کمک های ایران به لبنان باید تأیید شود

نویسنده


afp.jpg


در تابلوهای ورودی روستاهای جنوب لبنان نوشته شده: “اسراییل نابود می کند، ایران از نو می سازد.” این تابلوها در واقع نشان از سرمایه گذاری های اصلی ترین حامی حزب الله شیعه دارد که می خواهد جاده ها و پل های از بین رفته توسط بمب و موشک های اسراییلی را از نو بسازد.

از سواحل مدیترانه در غرب تا دشت های شرقی بقاع، صدها کیلومتر جاده در جنوب و جنوب شرقی لبنان دارد بازسازی می شودد و بیل های مکانیکی و غاطک ها بی وقفه مشغول پر کردن گودال ها، ریختن آسفالت و تعمیر زیرسازی جاده ها هستند. تابلوهایی که در جاده ها و پل ها نصب شده اند حکایت می کنند “کمک مردم ایران به جنوب لبنان”.

یک سال پس از اعلام آتش بس بین نیروهای اسراییل و حزب الله، ایران نیز به مانند دیگر کشورهای منطقه مانند قطر و عربستان سعودی در مسابقه بازسازی جنوب لبنان شرکت کرده و به عنوان حامی اصلی حزب الله از نظر مالی و سیاسی در زمینه بازسازی و مرمت جاده ها، بیمارستان ها، مدارس و پل ها سرمایه گذاری کرده است.

در یک منطقه کوهستانی واقع در جنوب شهر نبطیه، کارگران بیل به دست در خیابان های روستاها کار می کنند. در اینجا نیز می توان تابلوهایی را که از کمک های مالی ایران می گویند دید: “25 مرکز پزشکی، 510 کیلومتر جاده فرعی، 200 پروژه بازسازی زیرساختی، 73 مرکز آموزشی…”

در پایین این تابلوها نیز می توان امضای “کمیته کمک ایران برای بازسازی لبنان” را مشاهده کرد؛ نامی که بر روی اکثر دیوارها، برچسب های روی بولدوزرها و لودرها و همچنین روی کلاه کارگران دیده می شود.

این کمک ها که به هدف بازسازی در این منطقه انجام می شوند، همچنین جنبه تبلیغاتی بسیار بالایی دارند، زیرا آبادانی این منطقه از دهه ها قبل همواره از سوی دولت لبنان فراموش شده است.

ریدا عطویی، مهندس لبنانی و ناظر پروژه، در خصوص کمک های ایران می گوید: “ایران در حال حاضر مشغول ساخت 150 کیلومتر جاده است که 70 روستا و حومه مختلف را به یکدیگر وصل می کند. جمهوری اسلامی برای این منظور دفتری در بیروت افتتاح کرده است.”

این مهندس لبنانی می افزاید: “50 مهندس، 10 ایرانی و 40 لبنانی، بر کارهای انجام شده توسط 20 شرکت لبنانی نظارت دارند.” آقای عطویی همچنین تأیید می کند که این فعالیت ها در هماهنگی کامل با دولت لبنان، به ویژه با وزارت امور اجتماعی انجام می شود.

ولی ایران برخلاف قطر، بودجه پروژه های خود را به طور مستقیم و بدون واسطه دولت بیروت تأمین می کند. هزینه پرداخت شده توسط ایران هنوز مشخص نیست و میزان کلی این کمک ها هرگز از سوی دولت لبنان اعلام نشده است.

یکی از منابع دولتی که نخواست نامش فاش شود به فرانس پرس اظهار داشت: “دولت از وجوه پرداخت شده هیچ گونه اطلاعی ندارد. در چنین شرایطی، برای دولت بسیار مشکل است که واقعیت پروژه های اعلام شده را تأیید کند. ما در تلاشیم ببینیم آیا این پروژه ها واقعاً به تحقق پیوسته اند.”

منبع: فرانس پرس، 25 اوت

مترجم: علی جواهری