استقبال ایران از طرح سوئیس

نویسنده

ahmadinejad463.jpg

سینا حسینی

همزمان با استقبال منوچهر متکی از طرح پیشنهادی سویس در مورد پرونده هسته ای، محمود احمدی نژاد دیروز به قدرت های جهانی گفت که می توانند آنقدر در مورد پرونده هسته ای ایران قطعنامه صادر کنند تا خسته شوند.

رییس‌جمهور در جریان یک سخنرانی در کرمان اظهار داشت: “ چند قدرت[هسته ای] … ناراحتند که یک کشور دیگر آمده و قصد ورود به جمع آن‌ها را دارد. آنها می‌دانند اگر ایران از این قله عبور کند بلامنازع خواهد شد و الگوی قطعی ملت‌ها می‌شود.” وی افزود: “ ما باید بتوانیم از این گردنه عبور کنیم. آنها برای جلوگیری از این کار پی در پی می‌خواهند قطعنامه صادر کنند. من به آنها می‌گویم این‌قدر قطعنامه صادر کنید تا خسته شوید.”

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: “در مقطعی آنها از ما خواستند که تنها دو روز در حرکت‌مان وقفه بیندازیم و به التماس افتادند، چون می‌خواستند وقتی ما این وقفه را ایجاد کردیم با استفاده از شبکه‌های داخلی و خارجی خود موج راه بیندازند و اجازه ندهند دیگر فعالیت‌های خود را شروع کنیم. “

ریس قوه مجریه همچنین با تاکید بر امکان پذیر بودن مذاکره جمهوری اسلامی با همه کشور های دنیا به جز اسراییل، که اشاره ای مجدد به امکان مذاکره با ایالات متحده محسوب تعبیر شده است، خاطرنشان کرد: “ما با همه غیر از رژیم اشغالگر مذاکره می‌کنیم. اخیرا گفتند بیایید درباره‌ی مسائل عراق مذاکره کنیم، ما هم قبول کردیم چون ایران امروز «دیگر» در موضع ضعف نیست.”

سخن احمدی نژاد در مورد مذاکره اخیر بر سر مسائل عراق، در شرایطی عنوان می شود که منوچهر متکی، به تازگی بدون مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا در جریان اجلاس شرم الشیخ، مذاکره ای که آمریکایی ها برای انجام آن اعلام آمادگی کرده بودند، راهی تهران شد.

شرکت متکی در اجلاس شرم الشیخ مصر در مورد امنیت عراق پس از آن صورت گرفت که ظاهرا علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، تا آخرین لحظات از شرکت هیات ایرانی در اجلاس شرم‌الشیخ مطلع نبوده و سرانجام این خبر را روز یکشنبه گذشته در فرودگاه بغداد از زبان یک خبرنگار عراقی دریافت کرده است. روزنامه قدس ماجرا را چنین حکایت کرده است: “لاریجانی که برای گفت‌وگو با مقامات عراقی به بغداد رفته بود، در فرودگاه بغداد شرط شرکت ایران در اجلاس شرم‌الشیخ را آزاد شدن 5 دیپلمات ایرانی اربیل که توسط آمریکایی‌ها دستگیر شده‌اند، دانست. در این زمان یکی از خبرنگاران حاضر در فرودگاه بغداد، توجه لاریجانی را به خبر فوری منتشر شده در تهران و بغداد جلب کرد: در پی درخواست تلفنی نخست‌وزیر عراق از دکتر احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ، ایران اعلام کرد در این کنفرانس شرکت خواهد کرد. در پی طرح این خبر توسط خبرنگار عراقی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان، موضوع را عوض کرد و تا پایان سفر خود به عراق، هیچ مصاحبه‌ای درباره حضور ایران در شرم‌الشیخ یا آزادی دیپلمات‌های در بند ایرانی در عراق نکرد.” قدس افزوده: “ نزدیکان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وضعیت دکتر لاریجانی هنگام بازگشت از عراق را ناراحت توصیف کرده‌اند.”

در واکنشی جداگانه، منوچهر متکی، که با نماینده سوئیس در کنفرانس بین المللی شرم الشیخ در مصر دیدار و گفتگو کرده بود، دیروز از پیشنهاد دولت برن برای ادامه گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران استقبال کرد. اگرچه محتوای این پیشنهاد رسما اعلام نشده، اما به گزارش رویترز، سوئیس به ایران پیشنهاد تعلیق هم زمان غنی سازی و تحریم های سازمان ملل علیه ایران را داده است.

به گفته دیپلمات های غربی پیشنهاد سوئیس در اواخر ماه آوریل در دیدار علی لاریجانی، مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است.