چالش هسته‌ای به زیان ما نخواهد بود

نویسنده
حسین محمدی

» خامنه‌ای: غرب به جمهوری‌اسلامی امتیازی نداده است

چند روز پس از پایان مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در قزاقستان، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که غرب در این مذاکرات امتیازی به ایران نداده است. هم‌زمان نماینده جمهوری اسلامی در آژانس خواسته‌های این نهاد بین‌المللی را “غیرقانونی” توصیف کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، پیرامون دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در قزاقستان، گفت: “در این دیدار غربی‌ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود بلکه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند.”

او با اشاره به این‌که “برای سنجش صداقت غربی ها در نشست اخیر با ایران، باید منتظر اجلاس بعدی” بود، گفت که “بهانه تحریم ها به ظاهر موضوع هسته ای است اما علت اصلی آن یک هدف بلندمدتی است که غربی ها به دنبال آن هستند.” او اضافه کرد: “ هدف اصلی تحریم‌ها رودررو قرار دادن مردم با نظام اسلامی بوده است و امید غربی‌ها این بود که با فشار آوردن به مردم آنها در مقابل نظام قرار بگیرند که مراسم ۲۲ بهمن خلاف آن را نشان داد”.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفت که بحث پرونده هسته‌ای ایران یکی از چالش‌های پیش روی “نظام اسلامی” است، اما اضافه کرد که این چالش “به زیان ما نبوده و نخواهد بود.”

دور جدید از مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵هفته گذشته در شهر آلماتی، پایتخت قزاقستان، برگزار شد و در پایان اعلام شد که دو طرف بر سر ادامه مذاکرات فنی در استانبول و مذاکرات هیات های دو طرف در آلماتی به توافق رسیده‌اند. گرچه هنوز دو طرف به طور رسمی پیرامون نتایج مذاکرات اظهارنظر نکرده‌اند، اما گفته می‌شود که با توجه به نتایج مذاکرات، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نخواهد شد.

هم‌زمان علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است که این نهاد بین‌المللی مسوول ناتمام مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی است و گفته که ایران نهایت همکاری را با آژانس انجام داده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، اخیرا اقدام به انتشار سه نامه‌ی علی‌اصغر سلطانیه خطاب به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کرده است. کرده این نهاد را منتشر کرده که در آنها، محتوای گزارش‌های آقای آمانو در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

سلطانیه پیش از این و به دنبال انتخاب مجدد آمانو به سمت مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که دلیل عدم موفقیت در مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “نحوه عملکرد دبیرخانه آژانس و مدیریت از راه دور مذاکرات است.”

وی در نامه‌هایی که خطاب به آمانو نوشته نیز انتقادهایی از وی و آژانس را مطرح کرده است. انتقاد از اصرار آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران، نشت و درز اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی به سیستم‌های جاسوسی غربی و انتقاد از عدم فشار به غرب برای اجرای تعهداتشان در قبال پیمان ان.پی.تی، محورهای سه نامه سلطانیه است.

این نامه‌ها در حالی منتشر شده که یوکیا آمانو، هفته گذشته خواستار آن شده بود که جمهوری اسلامی “امکان دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجموعه نظامی پارچین” را فراهم کند. وی اضافه کرده بود که “فراهم کردن دسترسی به پارچین قدمی مثبت برای نمایش اراده ایران به تعامل با آژانس برای رفع نگرانی‌ها است.” آمانو همچنین گفته که مذاکره با جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ تاکنون پیشرفتی نداشته است. ماه گذشته هیاتی از بازرسان آژانس برای بازرسی از برخی مجموعه‌های مربوط به برنامه هسته‌ای وارد ایران شده بودند، اما به آن‌ها اجازه بازرسی از پارچین داده نشده بود.

عدم پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با واکنش کشورهای غربی هم مواجه شده است. جوزف مک منوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این زمینه گفته است: “باید تأکید کنم که ما تأخیر بیشتر ایران در عمل کردن به تعهداتش در قبال آژانس را نخواهیم پذیرفت و روندهای دیپلماتیک دیگر نمی تواند جای این کار را بگیرد”.

پیش از این جان کری، وزیر امورخارجه جدید آمریکا، هفته گذشته گفته بود که “فرصت ایران برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی این کشور رو به پایان است”. وی همچنین اضافه کرده بود: “این فرصت برای ایرانی‌ها فرا رسیده است که یک پیشنهاد جدی ارائه کنند و من گفته های پیشین رئیس جمهوری و خودم را تکرار می کنم که ما آماده هستیم تا در قالب گروه ۱+۵ و روند مذاکرات، با آنها در رابطه با پیشنهادی جدی که برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود عرضه می کنند، وارد تعامل شویم.”