تهدید به بازگشتِ غنی‌سازی ۲۰درصدی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش ها به نتایج مذاکرات هسته‌ای

به فاصله کوتاهی پس از اعلام تمدید مهلت مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادکه ایران به مفاد توافق‌نامه ژنوپای‌بند بوده است. هم‌زمان یک وب سایت نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد میان ایران و گروه ۱+۵ یک توافق‌نامه جدید امضا شده است. برخی مخالفان دولت نیز در واکنش به نتیجه این دور از مذاکرات، راهکار “بازگشتِ غنی‌سازی بیست درصدی” را یادآوری کرده اند.

سایت ایران هسته‌ای - از وب‌سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران - نوشت که در پایان مذاکرات وین و برخلاف آن‌چه در عموم رسانه‌ها آمده، توافق جدید تنها توافق برای تمدید مذاکرات نیست، بلکه “تمدید مذاکرات به همراه یک توافق موقت ۴ ماهه جدید است که تعهدات جدیدی را برای ایران و ۱+۵ (متفاوت از آنچه در توافق ژنو وجود داشت) معین می‌کند”.

این وب‌سایت اشاره کرده که توافق جدید “با عجله” به دست آمده است.

رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، نیز به مقایسه دو توافق ژنو و وین پرداخته و نوشته است که دولت روحانی و حامیان آن دست به “لاپوشانی” توافق وین زده‌اند: “طرف غربی تعهد جدیدی بیش از آنچه که در ژنو توافق کرده بود نپذیرفته بلکه پس از گذشت ۶ ماه از توافق ژنو قبول کرده برخی موانع اجرای تعهداتش را برطرف سازد، البته با توجه به تجربه توافق قبلی این موضوع نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد”.

هم‌زمان جواد کریمی‌قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، گفت که دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای آن است که “موضوع مذاکرات فراتر از بحث هسته‌ای بوده… و آن چیزی جزو کلید واژه امنیت اسراییل نیست… طرف مقابل به ویژه امریکا و انگلیس بنا به خواسته رژیم صهیونیستی و حاکمان آن‌ها در دنیا به دنبال این هستند که از جمهوری‌اسلامی در مذاکرات تضمین تامین امنیت اسراییل را بگیرند”.

قرار است روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف با حضور در مجلس، جزئیات مذاکرات وین و آخرین تحولات این حوزه را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد.

تاکید کریمی‌قدوسی بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هم‌زمان با آن اتفاق افتاده که علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به این‌که “مطالباتی که توسط مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ما در مذاکرات مطرح شده، مطالباتی حداقلی است”، گفت: “تمدید چهار ماهه این مذاکرات… به هیچ عنوان تضمینی بر این نیست که حتما توافقی به دست آید، بلکه هرگونه توافق در راستای توجه به حقوق هسته‌ای کشورمان است “.

به گفته بروجردی، مقام‌های ایران به آمریکا اطلاع داده‌اند که در صورت عدم رسیدن به توافق جامع هسته‌ای “ایران به سرعت به مراحل بعدی همچون غنی‌سازی ۲۰ درصد، راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و همچنین راه‌اندازی رآکتور اراک بر می‌گردد”.

“حداقلی” توصیف کردن مطالبات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در حالی از سوی بروجردی مورد تاکید قرار می‌گیرد که هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار با مسوولان نظام، به حمایت از تیم مذاکره‌ کننده پرداخته و گفته بود که وی “از همه توانش برای کمک به دولت استفاده می‌کند و به مسوولان بلندپایه آن اعتماد دارد”، هم‌چنان که “به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست‌اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد”.

با این حال انتقاد از تیم مذاکره‌کننده ایران تنها به بروجردی ختم نشده است. محمداسماعیل کوثری، دیگر نماینده عضو جبهه پایداری، در گفت‌وگویی ”خلق و خوی” تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای در دولت روحانی و احمدی‌نژاد را متفاوت از هم توصیف کرد و گفت که “تیم قبلی در جهت غنی‌سازی ۲۰ درصدی تلاش کرد و تیم فعلی در جهت رفع تحریم‌ها حرکت می‌کند”.

کوثری اضافه کرد که تیم مذاکره کننده قبلی به ریاست سعید جلیلی “به صورت محکم و انقلابی کار را دنبال می‌کرد”، اما این مساله شاخصه‌ی تیم فعلی نیست.

به گفته‌ی کوثری “در جمع بندی کلی تیم مذاکره کننده زحمت کشیده است اما این‌که بخواهیم بگوییم بتواند معجزه کند این چنین نیست”.

در تحولی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که ایران به مفاد توافق‌نامه ژنو پای‌بند بوده و بخش اعظم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را رقیق یا به اکسید تبدیل کرده است. 

پیش از گزارش آژانس، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که در پی تایید آژانس، آخرین قسط از اموال بلوکه شده ایران بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک به حساب ایران واریز خواهد شد.