حمایت آمریکا از ازادی در فضای مجازی

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون درباره هشدار کلینتون به ایران

ماتیو لی

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی سیاسی مهم گفت، محدود کردن اینترنت از خواست عمومی برای انجام اصلاحات دموکراتیک در خاورمیانه و سایر نقاط جلوگیری نخواهد کرد و دولت اوباما آماده است به مخالفان در دور زدن محدودیت های فضای مجازی در جهت ترویج حقوق بشر و دموکراسی در کشورهای سرکوبگر کمک کند.

کلینتون در اظهارات روز سه شنبه در دانشگاه جورج واشنگتن، رژیم های استبدادی در ایران، خاورمیانه و سایر نقاط را به چالش کشید و گفت آنها یا باید به آزادی آنلاین و درخواست های مخالفان اینترنتی تن بدهند و یا خود را در معرض سرنگونی در نتیجه طوفان نا آرامی ها قرار دهند. کلینتون گفت هیچ “فرمول نرم افزاری” برای پایان دادن به سرکوب آنلاین وجود ندارد اما در عین حال وعده داد آمریکا از پایان دادن به محدودیت های اینترنتی، که استفاده از آن در بحبوجه اعتراضات برای انجام تغییر همه گیر شد، حمایت خواهد کرد.

کلینتون در متنی که دوشنبه شب از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، اعلام کرد: “هیچ راه حل فوری برای تلاش در برابر سرکوب اینترنتی وجود ندارد. هیج نرم افزاری برای آن وجود ندارد. به همین دلیل، ما یک رویکرد فراگیر و مبتکرانه در پیش گرفته ایم، رویکردی که با دیپلملسی ما در قبال تکنولوژی، توزیع ایمن ابزارهای شبکه و حمایت مستقیم از کسانی که در خط مقدم قرار دارند، مطابقت دارد.”

مقامات آمریکایی گفتند یکی از اجزای مهم این رویکرد، کمک به رهبران مدنی، دانشجویان و فعالان حقوق بشر در غلبه بر کنترل های دولتی علیه اینترنت برای ارسال پیامشان خواهد بود.

اظهارات کلینتون، دومین سخنرانی مهم وی در خصوص آزادی اینترنتی از زمان در اختیار گرفتن پست وزارت خارجه آمریکا، در حالی ایراد می شود که اعتراضات در سراسر خاورمیانه از یمن، سوریه، ایران گرفته تا اردن، برای سازماندهی راهپیمایی های ضد دولتی به ابزارهای آنلاین نظیر تویتر، فیس بوک و یوتیوب متوسل شده اند. دو رئیس جمهور مستبد کهنه کار عرب، زین العابدین بن علی از تونس و حسنی مبارک از مصر، در ماه گذشته از قدرت برکنار شدند.

وی گفت: «تاریخ به ما نشان داد سرکوب بذر انقلاب را می پاشد. کسانی که آزادی اینترنتی را سرکوب می کنند، ممکن است بتوانند پیامدهای اعتراضت مردمی را برای مدتی به تعویق بیاندازند، اما این وضع تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد.»

کشورهایی که در جریان درخواست مردم برای انجام تغییر با نا آرامی روبرو شده اند، سعی کردند با درجات مختلف و از طریق مسدود کردن وب سایت های رسانه های اجتماعی و با محدود کردن دسترسی به خدمات اینترنتی، مخالفان را مهار کنند. اما کلینتون می گوید دولت هایی که وب سایت های مخالفان، وبلاگ های فعالان و خروجی های خبری را تعطیل می کنند، خود را در معرض خطر قرار می دهند.

او گفت: “ما متقاعد شده ایم که اینترنت آزاد در درازمدت به تثبیت صلح، پیشرفت و رشد کمک می کند. عکس آن هم درست است.”

کلینتون گفت اینترنت نه خوب است و نه بد، نه نیرویی برای آزادسازی و نه سرکوب است. وی گفت اینترنت مجموعه آن چیزی است که کاربران از آن می سازند.

وی گفت: “آنچه مهم است، این است که کاربران آنلاین چه کاری در فضای اینترنت انجام می دهند و چه اصولی باید ما را برای کنار هم قرار گرفتن در فضای مجازی راهنمایی کند. این سؤال روز به روز مهم تر می شود.”

منبع: شیکاگو تریبون- 15 فوریه 2011