بازگشت فوری شرکت های بلژیکی به ایران

نویسنده

» تحلیل لا لیبر از تمهیدات اتاق بازرگانی بلژیک

مولدر رافائل

لغو تحریم های اقتصادی نزدیک است. به گفته اتاق بازرگانی بروکسل، “باید عجله کرد”. جهان اقتصادی اغلب سریعتر از جهان سیاسی حرکت می کند. درحالی که اتحادیه اروپا روندی را آغاز کرده تا طی آن تحریم های سنگین اقتصادی اعمال شده علیه ایران را کاهش دهد، شرکت های اروپایی “به صورت گروهی” درحال ورود یا بازگشت به این کشور هستند. به گفته سابین سوتانس، مسؤول تجارت بین الملل در اتاق بازرگانی و صنعتی بروکسل، “همه به ایران خواهند رفت”.

به عنوان مثال، از زمان توافق هسته ای به دست آمده در ژنو در اواخر ماه نوامبر، شرکت های دارویی بزرگ مانند “مرک” یا شرکت فرانسوی “سونافی” تحقیقات خود را درخصوص بازار ایران آغاز کرده اند. در توافق نامه ژنو که میان تهران و گروه ۱+۵ امضاء شده، توقف غنی سازی اورانیوم در قبال لغو بخشی از تحریم های کشورهای غربی پیش بینی شده است. با این حال، این روند ممکن است ماه ها و حتی سال ها به طول انجامد.

این زمان برای شرکت های بلژیکی که به تکاپو افتاده اند بسیار طولانی است. به همین دلیل در نظر است یک هیأت اقتصادی از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ آوریل به تهران و اصفهان [به عنوان سومین شهر این کشور] سفر کند. این سفر توسط اتاق بازرگانی بروکسل سازماندهی شده. ولی هیچ وزیری به ایران نخواهد رفت. اتاق بازرگانی بروکسل انتظار دارد که در حدود ۳۰ شرکت در این رابطه ثبت نام و مشارکت کنند.

 

اولین سفر “پس از سال ها عدم تفاهم”

این سازمان بازرگانی بلژیکی “از ماه ها قبل” در تدارک این سفر است. سابین سوتانس می گوید: “ما منتظر یک نشانه مثبت بودیم. از زمان توافق ژنو درخصوص برنامه هسته ای، همه چیز نشان دهنده آن است که تحریم ها برچیده خواهند شد. البته مشکل بتوان زمان آن را تخمین زد. ولی ما زمان زیادی نداریم. از هم اکنون باید موقعیت را ارزیابی کرد و جزو نفرات اولی بود که وارد ایران می شوند.” به گفته این مسؤول بروکسلی، زمانی که بازار ایران “به طور کامل گشوده شود”، شرکت های بلژیکی باید از قبل در ایران حضور داشته باشند. او در ادامه افزود: “با توجه به رقابت دیگر شرکت های خارجی، اگر این زمان را پیش بینی نکنیم، دیگر خیلی دیر خواهد شد. از هم اکنون باید تمامی تماس های لازم را برقرار ساخت.”

پس می توان گفت که شرکت های بلژیکی به صورت رسمی به ایران بازگشته اند: هیچ گونه سفر مشابهی “طی سال های گذشته” برنامه ریزی نشده. اتاق بازرگانی بروکسل در سایت خود می نویسد: “پس از سال ها عدم تفاهم میان ایران و بقیه کشورهای جهان، مباحثات حاضر نشان می دهد که روابط بازرگانی با ایران به حالت عادی بازخواهند گشت.” این سازمان پتانسیل بازار ایران را [با داشتن ۸۰ میلیون نفر جمعیت] مدنظر قرار داده. او می گوید: “مردم جوان و تحصیلکرده ایران علاقه خاصی به محصولات غربی دارند. به علاوه، این کشور دارای صنایع متنوعی است [فولاد، نساجی، مبلمان، پتروشیمی] و ذخایر انبوهی از آب و نفت دارد.” هدف هیأت بلژیکی به ویژه بخش های دارویی، ساختمان سازی [از هر سه ساختمان در تهران، یک ساختمان درحال ساخت است] و همچنین محصولات مصرفی یا غذایی عمده را شامل می شود.

 

انفجار صادرات بلژیکی

الیزابت وانکرک هوون، نماینده بنیاد سرمایه گذاری و بازرگانی فلاندر در تهران، به بازرگانان بلژیکی توصیه کرده که “صبور” باشند، ولی نسبت به بازار ایران “خوش بین” بمانند. او اخیراً در زمان یک نشست در بروکسل گفت: “تماس برقرار کردن، حتی در بخش هایی که همچنان مشمول تحریم هستند، بسیار حائزاهمیت است.”

درحقیقت، یکی از موانع بزرگ کنونی به بخش بانکی مربوط می شود. اکثر سازمان های بانکی ایرانی مشمول تحریم شده اند و بخش بزرگی از مبادلات تجاری از خارج یا به خارج متوقف شده. ولی این مسایل باعث نشده که صادرات شرکت های بلژیکی به ایران کاهش یابد: طی هفت ماه اول سال ۲۰۱۳، صادرات بلژیک به ایران ۲۷۶ درصد افزایش نشان می دهد. در ماه ژوئن، انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران باعث شد تا “تردد به ایران آسان تر شود”.

منبع: لا لیبر، ۱۱ ژانویه