کردستان عراق اتاق عملیات موساد؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حمله رسانه‌های تهران به بارزانی

یک روز پس از آنکه وبسایت‌های اصولگرا خبر از دستگیری برخی از عوامل ترور کار‌شناسان هسته‌ای جمهوری اسلامی در کردستان عراق دادند، روزنامه‌ نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ‌تیتر اول خود از اقلیم کردستان به عنوان “پایگاه عملیاتی موساد” نام برد و رجانیوز (نزدیک به مصباح یزدی و جبهه پایداری) مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان را به راه اندازی جاسوس‌خانه‌ متهم کرد.

طرح اینگونه اتهامات در رسانه‌های حکومتی بعد از اطلاعیه و اظهارات وزیر اطلاعات در مورد بازداشت دست کم ۲۰ نفر در پیوند با ترور دانشمندان هسته‌ای در داخل و خارج از کشور شدت گرفته است. حیدر مصلحی چند روز پیش گفته بود بخشی از اطلاعات بازداشت این افراد در خارج کشور و از جمله یک “اقلیم مجاور” به دست آمده است.

 

“مرکز صدور تروریسم”

 روزنامه ملت ما، با ارائه تحلیلی که در صفحه اول شماره روز دوشنبه، ۵ تیر، منتشر شده نوشته است هر چند “سازمان جاسوسی- نظامی موساد” به عنوان عامل اصلی ترور دانشمندان هسته‌ای معرفی شده، اما همواره نحوه حضور آن‌ها در خاک ایران از مسائل “بحث‌برانگیز در میان عوام و خواص” بوده است.

در ادامه این مطلب آمده: “برخی با ارایه این تحلیل که آذربایجان محل آموزش و برنامه‌ریزی موساد برای انجام عملیات در خاک ایران است نظریات خود را ارائه دادند اما هرگز این ادعا، با مستندات دقیقی همراه نشد تا این پرسش همچنان باقی بماند که جاسوس‌های تروریست از کدام مرز جغرافیایی وارد ایران شده و در چه محلی آموزش‌های لازم را برای انجام عملیات ضدایرانی دیده‌اند.”

 این سئوال را حیدر مصلحی چند روز پیش به صورت تلویحی پاسخ داد. اگرچه به نوشته روزنامه ملت ما “با اظهارات وزیر اطلاعات بازهم کشور آذربایجان مورد توجه قرار گرفت، اما بررسی‌ها نشان داد که باید اصل قضیه را در جای دیگری جست‌وجو کرد؛ اقلیم کردستان.”

حیدر مصلحی هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری‌های رسمی گفته بود: “رژیم اشغالگر قدس از خاک یک اقلیم مجاور خاک ما حداکثر بهره‌برداری را کرده است، حتی در آنجا پایگاه آموزش تروریستی و پادگان نظامی در اختیار دارد.”

 مصلحی توضیح دیگری در مورد این “ اقلیم مجاور” نداده بود، اما با توجه به تنش ماه‌های اخیر میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی بر سر حضور اسرائیل در منطقه، برخی احتمال دادند منظور وزیر اطلاعات، حکومت اقلیم کردستان عراق باشد.

اینک روزنامه نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت اعلام کرده است”ستاد عملیاتی مشترک امریکا، انگلستان و رژیم اشغالگر قدس در همان‌جا مستقر است ‌وعلیه کشور ما سناریوهایی را طراحی و اجرا می‌کند. البته یقین داریم که این وضع با اطلاع و با اجازه دولت این کشور نیست.”

نویسنده این مطلب اتهامات مطرح شده را “ادعاهای جمهوری اسلامی” خوانده و تاکید کرده برای اثبات آن‌ها “بدون شک شواهدی موجود است”.

همزمان سایت رجا نیوز، در مطلبی جداگانه با عنوان “کردستان عراق یا مرکز صدور تروریسم به ایران” ادعاهای حسن رحیم‌پور ازغدی، از همکاران حسین شریعتمداری مبنی براینکه گروهی ساکن در کردستان عراق قصد داشته‌اند او را ترور کنند، منتشر کرده است.

این سایت اصولگرا نیز مدعی شده که بعد از دستگیری عاملان ترور کار‌شناسان هسته‌ای ایران مشخص شد که برخی از آن‌ها در کردستان عراق از سوی “شبکه‌های تروریستی آموزش نظامی دیده‌اند.”

سایت فردا نیوز، از دیگر سایت‌های جمهوری اسلامی نیز در مطلب جداگانه‌ای با اشاره دوباره به فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در کردستان عراق نوشته است: “بی‌شک این جاسوس‌خانه‌ای که بارزانی در کردستان عراق به راه انداخته امری نیست که بتوان با تحلیلی گذرا از آن گذشت.”

تاکنون چند تن از کار‌شناسان هسته‌ای جمهوری‌اسلامی و یا افراد مرتبط با این برنامه٬ توسط افراد نا‌شناس به قتل رسیده‌اند. مقامات جمهوری‌اسلامی این ترور‌ها را به اسراییل و غرب نسبت می‌دهند. برخی رسانه‌های غربی، سازمان امنیت اسراییل٬ موساد را متهم به دست داشتن در ترور‌ها کرده و گفته اند این سازمان از کمک‌های سازمان مجاهدین خلق نیز در این زمینه استفاده کرده است.

 

تنش در روابط اقلیم و جمهوری اسلامی؟

حکومت اقلیم کردستان عراق دارای روابط حسنه‌ای با جمهوری اسلامی است اما طی ماه‌های گذشته موضوع فعالیت اسرائیل در این اقلیم تنش‌هایی را میان دو طرف به وجود آورده است.

حکومت اقلیم چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای از آنچه “اظهارات برخی از مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر فعالیت دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی دولت اسرائیل” در این اقلیم خوانده شده بود، بشدت انتقاد کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست برای “طرح ادعاهای بی‌اساس، حدود تعیین کنند”.

بیانیه‌ای که اخیرا سایت رجا نیوز در مورد آن نوشته است نشان می‌دهد کردستان عراق در همجواری جمهوری اسلامی “عملا به منطقه آموزشی و عملیاتی مورد نظر رژیم صهیونیستی” تبدیل شده است.

مقامات جمهوری اسلامی در سالهای گذشته بار‌ها گفته‌اند که کردستان عراق به مقامات اسرائیلی اجازه داده است که در این اقلیم علیه منافع ایران فعالیت داشته باشند. بیانیه اخیر هم به نظر می‌رسد واکنشی باشد به تازه‌ترین اظهارات سرکنسول جمهوری اسلامی در اربیل، که بار دیگر اتهامات گذشته را تکرار کرده است.

در بیانیه‌ای که حکومت اقلیم کردستان عراق روز شنبه، ‌۲۳ اردیبهشت امسال منتشر کرد با یادآوری اتهامات جمهوری اسلامی در ارتباط با فعالیت جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل در این اقلیم وجود هر نوع مرکز و فعالیتی در این حوزه تکذیب شد.

مقامات اقلیم بار‌ها اظهارات مسئولان مختلف جمهوری اسلامی را در این زمینه تکذیب کرده‌اند، اما این اولین بار بود که به صورت رسمی و در چنین سطحی به این اتهامات پاسخ می‌دادند.

در فروردین ماه عظیم حسینی، سرکنسول جمهوری اسلامی در اربیل برای چندمین بار از وجود رابطه میان اسرائیل و برخی جریانات سیاسی اقلیم کردستان خبر داد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اوایل اردیبهشت ماه در گفتگو با شبکه العالم، به جمهوری آذربایجان و منطقه کردستان عراق توصیه کرد از فعالیت و تحرکات جاسوسان رژیم اسرائیل در خاک خود جلوگیری کنند.

حکومت اقلیم کردستان عراق به دور جدید اتهامات جمهوری اسلامی در مورد حضور اسرائیل واکنشی نشان نداده است. اما رسانه‌های این منطقه هفته گذشته با انتشار خبر ناپدید شدن یک روزنامه نگار ایرانی در سلیمانیه، تردید‌هایی را مبنی بر ربوده شدن وی توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی مطرح کردند.

مولود افند، سردبیر مجله “اسرائیل ـ کرد” از حدود ۱۵ روز قبل در کردستان عراق ناپدید شده است. اخبار روشنی در مورد وضعیت وی در دست نیست، اما اظهارات متناقض حامیان نشر این مجله در کنار بی‌اطلاعی حکومت اقلیم و ادعای رسانه‌های جمهوری اسلامی باعث نگرانی‌های جدی پیرامون سرنوشت این روزنامه نگارشده است.

هفته گذشته سازمان گزارش‌گران بدون مرز، از سازمان‌های مدافع آزادی بیان در اطلاعیه ای نسبت به سرنوشت آقای افند ابراز نگرانی کرد.