کمک ده میلیاردی برای بصیرت‌افزایی

نویسنده
حسین محمدی

» اصول‌گرایان علیه یکدیگر سند رو می‌کنند

تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور تعداد نه چندان کمی از اصول‌گرایان برای حضور در این عرصه، باعث شده است که رسانه‌های مختلف اصول‌گرا، اسناد مختلفی علیه یکدیگر منتشر کنند.

در یکی از آخرین نمونه‌ها از این دست، وب‌سایت شبکه ایران – وابسته به موسسه دولتی ایران - اقدام به انتشار اسنادی کرده است که براساس آن ماه‌نامه پنجره – متعلق به علی‌رضا زاکانی – مبلغ پنج میلیارد ریال از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده است. شبکه ایران نوشته که زاکانی “به عنوان صاحب امتیاز نشریه پنجره در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مجموعاً بیش از یک میلیارد تومان از سازمان تبلیغات اسلامی پول” گرفته است. زاکانی دریافت این پول را تکذیب کرد، اما شبکه ایران اقدام به انتشار سندی در این زمینه کرد که واکنش سایت جهان‌نیوز – نزدیک به زاکانی – و هفته‌نامه پنجره را به دنبال داشت.

در بیانیه منتشر شده از سوی هفته‌نامه پنجره آمده است: “سند منتشر شده فاکتور نیست بلکه یک تفاهم نامه میان هفته نامه پنجره و سازمان تبلیغات اسلامی است و صد البته که هر تفاهم نامه ای لزوما به پرداخت تعهدات مندرج در تفاهم نامه منتهی نمی شود، خصوصا تفاهم نامه ای که در قسمت تعهدات آن قید “در صورت رضایت و در حد امکان” آمده باشد… موضوع این قرارداد به علت مشکلات مالی سازمان تبلیغات اسلامی محقق نشد و تفاهم نامه سالبه به انتفای موضوع شد. به همین دلیل هیچ مبلغی تحت عنوان این تفاهم نامه به هفته نامه داده نشده است”.

هم‌زمان مالک شریعتی، عضو شورای سیاست‌گذاری نشریه پنجره، نیز در این زمینه چنین گفت: “مشایی ادعا دارد که ۸ سال کشور را اداره کرده است و در انتخابات ریاست جمهوری با حمایت رئیس جمهور ثبت‌نام کرده‌، ولی متأسفم که تفاوت تفاهم‌نامه همکاری با فاکتور را نمی‌دانند. شبکه ایران دروغی را منتشر کرده است، ولی برای اطلاع مشایی و دوستان رسانه‌ای وی می‌گویم که فاکتور، سند پرداخت است و تفاهم‌نامه، همکاری قبل از اجراست و هیچ مبلغی به جز مبلغ خرید نشریه پنجره که قرارداد آن موجود و قانونی است، از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت نشده است. اگر شبکه ایران سندی ناشی از پرداخت پول خارج از خرید نشریه دارد، آن سند را منتشر کند. ولی این دروغی که امروز منتشر کرده‌اند را ما پیگیری حقوقی می‌کنیم و به دادگاه می‌کشانیم”.

با این حال شبکه ایران، در پاسخ به این سخنان، نوشته است: “جناب زاکانی در جهت سیاسی دلخواه آقای مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هفته نامه ای را که بیش از همه در راستای تخریب دکتر احمدی نژاد و دولت محترم تلاش می کند، منتشر نموده و با تنظیم یک قرارداد بی منطق، با عبارات فریبنده بصیرت افزایی دینی و سیاسی! از جناب خاموشی حمایت مالی طلب می کند… به راستی خوب است جناب خاموشی توضیح بفرمایند که واقعا این هفته نامه وزین که معرف حضور می باشد، چه نسبتی با بصیرت افزایی دینی و سیاسی دارد؟!… سؤال اساسی درباره تزریق مالی یا عدم آن نیست، بلکه سؤال اصلی که حضرات خاموشی و زاکانی موظفند پاسخی قانع کننده برای آن داشته باشند این است که چرا اصولا باید چنین تفاهم نامه ای صوری (به عبارت بهتر فاکتورنگاری) با اغراض سیاسی و در لفافه بصیرت افزایی دینی و ساسی به امضا برسد؟!”

پیش از این رسانه‌های نزدیک به دولت به انتقاد از سازمان تبلیغات اسلامی بابت حمایت از برخی کاندیداهای اصول‌گرایان پرداخته بودند. آن‌ها این سازمان را به حمایت از محمد باقر قالیباف و ائتلاف۱+۲ اصول‌گرایان متهم کرده و نوشته بودند : “اگر امکانات سازمان تبلیغات اسلامی در مسیر تبلیغات ائتلاف ۲+۱ و آقایان ولایتی و قالیباف به کار گرفته شده باشد،‌این امر خلاف قانون،‌شرع، ظلم به نظام و تخریب جایگاه سازمان ارزشمند تبلیغات اسلامی محسوب می شود و باید مسئولان این سازمان نسبت به این موضوع پاسخگو باشند”.

در هفته‌های گذشته اصول‌گرایان اقدام به انتشار اسناد مختلفی علیه یکدیگر کرده‌اند. سایت الف، متعلق به احمد توکلی، با انتشار گزارشی پیرامون فردی که وی را “مفسد اقتصادی” خوانده، به حمایت رحیم‌مشایی و احمدی‌نژآد از وی اشاره کرده و نوشته بود که وی با حمایت این دو نفر اقدام به تقسیط بدهی‌های خود کرده است.

علی‌احمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، هم درباره دولت احمدی‌نژاد گفته بود: “بنده وزیر آموزش و پرورش بودم. یک روز آقای رحیمی معاون حقوقی و مجلس وقت رئیس‌جمهور بدون اطلاع قبلی به دفتر من آمد. من خوشحال شدم که بالاخره کسی از طرف دولت به عضو دولت و وزارتخانه مربوطه سرزده است. بعد از چاق سلامتی‌ها و خوش‌و‌بش‌ها ایشان به من گفت: “پول بده به من تا مجلس را بخرم”. بنده خندیدم و گفتم “منظورتان تعامل با مجلس و حوزه کاری‌تان است؟ بعد از صحبت‌های زیاد رحیمی گفت “نامرد دارم به تو می‌گویم پول بده”. من گفتم اگر پول داشتم که آموزش و پرورش این همه بدهی و مشکل نداشت، بعد هم در قامت این دولت این کارها نمی‌گنجد. رحیمی گفت: “من هماهنگ کردم آمدم سراغ تو”. من هنوز نمی‌خواهم باور کنم که ایشان در این مورد راست گفته باشد”.

پیش از این برخی رسانه‌های اصول‌گرا نوشته بودند که پدر کامران باقری لنکرانی، وزیر علوم اسبق دولت و کاندیدای منصرف جبهه پایداری، از اعضای ساواک بوده و خود وی نیز تابعیت دوگانه آمریکایی دارد.