گزارش

نویسنده
یوسف محمدی

» گزارش جشنواره ی همدان

سخنان نیمه تمام الهام 

فریاد “الله اکبر” در مراسم اختتامیه

بیست وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه همدان درحالی به کار خود پایان داد که امسال یکی از جنجالی ترین تجربه های خود پس از روی کارآمدن دولت کوتا را سپری کرد.تحریم این جشنواره معتبرداخلی از روزهایی شکل گرفت که هنرمندان ودست اندرکاران آن دراعتراض به روی کار آمدن دولت نامشروع احمدی نژاد صحنه فعالیت های میزبانی را ترک کردند. حواشی جشنواره همدان درست از لحظاتی آغاز شد که نبوی (دبیرجشنواره) با استعفای خود ازسمت مدیریتی این فستیوال همه را بهت زده کرد.البته نبوی تا پیش از جشنواره درگفتگو با خبرگزاری های داخلی ایران دلایل استعفای خود را مطرح نکرد.

 

 به این ترتیب بود که خبر استعفای نبوی روی  خروجی  خبرگزاری های ایران قرارگرفت. خبرگزاری ایسنا دراین باره نوشت: “اکبر نبوی از قائم‌مقامی بنیاد سینمایی فارابی و دبیری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان استعفا داده است. نبوی پس از این خبر با تنظیم وانتشار نامه ای به محمدرضا جعفری‌جلوه معاون امورسینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد استعفای خود را اعلام کرد و ودرتوضیح اقدام خود خطاب به وزارت ارشاد نوشت، قصد دارد بعد از برگزاری جشنواره فیلم کودک دلایل خود را برای کناره‌گیری از این مسئولیت مطرح کند. نبوی با پایان یافتن اختتامیه فیلم همدان درگفتگو با برنامه رادیویی کات گفت: “من علی‌رغم مشکلاتی که داشتم دبیری جشنواره کودک را به خاطر کمک به این سینما قبول کردم و به همان دلیلی که دبیری را پذیرفته بودم استعفا دادم.” نبوی درپاسخ به سوال مجری برنامه مذکور درموردمشکلاتش دربرپایی این فستیوال گفت:“شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حضورم ممکن بود به اصل برگزاری جشنواره آسیب جدی بزند و من حاضر نبودم این اتفاق بیفتد. در نتیجه دیدم کناره‌گیری‌ام بهتر است. در واقع مساله اصلی مربوط می‌‌شد به ساختار تشکیلاتی معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی و مشکلات اصلی من در این دو حوزه، که تفسیر آن را بعدا خواهم گفت.»
استعفای نبوی در فاصله تنها 15 روز به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه همدان اتفاق افتاد وبه این ترتیب

مسعوداحمدیان به عنوان دبیرامسال جشنواره برگزیده شود.جشنواره ای که تا چندروز مانده به آغاز کار خبرهای ناخوشیندی دررابطه با آن شنیده می شد.خبرانصراف گروهها و میهمانان خارجی ازحضور درهمدان وتوقیف فیلم هایی همچون “همبازی”به کارگردانی غلام رضا رمضانی وبا بازی حمیدر فرخ نژاد  زمینه های نامطلوب برپایی این جشنواره را نامطلوب تر از قلب کرد.شنیده ها از همدان حاکی از این است که توقیف این فیلم به دلیل فعالیت های فرخ نژاد درحمایت از میرحسین موسوی،کاندیدای ریاست جمهوری بوده است.

بنابراین بیست وسومین جشنواره بین المللی فیلم همدان درحالی آغاز به کار نمود که با استقبال بسیار معدودی روزهای تلخ خود را سپری نمود.این درحالی است که به گفته میزبانان همیشگی این فستیوال  هرساله وبا برپایی این مراسم عده بی شماری از خانواده ها،فرهنگیان وروشنفکران مقیم همدان وشهرستان های اطراف ازآن استقبال می کنند.تحریم مردمی جشنواره تا جایی پیشروی کرد که برخی از سالن های فیلم های بلند هم خالی از تماشاگر به اکران آثار پرداختند.

به گفته حاضرین درجشنواره حضور نیروهای لباتس شخصی درمیان مردم،ونیروهای پلیس امنیتی استان همدان درحومه تجمعات قبل و پس از اکران فیلم ها فضایی دهشتناک را برای تماشاگران به وجودآورده و همین مساله یکی از مهم ترین دلایل عدم استقبال همدانی ها از فیلم های راه یافته به فستیوال بود.

آئین اختتامیه جشنواره هم ساعات شیرینی را سپری نکرد.مراسم پایانی جشنواره با حضور غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی نژاد برگزار شد. دراین برنامه با حضور الهام درپشت تریبون حاضرین شروع به کف زدن وسوت کشیدن نموده و با شعارهای تبلیغاتی رایج در این روزهای ایران او ودولت نامشروع ریاست جمهوری را مورد انتقاد خود قرار دادند. پس از سخنرانی نیمه کاره الهام،رسول صدرعاملی به عنوان یکی از سرشناس ترین میهمانان مدعو برروی صحنه حاضر تا با میهمانان سخنی را به زبان آورد.درحین سخنرانی صدرعاملی برق سالن آمفی تئاتر قطع و به یکباره حاضرین درجلسه با فریاد های “یا حسین،میرحسین”،”الله اکبر”و”میرحسن،میرحسین،حمایتت می کنیم”حمایت خود را ازموسوی بیان کردند.

درگیری های پس از اختتامیه هنرمندان درخیابان حسین نژاد باعده ای از ماموران ولباس شخصی های حاضر در مراسم از جمله ی آخرین اتفاقات این دوره ی جشنواره بود.