ایران و اسرائیل؛ بهانه‌ای تازه برای رویارویی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تکذیب دخالت جمهوری اسلامی در ترورهای هند و گرجستان

سخنگوی وزارت امور خارجه هر گونه دست داشتن در سوءقصد به جان دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان را تکذیب کرد و گفت به نظر می‌رسد طرح این اتهامات با هدف مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

پیش از اظهارات رامین میهمانپرست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جمهوری اسلامی را مسئول بمبگذاری علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان دانسته بود؛اما دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادعای نخست وزیر اسرائیل را “یاوه گویی” و تابعی از “انزجار ملت‌ها” توصیف کرده اند.

رویارویی لفظی مقامات اسرائیل و جمهوری اسلامی بعد از ترور مصطفی احمدی روشن، فرد مرتبط با تاسیسات غنی سازی اورانیوم شدت گرفته و جمهوری اسلامی، اسرائیل را به دست داشتن در این ترور متهم کرده است.

بنا بر گزارش‌ها شباهت‌هایی در روش ترور احمدی روشن و حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی وجود دارد؛ موضوعی که باعث شده برخی از وبسایت‌های حکومتی دولت بنیامین نتانیاهو را به دست داشتن در سوءقصدهای روز دوشنبه متهم کنند.

 

“همیشه دروغ می گویند”

روز دوشنبه، ۲۴ بهمن، بر اثر انفجار در یک خودرو متعلق به سفارت اسرائیل در دهلی پایتخت هند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی مجروح شد.

در ویدیویی که در تلویزیون هند منتشر شده، یک اتومبیل مقابل سفارت اسرائیل در پایتخت این کشور در حال سوختن است.

بنا بر گزارش ها، سفارت اسرائیل در مرکز دهلی که حادثه انفجار در آنجا روی داده است، تحت کنترل شدید امنیتی قرار دارد.

همزمان با این حادثه، مسئولان اسرائیلی در گرجستان از یک تلاش ناموفق برای انفجار خودروی یک دیپلمات این کشور در شهر تفلیس خبر دادند.

به گفته مقامات گرجستان آن‌ها توانسته‌اند مواد منفجره‌ای را که به زیرخودروی دیپلمات اسرائیلی چسبانده شده بود خنثی کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، گفته است که جمهوری اسلامی به صورت غیر مستقیم و از طریق مهره‌ها و ابزارهای خود در این حمله‌ها دست دارد. وزیر خارجه آمریکا هم با محکوم کردن این حملات آنرا عملی “بزدلانه” خوانده است.

اما رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه هر گونه اتهامی را مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل در هند و گرجستان “بی‌اساس” خواند.

میهمانپرست در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: “ما هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم و دنیا نیز آگاه است که ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است.”

پیش از سخنگوی وزارت امور خارجه، سید مهدی نبی‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی در هند نیز این اتهام را “قویا” تکذیب کرده و گفته بود: “این اتهامات مثل همیشه غیرواقعی و دروغ است.”

در همین حال، نتانیاهو گفته است جمهوری اسلامی در صدر کشورهای “حامی تروریسم” قرار دارد و موجی از صدور ترور را آغاز کرده است؛ در مقابل، رسانه‌های دولتی از جمله خبرگزاری ایرنا از اسرائیل به عنوان “بزرگ‌ترین تروریسم دولتی دردنیا” یاد کرده‌اند.

 عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی اسرائیل گفته: “این ادعای نتانیاهو یک حرف یاوه و بیهوده است که آن را برای فرار به جلو مطرح کرده است.”

جواد جهانگیرزاده، دیگر عضو این کمیسیون هم با رد این اتهامات به خبرگزاری مهر گفته است: “انفجار‌ها یا کار خود صهیونیست‌ها است یا کار گروه‌های منزجر از رژیم صهیونیستی.”

تا کنون هیچ گروه یا شخصی مسئولیت حمله و سوءقصد به جان دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان را به عهده نگرفته است.

 

حمله به دیپلمات ها و ترور احمدی روشن

بر اساس گزارش ها بمبگذاری در خودرو دیپلمات اسرائیلی در دهلی پایتخت هند، شباهت‌هایی با زنجیره ترور‌های افراد مرتبط با انرژی هسته‌ای دارد که در آخرین نمونه آن یک مقام مرتبط با تاسیسات غنی سازی ایران به همراه راننده و محافظش کشته شدند.

مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله، که از او به عنوان معاون بازرگانی تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز نام برده می‌شود، صبح روز چهارشنبه ۲۱ دی بر اثر انفجار بمبی که به اتومبیل او چسبانده شده بود، به قتل رسید.

وبسایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یادداشتی تحلیلی به قلم یک فرد ناشناس نوشته: “سناریو بدین گونه طراحی شده است که از شباهت این عملیات با عملیات ترور دانشمندان ایرانی چنین نتیجه گرفته شود که این عملیات انتقام ایران از صهیونیست‌ها به روش خودشان بوده است.”

به گفته یادداشت نویس تابناک، متهم کردن جمهوری اسلامی به راحتی می‌تواند به “فضا سازی رسانه‌ای علیه ایران” دامن بزند.

در این یادداشت، طرح اتهام اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با موضوع “طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن” ارزیابی شده که به نظر نویسنده، آمریکا در اجرای آن موفق نبوده است.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در ترور دیپلمات‌های سایر کشور‌ها در خارج از ایران می‌شود.

مقام‌های قضایی آمریکا چند ماه پیش، از بازداشت یک آمریکایی ایرانی‌تبار مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران خبر دادند که به گفته آن‌ها قصد داشته با اجیر کردن آدم‌کش‌های حرفه‌ای، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشد.

آمریکایی‌ها درباره مستندات خود به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان گزارشی ارائه کردند و عربستان سعودی نیز رسما در این خصوص از ایران به سازمان ملل شکایت کرد. مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی قویا این اتهام‌ها را رد کرده‌ و آن را “توطئه” علیه ایران نامیده اند.

از زمان طرح “توطئه ترور” از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تنش‌ها میان ایران و غرب شدت گرفته، تاجایی که از هفته‌ها پیش حتی موضوع احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران مطرح شده و دو طرف در این زمینه یکدیگر را تهدید کرده‌اند.