دستگیری ها در تعاون ناجا

نویسنده
نازنین کامدار

» احمدی مقدم کجاست؟

یک هفته پس از تکذیب بازداشت سردار احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی از سوی محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه و طرح این ادعا که هیچ پرونده فسادی در نیروی انتظامی کشف نشده، دیروز سردار منتظر المهدی، فرمانده اجتماعی ناجا از بازداشت چند مقام بنیاد تعاون نیروی انتظامی به دلیل فساد اقتصادی خبر داد؛خبری که

 شایعه بازجویی و بازداشت کوتاه مدت احمدی مقدم و همکاری فرزند محمدباقر قالیباف با این باند را تقویت کرده است.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، سردار منتظر المهدی گفته است: “در شرکت های زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجا انحراف هایی وجود داشته که در سال ۹۲ این انحراف های مالی برای فرمانده وقت محرز شد و در سال ۹۳ به دستور فرمانده وقت ناجا شخصا پرونده قضایی برای پیگیری متخلفان در دستگاه قضا تشکیل شد. در این پرونده هنوز بررسی های تکمیلی ادامه دارد و تاکنون چندین نفر نیز به عنوان مطلع برای بازجویی دستگیر شده‌اند”.

او همچنین به فروش نفت توسط نیروی انتظامی هم اشاره کرده و گفته است: “در سال ۹۲ جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، رئیس خزانه داری و رئیس بانک مرکزی و همچنین دکتر نوبخت و چند نفر از فرماندهان ناجا برگزار شد. در این جلسه، فروش محموله نفتی توسط نیروی انتظامی به عنوان محلی برای حل کسری حقوق و بودجه ناجا مورد بحث و پیگیری قرار گرفت و محرز شد یک محموله نفتی توسط نیروی انتظامی به فروش رسیده و عواید آن هزینه شده است. در این جلسه مقرر شد، دکتر نوبخت موضوع را بررسی کرده و با روشی مناسب راهی را برای بازگرداندن این پول به خزانه دولت معرفی کند. بر اساس قواعد و قوانین حسابداری بازگشت این پول بسیار ساده است و نیاز به حاشیه سازی ندارد. با روش دخلی خرجی که جزء ساده ترین روش های علم حسابداری است می توان این پول را که جزء دیون نیروی انتظامی محسوب می شود، تحت عنوان قباله صادر کرد و مجددا آن را به خزانه دولت برگرداند، تا جایی که در بازگرداندن این پول به خزانه دولت، هیچ پولی از هیچ جایی منتقل نخواهد شد و صرفا با انجام یک معادله ریاضی دیون تخصیص داده شده باز هم به حساب دولت برمی گردد. پول این محموله نفتی با احتساب دلار سال ۹۲، ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که البته این روش بازگرداندن پول به خزانه دولت نیز در دهه پیشین و در جریان خرید بنزهای نیروی انتظامی انجام شده است”.

اعلام این خبردر حالی صورت گرفته که سایت کلمه چندی پیش از بازداشت اسمائیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی برای بازجویی در خصوص پرونده فساد در بنیاد تعاون ناجا خبر داده و اعلام کرده بود که فردی به نام “سردار قنبرزاده”،از مسئولان رده بالای این پرونده هم در بازداشت به سر می برد.

سال گذشته نیز سایت “پایش پرس” در گزارشی با عنوان “پشت پرده بنیاد تعاون ناجا چه خبر است؟” به بخشی از فساد در این تشکیلات نظامی-اقتصادی اشاره کرده و نوشته بود: “در طول سال های فعالیت دولت نهم و دهم، دولت بخش های مهمی از فعالیت های عمرانی، نفتی و… را به جای بخش خصوصی واقعی به شرکت هایی مانند بنیاد تعاون ناجا واگذار کرد که به شرکت های شبه دولتی مشهور شده اند و همین موضوع به مرور زمان باعث بزرگ تر شدن این شرکت ها و در مقابل کوچک تر شدن شرکت های خصوصی واقعی در کشور شد تا جایی که حتی دولت محمود احمدی نژاد بخشی از فروش نفت کشور را هم به بنیاد تعاون ناجا واگذار کرد. بنیاد تعاون ناجا هیات امنایی اداره می شود و اعضا هیات امنا توسط فرمانده نیروی انتظامی تعیین می شوند. در حال حاضر مدیر عامل این بنیاد سردار اشراق معاون پیشین طرح و برنامه ریزی ناجا است. در حال حاضر بخش مهمی از پروژه های عمرانی، نفتی و… در کشور مانند بخشی از مسکن مهر، احداث سکوهای نفتی و فاز دوم ساخت برج میلاد تهران به این بنیاد و شرکت های وابسته به آن واگذار شده است”.

این گزارش افزوده بود: “درباره میزان سرمایه واقعی بنیاد تعاون ناجا باتوجه به اینکه تاکنون تمام شرکت های این مجموعه به صورت واقعی ارزشگذاری نشده اند، عدد مشخصی وجود ندارد اما کارشناسان اقتصادی باتوجه به فعالیت ها و تعداد شرکت ها ارزش سرمایه شرکت های وابسته به بنیاد تعاون ناجا را تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد می کنند. سال گذشته حاج علی بیگی یکی از اعضا پیشین بنیاد تعاون ناجا به مجله تجارت فردا گفت ارزش سرمایه این بنیاد بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. همچنین از بنیاد تعاون ناجا به عنوان یکی از ۵ هلدینگ اصلی کشور یاد می شود. هلدینگی که از شرکت های نوشابه سازی تا شرکت های بزرگ عمرانی و ساختمان سازی تا شرکت های نفتی بزرگ در آن حضور دارند. مثلا در سال ۱۳۸۸ این شرکت بیش از ۸۰ درصد سهام شرکت تاسیسات دریایی که جزو سه شرکت اصلی ساخت سکوهای نفتی و تاسیسات بنادر است را خریداری کرد. شرکتی که پیش از این مدیرعامل و موسس آن مهدی هاشمی پسر بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.در فهرست شرکت های بنیاد تعاون ناجا نام شرکت هایی مانند «گروه عمران و مسکن سازه پایدار قرن»، مجموعه هتل های پارس، «عمران نیرو»، «ناجی سازان امین»، «ناجر پوشش» «پژوهش و توسعه ناجی»، «لاله کامپیوتر»، « سرمایه گذاری مهرگان»، « راهگشا» و… وجود دارد”.

 

افشای این اطلاعات در کنار سخنان چندی پیش فرمانده نیروی انتظامی به نقش این نیرو در دلالی نفت، موجب شد تا مجلس اسلامی طرح تحقیق و تفحص از ناجا را به تصویب رساند.

ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی سال گذشته و چند هفته قبل از تغییر فرمانده ناجا، گفته بود: “در صورت ارجاع تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا به کمیسیون اقتصادی، ما این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهیم تا به گزارشات واصل شده در این رابطه رسیدگی شود. بعضی از نمایندگان گزارشی در مورد وضعیت بنیاد تعاون ناجا تهیه کرده‌اند و مطالبی در مورد این بنیاد اعم از بحث‌های مالی و مسائل دیگر دارند که این موضوع در جریان تحقیق و تفحص پیگیری خواهد شد”.

احمدی مقدم نیز همان زمان، در واکنش به این طرح اعلام کرد: “موردی که اشاره شده مربوط به یک بخشی از بنیاد تعاون ناجا بوده که این موضوع نیز به ما گزارش شد و ما با آن برخورد کردیم. اگر تحقیق و تفحص در مجلس تصویب شود ما از آن استقبال خواهیم کرد و آماده هرنوع تحقیف و تفحصی هستیم”.

احمدی مقدم چند هفته پس از این اظهارات صندلی ریاست خود را ترک کرد و این مهم به شایعات درباره برکناری وی دامن زد. او اما اخیرا شایعه برکناری اش را تکذیب کرده و مدعی شده که به خواست خود کنار رفته است.