توانایی موشکی خود را شدیدا بالا برده و حالا می‌تواند هر نقطه از خاک اسرائیل را هدف قرار دهد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه گفت، اگر جنگی در بگیرد اسرائیلی‌ها حالا می‌توانند قدرت جدید حزب‌الله را ببینند. وی افزود، حسن اللقیس، فرمانده کشته‌شده حزب‌الله، نقش کلیدی در بالابردن توان نظامی داشت. این بیانات در وب‌سایت سپاه منتشر شده است.

وی گفت: “توانایی حزب‌الله در سال‌های اخیر آن‌قدر بالا رفته که می‌تواند هر هدفی را در سرزمین‌های اشغالی با دقت بالا هدف قرار دهد و نابود کند.” این ادعاها را نمی‌توان ثابت کرد و ایران نیز اغلب در مورد پیشرفت‌های تکنولوژیک ارتش خود ادعاهایی می‌کند که آن‌ها را نیز نمی‌توان ثابت کرد.

اللقیس ماه گذشته در جنوب بیروت ترور شد، که ضربه سنگینی برای حزب‌الله تحت حمایت ایران محسوب می‌شود. فرماندهان ارشد سپاه، از جمله فرمانده نیروی قدس، قاسم سلیمانی، اوایل هفته در مراسم بزرگداشت این فرمانده شرکت کردند.

حزب‌الله گفت: “او یک فرمانده بزرگ، کاردان و بسیار فعال بود که اگر جنگ حزب‌الله و اسرائیل در بگیرد کارهایش مشخص می‌شود. او منابع دفاعی زیادی درست کرد و یکی از مغزهای حزب‌الله در زمینه جنگ الکترونیک بود.”

ترور اللقیس، که رئیس شبکه ارتباطات مخابراتی و متخصص سلاح‌های استراتژیک معرفی می‌شد، نقصان بزرگی برای حزب‌الله محسوب می‌شود. این گروه اسرائیل را مقصر این ترور می‌داند.

اسرائیل اعتقاد دارد به رغم حملات هوایی توسط این کشور در خاک سوریه برای متوقف کردن رسیدن سلاح به لبنان، اللقیس نقش ویژه‌ای در فراهم کردن سلاح، از جمله موشک های دوربرد داشته است.

حزب‌الله بیان نکرده است که چگونه قابلیت موشکی خود را ارتقا بخشیده اما رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که این گروه موشک‌ها را از پایگاه‌هایی در خاک سوریه به لبنان منتقل کرده‌ است.

موشک‌هایی که به لبنان منتقل شده شامل موشک‌های دوربرد اشکاد– دی است که می‌تواند قلب اسرائیل را نشانه رود و همچنین موشک‌های با برد کمتر به نام اسکاد-سی، و موشک‌های با برد متوسط با سوخت جامد “فاتح” و همچنین راکت‌های فجر که هر دو در ایران ساخته می شوند. گزارش شده که موشک‌های ضدهوایی قابل حمل روی شانه‌ نیز در میان سلاح‌ها بوده است.

مقامات آمریکا اعتقاد دارند سلاح بصورت تکه‌تکه از سوریه به لبنان منتقل شده تا با نیروی هوایی اسرائیل مقابله شود.

منبع: واشنگتن‌پست - 10 ژانویه