یک سردار دیگر در وزارت کشور

نویسنده

وحید ثابتیان

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، سردارعلیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج، کلیدی ترین معاونت وزارت کشور را دراختیار خواهد گرفت تا حضور نیروهای نظامی- امنیتی دراین وزارتخانه سیاسی بیش از پیش افزایش یابد. با حضور افشار درطبقه هفدهم وزارت کشور و به عهده گرفتن ریاست ستاد کل انتخابات، گمانه زنی های نگران کننده ای که درخصوص حضور مستقیم نظامیان درجریان انتخابات حساس مجلس هشتم در خبرهای منعکس شده بود، رنگ واقعیت به خود می گیرد.

وزارت کشور به عنوان سیاسی ترین وزارت خانه دولت، پس ازروی کارآمدن محمود احمدی نژاد وانتصاب مصطفی پورمحمدی به سمت وزیر و حضور محمد باقرذوالقدر به عنوان قائم مقام این وزارتخانه، وهمچنین حضور برخی دیگر ازمقامات نظامی سپاه دررده های اداره کل، عملا به محفل نیروهای نظامی- امنیتی تبدیل شده است.

سردار افشار درحالی درماه های قبل ازانتخابات مجلس هشتم به وزارت کشور می رود که کشوردرآستانه تحریم سوم توسط شورای امنیت سازمان ملل قراردارد، ناآرامی های مدنی از حوزه کارگری گرفته تا زنان ودانشجویان بیشترین مقدار خود را تجربه می کند، تورم وفشاراقتصادی ناشی ازآن موجب نگرانی هایی شده و درنهایت تهدیدهای خارجی ازجمله احتمال مواجهه ایالات متحده با ایران دررسانه های خارجی مطرح می شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه وزارت کشور مسئول برقرار امنیت داخلی وارتباط سیاسی استان های کشوربا مرکز و همچنین مسئول برگزاری انتخابات هاست، حضور افشار درمسند معاونت کشور، پیام نگران کننده ای را با خود دارد. افشار که قبل از رفتن به وزارت کشور، معاونت ستاد کل نیروهای مسلح را به عهده دارد، از ابتدای انقلاب همواره درمسندهای نظامی بوده وهیچگاه درچنین سطحی یک پست سیاسی را تجربه نکرده است.

حضور وی درکنار محمد باقرذولقدربه عنوان یکی ازارشد ترین فرماندهان سپاه، از هم اکنون نگرانی های را از رویکردهای این وزارتخانه دربرخورد با مسائل اجتماعی، امنیتی وسیاسی ایجاد کرده است. درست هنگام دادن رای اعتمادبه مصطفی پورمحمدی درمجلس، عمادافروغ نماینده اصول گرا، از رویکرد های امنیتی درحوزه مسائل اجتماعی انتقاد کرد و نسبت به انتخاب پورمحمدی برای سمت وزارت کشور ابرازتردید جدی نمود. اما بعد ازآن پورمحمدی به جای استفاده از افراد باتجربه درمناصب سیاسی، مهمتربن مشاغل این وزارتخانه را به نیروهای نظامی واگذار کرده است. اززمان حضور پورمحمدی ودوستان امنیتی-اطلاعاتی-نظامی اش دراین وزارتخانه عملا حرکت های اجتماعی و اعتراضات مسالمت آمیزصنفی که درقانون نیز مجاز شمرده شده، با برخورد های شدید مواجه شده است.

افشارهمچنین جانشین مجتبی هاشمی ثمره، از نزدیکترین همراهان محمود احمدی نژاد می شود که خود نیز جانشین علی جنتی فرزند آیت الله جنتی شده بود. هاشمی ثمره که مامور ویژه رییس جمهوری در سفر به کاخ الیزه بوده، طی ماه های گذشته، عملا به دلیل ناآشنایی با حوزه کاری وزارت کشور انتظارات رییس جمهوری را براورده نکرده است وبا توجه به درپیش بودن انتخابات مجلس هفتم ودیگر مسائلی که پیش روی کشور وجود دارد، چنین تغییری نشان از درپیش بودن حوادث مختلفی می کند. حوادثی که به نظر می رسد دولت پیش از درگیر شدن با آن با تغییر مهره های کلیدی دردولت، رویکرد خود را نسبت به آنهامشخص می کند.

معاونت سیاسی وزارت کشور، قلب این وزارتخانه ومرکز ثبات به شمار می رود. به صورت معمول دردولت های قبلی تلاش شده است که تغییرات چندانی درمعاونت سیاسی صورت نگیرد. در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، ابتدا مصطفی تاج زاده سمت معاونت سیاسی این وزارتخانه را به عهده داشت که بعدها جای خود را به مرتضی مبلغ داد. این درحالی است که تنها درطی دو سال گذشته، سه معاون سیاسی در وزارت کشور تغییر پیدا کرده است که با توجه به تغییراتی که هریک ازاین جابجایی دراستان های کشور به همراه می آورد می توان میزان بی نظمی وآشفتگی حاصل از انتصاب یک نظامی جدید را در معاونت سیاسی حدس زد.