احتمال بازداشت های دیگر در تیم سابق هسته ای

نویسنده

mosavian463.jpg

نادر یوسفی

دادستان تهران اعلام کرد حسین موسویان دیپلمات و مداکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد. در همین حال چند سایت نزدیک به دولت با انتشار اظهارات محمود احمدی نژاد در یک جلسه خصوصی، اعضای تیم سابق مذاکره کننده حکومت ایران در پرونده هسته ای را به خیانت متهم کردند. این سایت ها از احتمال بازداشت برخی از دیگر اعضای تیم هسته ای در زمان ریاست حسن روحانی بر شورای عالی امنیت ملی خبر دادند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز شنبه به خبرگزاری ها گفت: “وزارت اطلاعات مسوول رسیدگی به اتهامات حسین موسویان یک عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران است”. سعید مرتضوی با تایید دستگیری موسویان، از اعلام اتهامی که موجب بازداشت دیپلمات سابق هسته ای شد خودداری کرد و در جواب خبرنگاران گفت: “ بیان اتهامات افراد و مطالبی که موجب بازداشت می‌شود به تکمیل تحقیقات و صدور رای قطعی موکول می‌شود که ما هم به تبعیت از قانون، بیان اتهامات را به بعد از تکمیل تحقیقات موکول می‌کنیم”.

مرتضوی در پاسخ به این سئوال که آیا پرونده موسویان را وزارت اطلاعات بررسی می‌کند، گفت: “ موسویان در حال حاضر تحویل زندان است و نهادی که در رابطه با اتهامات ایشان فعالیت می‌کند، وزارت اطلاعات است. متهمی که قرار باشد قراری برایش صادر شود، اگر بنا باشد بازداشت شود، تحویل زندان می‌شود”.

خبرگزاری فارس: جاسوسی

تقریبا همزمان با خودداری دادستان تهران از اعلام اتهام حسین موسویان، خبرگزاری فارس به نقل از یک “منبع موثق” اتهام معاون پژوهش بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام را جاسوسی عنوان کرد و گزارش داد: “تحقیقات از موسویان به اتهام جاسوسی همچنان ادامه دارد”.

یک منبع موثق و بدون نامی که در ارتباط با پرونده موسویان اخباری اختصاصی در اختیار این خبرگزاری قرار می دهد با اشاره به آخرین وضعیت این عضو ارشد تیم مذاکره کننده سابق هسته‌ای و معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “ایشان در حال حاضر در بند مربوط به وزارت اطلاعات زندان اوین [بند 209] بازداشت است و تحقیقات و بازجویی در مورد وی ادامه دارد”.

این منبع به فارس گفت: “اتهام ایشان جاسوسی در مورد مسائل هسته‌ای است و به همین دلیل پرونده وی در دادسرای انقلاب زیر نظر مستقیم حداد معاون امنیت دادستان تهران مفتوح است”.

در خصوص احتمال آزادی موسویان با صدور قرار وثیقه نیز این خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی گزارش داد: “تا به این لحظه قراری در این خصوص صادر نشده و ایشان کماکان دربازداشت به سر می‌برد”. خبرگزاری فارس چهارشنبه گذشته نیز خبر داده بود که تحقیقات مقدماتی از موسویان که” احتمالاً در خصوص مسائل هسته‌ای با خارجی‌ها یکسری تبادل اطلاعات داشته” آغاز شده است.

کمیسیون امنیت ملی مجلس

در همین حال نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از بررسی موضوع بازداشت موسویان در جلسه روز یکشنبه‌ این کمیسیون خبر داد.

محمدنبی رودکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، علت طرح این موضوع را سئوالاتی خواند که از طرف مسوولان، مردم و رسانه‌ها طرح می‌شود. وی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار است آخرین وضعیت و علت بازداشت موسویان را مورد بررسی قرار دهد، گفت: “علت بازداشت مسائل امنیتی و حتی مسائل اقتصادی عنوان شده، در صورتی که نمی‌توان با گمانه‌زنی آبروی اشخاص را ریخت یا در اذهان عمومی مردم محکوم کرد”.

به گفته‌ نماینده‌ مردم شیراز در مجلس موضوع موسویان در دستگاه‌های امنیتی و قضایی در حال بررسی است و مردم باید منتظر نتیجه بررسی دستگاه‌های امنیتی و قضایی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باشند.

احتمال بازداشت بقیه

در کنار انتشار اخبار رسمی قطره ای در مورد بازداشت حسین موسویان، در دو روز اخیر سایت های نزدیک به دولت اظهاراتی را به نقل از محمود احمدی نژاد در یک جلسه خصوصی منتشر کردند.

سایت الف نزدیک به احمد توکلی و سایت عدل روم همزمان گزارش دادند: “چندی پیش احمدی نژاد در جلسه ای خصوصی خطاب به شرکت کنندگان چنین عنوان نمودند که در خصوص پرونده هسته ای به اطلاعات جدیدی دست یافته ایم که غیر قابل باور است”. به نوشته این سایت ها وی در این جلسه از “خیانت برخی از مسوولین پرونده هسته ای و ارتباط ایشان با بیگانگان خبر دادند و عنوان نمودند که در حال حاضر پرونده این افراد در دست بررسی است و بعد از تکمیل اطلاعات اقدامات مقتضی به عمل خواهد آمد”.

مهمترین بخش خبر انتشار یافته توسط سایت های نزدیک به دولت آنجائی است که می نویسند: “رئیس جمهور در این جلسه، منشا اطلاعات دریافتی در خصوص این ماجرا را از خارج از کشور ذکر کردند که در ادامه این مساله، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور به سرنخ های جدید دست یافته و موضوع را دنبال کرده اند”.

این دو سایت در ادامه خبر دادند: “با توجه به اظهارات رئیس جمهور در این خصوص، احتمال دستگیری تعداد دیگری از افراد مرتبط با پرونده هسته ای ایران در دوران دولت قبلی و ریاست شیخ حسن روحانی بر پرونده هسته ای وجود دارد”.

دیپلمات بی دفاع؟

با گذشت یک هفته از بازداشت حسین موسویان معاون پژوهش بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجمع از هرگونه اظهار نظری در خصوص بازداشت وی خودداری می کند.

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران بعد از بازگشت از عراق از دلیل بازداشت حسین موسویان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت این موضوع در حوزه مسئولیتش نیست و مربوط به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است.

در این حال علی اکبر صالحی که در دو سال اول مذاکرات هسته ای و همزمان با عضویت موسویان در تیم مذاکره کننده هسته ای سابق، نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی هسته ای را بر عهده داشت و در حال حاضر معاون سازمان کنفرانس اسلامی است، در گفتگو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه جایگزینی وی در سال 83 برکناری نبود، از تیم هسته ای سابق دفاع کرد و گفت: “‌مذاکراتی که تا به حال انجام گرفته، هوشمندانه بوده است. در هر دو دوره مدیریت پرونده هسته‌یی توسط دکتر روحانی و دکتر لاریجانی سعی بر اداره‌ هوشمندانه‌ مساله‌ بوده است و اتفاقا فکر می‌کنم در هر دو دوره افرادی انتخاب شده‌اند که توانستند با تدبیر و هوشمندی کار را دنبال کنند”.

برخی از روزنامه های تهران روز پنج شنبه احتمال دادند که انتصاب روح الله حسینیان به مشاورت امنیتی احمدی نژاد با دستگیری موسویان بی ارتباط نباشد.